Tyrimo tikslas – kiek laiko beždžionės gali ištverti uždaroje patalpoje, kvėpuodamos išmetamosiomis dujomis.
Volkswagen, BMW ir „Daimler“ šiuos tyrimus atliko JAV, netrukus šią informaciją paviešino keli didžiausi šalies informaciniai kanalai. Neoficialiai kalbama, kad šio eksperimento vienas iš tikslų buvo įrodyti, jog būtent dyzelinių variklių išmetamųjų dujų pavojus yra gerokai perdedamas.
Taip pat paaiškėjo, kad šiame eksperimente planavo dalyvauti ir bendrovė „Bosch“, tačiau pasitraukė pirminėje stadijoje.
Organizacija, kurios užsakymu buvo vykdomas eksperimentas su gyvūnais – „Transporto aplinka ir sveikata“ – yra 100 proc. finansuojama trijų anksčiau išvardytų gamintojų. Tai įrodyta paviešinus elektroninius laiškus, teismo dokumentus, eksperimentų nuotraukas, darytas nuo 2015 m. gegužės.
Teisminio tyrimo metu paaiškėjo, kad šis tyrimas turėjo pateikti išvadas, paneigiančias Pasaulinės sveikatos organizacijos 2012 m. duomenis, įrodančius, kad dyzelinių automobilių išmetamosiose dujose yra daug kancerogenų.
PSO teigimu, azoto oksidai ir kietosios dalelės žmonių ir gyvūnų sveikatą veikia pražūtingai: didina astmos priepuolių galimybę, taip pat skatina širdies priepuolius ir didina onkologinių susirgimų skaičių.
Šis žiaurus eksperimentas buvo pradėtas 2014 m. Albukerke, Naujojoje Meksikoje. 10 Jamaikos beždžionių buvo uždarytos į sandarias kameras specialioje laboratorijoje. Jos paeiliui kvėpavo automobilių „Ford“ ir „VW Beetle“ išmetamosiomis dujomis. Kad beždžionės nesiblaškytų, joms buvo rodomi nuotaikingi animaciniai filmai.
„New York Times“ duomenimis, projektą koordinavo „Volkswagen“. Remiantis buvusio VW darbuotojo susirašinėjimais 2013 m. spalį, iš pradžių buvo siūloma atlikti šį eksperimentą su savanoriais žmonėmis. Tačiau, bijant neigiamos visuomenės reakcijos, pasitelktos beždžionės.
Vėliau, išsiskyrus partnerių nuomonėms, BMW ir „Daimler“ pasitraukė iš projekto. Jų teigimu, pradėjus eksperimentą su beždžionėmis, dar nebuvo žinoma apie klastojimo įrangą, naudojamą VW dyzeliniuose varikliuose.