Jei gatvėje pamatėte ant šio dviviečio miesto automobilio užklijuotą lipduką „Engineered by Mercedes-Benz“ nustebti nereikia – tai Daimler AG koncerno gaminys. Na ir nepaisant to, kad panašumų su žymiuoju „mersu“ surasti sunku, pravartu paminėti, jog Smart automobilio gale slepiasi Mercedes-Benz širdis. Tai – trijų cilindrų, 1 litro variklis, gebantis išvystyti iki 102 AG (75 kW). O nuo 2007 metų pradėti gaminti 100 proc. elektra varomi smart‘ai.
Dyzeliniai varikliai silpnesni – 0,8 litro. Vis dėlto toks nedidelis litražas jiems netrukdo būti vikriems ir net greitiems – vos apie 700 kilogramų sveriantis kėbulas kompensuoja galios stygių. Tiesa, senesnės kartos smart‘ai tenkinosi dar mažesniu litražu: benzininiai automobiliai turėjo 0,6 ir 0,7 l variklius. Maksimalus šio galiniais ratais varomo automobilio greitis yra 160 km/val. Tačiau ganėtinai siauras automobilis važiuojant tokiu greičiu tampa nestabilus, jautrus šoniniam vėjui.
Ar mažas dydis gali būti privalumas?
Taip. Kiekvienais metais Lietuvoje daugėja užregistruojamų automobilių, daugiabučių kiemai tampa vis pilnesni, o darbo dieną rasti vietą miesto centre kartais gali būti nemenkas iššūkis, priverčiantis vėluoti. Tačiau Smart vairuotojams tilpti tarp gausybės automobilių yra lengviau – smart‘ą leidžiama parkuoti statmenai. Toks būdas ne tik palengvina laisvos vietos paieškas miesto centre, bet ir taupo ribotą parkavimosi plotą.
Ar dvivietis „pyplys“ gali būti praktiškas?
Taip. Smart‘o salone yra stebėtinai daug vietos. Todėl, nepaisant to, kad iš išorės atrodo, jog tai labai mažas automobilis, viduje tilps net ir gana aukštas vyras. Įdomus nutikimas įvyko 2019 metais, kuomet buvęs NBA krepšininkas Shaquille O'Nealas (ūgis 2,16 m) buvo pastebėtas Niujorko centre lipantis į Smart markės automobilį. Šis vaizdas privertė žmones nusistebėti, kaip tokio dydžio žmogus gali vairuoti tokį mažą automobilį.
Daugelis žmonių sužinoję faktą, kad smart‘o variklis yra gale, iškelia klausimą ar šis automobilis turi bagažinę. Taip, bagažinė yra taip pat galinėje automobilio dalyje, kurioje nesunkiai įmanoma vežti ne tik visus būtiniausius asmeninius daiktus, bet ir sutalpinti kiek didesnius krovinius. O mėgstantiems iškylas dviračiais, šis mažas automobilis taip pat pasitarnaus – prie smart‘o galima prikabinti dviračių transportavimo laikiklį.
Atrodo nesaugiai, bet ar taip ir yra?
Nors mažas dydis, lengvas svoris, plastikinės apdailos dalys ir gana aukštas kėbulas atrodo išties nesaugiai, tiesa yra visai kitokia. Šis mažas automobilis yra labai saugus, kaip tokio dydžio automobilis. Vairuotoją ir keleivio gyvybę saugo ne tik įmontuotos oro pagalvės, kurios jau yra įprastas atributas šiuolaikiniame automobilyje, bet inžinierių sukurta „Tridion“ saugos kapsulė. Tarkime, 2014 m. „Smart forTwo“ gavo 4 žvaigždutes.
Labai tvirtos konstrukcijos plieninė „dėžutė“ gaubia vairuotoją ir neleidžia smūgio metu susimaitoti automobiliui ir prispausti žmonių. Taip pat plastikinių durų viduje įmontuoti saugos lankai, kurie neleidžia kitam automobiliui patekti į smart‘o salono vidų. Nors automobilis yra gana aukštas ir siauras, jį apversti nėra taip lengva – svorio centras yra žemai, todėl automobilis posūkiuose išlieka ant visų keturių savo ratų.
Taršos mokestis negresia, bet variklio „apetitas“ didokas
Nors šie automobiliai pasižymi mažo darbinio tūrio varikliais, už kuriuos, beje, nereikia mokėti taršos mokesčio, tačiau šių variklių „apetitas“ yra didesnis nei gali pasirodyti. Vidutiniškai „Smart“ suvartoja apie 6-7l/100 km, tad su pilnu 33 l baku benzino galima nuvažiuoti apie 400 km.
Ypač brangi komplektacija
Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad šitas mažylis tikrai nėra prabangos prekė, atspindinti finansinį žmogaus statusą. Tačiau šie maži automobiliukai gali būti komplektuojami ir su „Brabus“ apdaila.
„Brabus“ yra automobilių perdarymo ir puošybos (tiuningo) kompanija, kuri aptarnauja tik „Mercedes-Benz“, „Maybach“ ir „Smart“ markės automobilius. „Brabus“ šūkis skamba taip: „jei tu klausi kainos, negali sau to leisti“. Naujo „Smart Brabus“ kaina gali siekti 82 000 Eur.
„Smart“ bendruomenė Lietuvoje: prasilenkiant gatvėje yra nerašyta taisyklė
Natūralu, kad tai, kas reta, dažnai vienija žmones. „Smart“ klubas Lietuvoje susivienijo neseniai ir planuotus susitikimus pradėjo organizuoti 2020 metų vasarą. Visgi vyresnieji smart‘ų vairuotojai su nostalgija prisimena senesnius laikus, kuomet bendruomenė Kaune buvo didesnė ir aktyvesnė: vairuotojai gausiai susirinkdavo, kartu keliaudavo, organizavo iškylas. Tačiau bendruomeniškumas grįžta ir susitikimų tradicija atgijo iš naujo.
Derėtų paminėti ir tai, kad tarp mažųjų miesto „kibiriukų“ savininkų yra nerašyta taisyklė: tarpusavy pasisveikinti ar pamirksėti žibintais, parodyti draugiškumą vienas kitam.