Skaitytojo laiškas ir klausimai pareigūnams
Vilniuje Kosciuškos g. pastebėjau automobilį, iš kurio sklido balti dūmai, uždengiantys matomumą visame kelyje, – rašo skaitytojas. – Taip pat sklido aitrus degėsių kvapas. Sustojęs sankryžoje, perspėjau per langą vairuotoją apie situaciją ir gavau atsakymą, kad jam vakar taisė automobilį ir tokį atidavė.
Nusprendžiau sekti minėtą automobilį. Jam sustojus Krivių gatvėje, iškviečiau kelių policiją. Vairuotojui paaiškinau: manau, jog mano, kaip piliečio, pareiga imtis priemonių dėl įtarus, kad automobilis netvarkingas ir teršia aplinką.
Nusprendžiau sekti minėtą automobilį. Jam sustojus Krivių gatvėje, iškviečiau kelių policiją.
Po 20 minučių prisistatę pareigūnai patikrino dokumentus ir pareiškė, kad automobilis pagal dokumentus tvarkingas. Paprašė jį užvesti ir įsitikino, kad transporto priemonė akivaizdžiai skleidžia dūmus. Vairuotojui nurodė vykti į darbovietę pastatyti automobilį.
Paprašiau, kad pareigūnai palydėtų iki vietos. Važiuodamas tuo pačiu maršrutu pastebėjau, kad minėtas automobilis vėl sustojo Dunojaus gatvėje. Paskui jį sustojo ir policijos ekipažas.
Noriu pateikti klausimus kelių policijai:
1. Kaip reikėtų elgtis pastebėjus akivaizdų atvejį, kai automobilis teršia aplinką?
2. Ar galima toliau eksploatuoti tokį akivaizdžiai techniškai netvarkingą automobilį?
3. Ar pareigūnai turi mobilias taršos matavimo priemones? Jei neturi, tai kodėl? Kaip nustato pažeidimą?
4. Ar, jūsų manymu, transporto priemonė, skleidžianti dūmus su potencialiai degančiu varikliu (tepalo matuoklis buvo sausas), nekelia pavojaus?
Klausimai Aplinkos ministerijai:
1. Aplinkos ministerijos strategijoje nurodytas tikslas kovoti su klimato atšilimu (kurį sukelia ir automobilių išmetamas anglies dvideginis), mažinti kietųjų dalelių, sieros junginių išmetimą į atmosferą. Todėl pakomentuokite, kokių priemonių imamasi kovoti su tokiu teršimu?
2. Ar ministerija bendradarbiauja su kelių policija, rengdama priemonių planą, kaip mažinti taršą?
Noriu paklausti Vilniaus mero:
1. Ar Vilniaus savivaldybėje yra priemonių planas, kaip mažinti automobilių taršą ne tik skatinant elektra varomų automobilių eksploatavimą, viešojo transporto reformą, aplinkkelių statybas, bet ir esamo transporto kontrolę?
Meras Remigijus Šimašius: ačiū už pilietiškumą
Vilniaus mero vardu atsakęs jo patarėjas Aleksandras Zubriakovas nuo sostinės vadovo perdavė padėką „už pilietiškumą ir siekius, kad mūsų visų mylimas, žalias Vilnius nebūtų teršiamas“. Žemiau pateikiame komentarą.
Vilniaus miesto savivaldybė turi priemonių planą, kurio tikslas būtent ir yra mažinti automobilių išmetamųjų dujų kiekį į atmosferą.
Rudenį daugėjant automobilių Vilniaus gatvėse, deja, jose daugėja ir techniškai netvarkingų, dažnai fiziškai ir morališkai atgyvenusių automobilių.
Skaitytojo A.Stabingio paminėtas atvejis iliustruoja visiems žinomą problemą: rudenį daugėjant automobilių Vilniaus gatvėse, deja, jose daugėja ir techniškai netvarkingų, dažnai fiziškai ir morališkai atgyvenusių automobilių.
Savivaldybė skatina gyventojus naudotis alternatyviomis transporto priemonėmis: viešuoju transportu, dviračiais, elektromobiliais, dažniau naudotis automobilių dalijimosi (ang. car-sharing) paslauga.
Taip pat planuojama artimiausiu metu pradėti vykdyti vadinamąją „park and ride“ koncepciją, kuri jau pasiteisino daugelyje Europos šalių (kai iki tam tikros vietos važiuojama automobiliu, tuomet jį galima palikti, ir toliau keliauti viešuoju transportu arba pasinaudoti oranžiniais dviračiais).
Investuojama į naujų autobusų ir troleibusų pirkimą. ES lėšomis kitais metais planuojama atnaujinti ir tiesti naujus dviračių takus, planuojama daugiau elektromobilių krovos taškų mieste.
Bėda ta, kad visos šios priemonės kol kas nesuderintos tarpusavyje. Todėl
dar šiemet savivaldybė tikisi pasirašyti sutartį dėl miesto Darnaus judrumo plano parengimo. Šiame plane planuojama ir numatyti visas šias ir daugybę kitų priemonių, kurios derės tarpusavyje ir kurio tikslas bus mažinti taršą bei transporto kamščius miesto gatvėse, bei puoselėti visų mūsų žaliąjį Vilnių.
Aplinkos ministerijos specialistas: regionuose rengiami reidai, nustatyti 34 atvejai
Eugenijus Leonavičius, Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento Aplinkos oro skyriaus vyr. specialistas situaciją pakomentavo šitaip.
Jo teigimu, vykdydami valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę, regionų aplinkos apsaugos departamentų (RAAD) pareigūnai keliuose tikrina automobilių išmetamųjų dujų dūmingumą, išmetamą teršalų kiekį ir už nustatytus pažeidimus taiko administracinio poveikio priemones. Šie departamentai derina bendrus veiksmus su regioniniais policijos padaliniais.
Pavyzdžiui, Šiaulių RAAD pagal parengtą transporto priemonių kontrolės grafiką kartu su policijos pareigūnais šiemet Šiaulių regione surengė 12 reidų (visose Šiaulių RAAD agentūrose po kartą, o kai kuriose jau ir po du), kai buvo tikrinamos transporto priemonės. Iš viso patikrinta 550 automobilių, nustatyti 34 CO ribinės vertės viršijimo atvejai. Toks darbo organizavimas vyksta visuose RAAD. Kontrolės grafikai yra skirti vidiniam naudojimui ir viešai neskelbiami.
Policijos atstovė: pažeidimus galima nustatyti tik prietaisais
Marija Kazanovič, Policijos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyresnioji specialistė, primena, kad Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 str. 2 d. nurodyta, kad draudžiama vairuoti techniškai netvarkingą, transporto priemonėms keliamų techninių
reikalavimų (toliau – techninių reikalavimų) neatitinkančią transporto priemonę.
Prieš pradėdamas važiuoti, motorinės transporto priemonės, traktoriaus, savaeigės mašinos vairuotojas privalo įsitikinti, ar transporto priemonė tvarkinga, ar joje yra pirmosios pagalbos, priešgaisrinės, avarinio sustojimo vietos ženklinimo ir kitos atitinkamai transporto priemonės rūšiai privalomos priemonės, taip pat kelionės metu stebėti transporto priemonės techninę būklę.
Tuo atveju, kai važiuojanti transporto priemonė sugenda ir dėl to ji neatitinka techninių reikalavimų, o gedimo pašalinti neįmanoma, vairuotojas, laikydamasis būtinų atsargumo priemonių, gali važiuoti iki stovėjimo ar remonto vietos, išskyrus KET nustatytus atvejus.
Kaip tikrinami varikliai
Nustatyti, ar automobilio išmetamos dujos neviršija išmetamų oro teršalų ribines vertes, galima tik specialiais prietaisais. To negalima pastebėti vizualiai arba nustatyti kaip nors kitaip.
Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 (kodas 704) nurodyta, kad dyzelinio variklio kontrolė atliekama bandant pagal KAND 15-2000 reikalavimus, benzininio variklio – tikrinant. Pastaboje pažymėta, jog šio kodo reikalavimai netaikomi transporto priemonėms su dyzeliniais varikliais, pagamintoms iki 1980 m. sausio 1 d.
Atsižvelgiant į tai nustatyti, ar automobilio išmetamos dujos neviršija išmetamų oro teršalų ribines vertes, galima tik specialiais prietaisais. To negalima pastebėti vizualiai arba nustatyti kaip nors kitaip.