Tradiciniuose automobiliuose su vidaus degimo varikliais stabdant kinetinė energija virsta šiluma ir išsisklaido aplinkoje, todėl ji eikvojama veltui. Tačiau elektriniai varikliai gali veikti ir kaip generatoriai, paverčiantys šią energiją elektra ir grąžinantys ją į bateriją. Šis procesas vadinamas regeneraciniu arba rekuperaciniu stabdymu.
„Kai spaudžiate akceleratoriaus pedalą, variklis suka ratus. Tačiau kai mažinate greitį arba stabdote, variklis pakeičia savo vaidmenį ir tampa generatoriumi. Taip didėja efektyvumas, mažėja energijos sąnaudos ir ilgėja važiavimo nuotolis“, – aiškina automobilių pramonės ekspertas iš Latvijos Matiss Zemitis.
Nuo pirmos kartos elektromobilių iki pažangiausių sistemų
Pirmuosiuose elektra varomuose „Volkswagen“ modeliuose, pavyzdžiui, „e-up!“ ir „e-Golf“, rekuperacinis stabdymas įsijungdavo nuspaudus stabdžių pedalą, todėl automobilis sulėtėdavo, o energija grįždavo į akumuliatorių. Tačiau pradėjus naudoti MEB platformą, pradedant nuo modelio ID.3, „Volkswagen“ šią sistemą pakėlė į aukštesnį lygį.
„Jei automobilis sustotų vos atleidus akceleratoriaus pedalą, jam reiktų daugiau energijos, kad vėl pajudėtų. Todėl važiuojant D režimu ir nukėlus koją nuo akceleratoriaus pedalo, „Volkswagen“ elektromobiliai toliau rieda, o rekuperacija įsijungia tik tada, kai spaudžiamas stabdžio pedalas“, – sako M.Zemitis.
Tokiu būdu elektromobilio variklis užtikrina švelnų lėtėjimą regeneruodamas elektros energiją, o hidrauliniai stabdžiai perima stipresnio stabdymo arba visiško sustojimo funkciją.
Važiavimas vienu pedalu
Viskas pasikeičia važiuojant B režimu – tuomet atleidus akceleratoriaus pedalą, iškart prasideda regeneracinis stabdymas, kuris sulėtina automobilį ir grąžina energiją į akumuliatorių. Šis režimas ypač naudingas važinėjant mieste, kai pristabdyti ir vėl pagreitėti reikia dažnai.
„Iš esmės B režimu galite važiuoti naudodami tik vieną pedalą. Kuo labiau atleidžiate akceleratoriaus pedalą, tuo labiau automobilis lėtėja, atgaudamas energiją. Hidraulinių stabdžių prireikia tik tada, kai norite sustoti visiškai“, – pažymi E-mobilumo ekspertas Matiss Zemitis.
Išmanesnės sistemos – didesnis efektyvumas
Dėl išmaniųjų „Volkswagen“ sistemų rekuperacija dar paprastesnė. Pavyzdžiui, navigacinė sistema gali atpažinti artėjančius greičio apribojimus, žiedines sankryžas ar įkalnes ir automatiškai optimizuoti regeneracijos procesą net ir važiuojant D režimu.
Panašiai automobilis prisitaiko prie priekyje važiuojančios lėtesnės transporto priemonės, kad būtų maksimaliai efektyvus.
Efektyvus kasdienis vairavimas
Važiuojant mieste, regeneracinis stabdymas gali susidoroti su maždaug 90 proc. lėtėjimo atvejų – nuo šviesoforų iki spūsčių gatvėse. Ir nors tai gali skambėti sudėtingai, toks vairavimo būdas greitai tampa antrąja prigimtimi.
„Kai kurie vairuotojai nerimauja, kad tai sudėtinga, bet kai prie to priprantate, beveik nepastebite, kad tai vyksta. Tiesą sakant, daugelis elektromobilių savininkų net mano, kad dėl to vairavimas tampa labiau atpalaiduojantis. Kai kurie net paverčia tai žaidimu – išmoksta nuspėti, kada reikia atleisti akceleratoriaus pedalą, kad būtų atgautas maksimalus energijos kiekis“, – sako M.Zemitis.
Be to, regeneracinis stabdymas padidina ir eismo saugumą. B režimu lėtėjimas prasideda tą pačią akimirką, kai atleidžiate akceleratoriaus pedalą, todėl sutrumpėja reakcijos laikas, palyginti su tradiciniais automobiliais, kuriuose stabdymas prasideda tik nuspaudus stabdžio pedalą.
Tačiau ekspertas atkreipia dėmesį, kad regeneracinį stabdymą reikėtų atsargiau naudoti važiuojant slidžia kelio danga, kai bet koks stabdymas gali turėti įtakos automobilio valdymui. Laimei, „Volkswagen“ sistemos, nustačiusios traukos sumažėjimą, automatiškai sureguliuoja regeneracijos lygį, išlaikydamos transporto priemonės sukibimą su kelio danga ir taip užtikrindamos saugesnį vairavimą.
Didesnė rida, mažesnis nusidėvėjimas
Galiausiai, rekuperacinis stabdymas teikia dvigubą naudą – didesnį efektyvumą ir mažesnį hidraulinių stabdžių nusidėvėjimą, o tai reiškia, kad laikui bėgant sumažėja techninės priežiūros išlaidos.
„Tai abipusė nauda. Su kiekvienu lėtėjimu įkraunama papildomos energijos ir sutaupoma hidraulinių stabdžių priežiūrai“, – priduria automobilių pramonės ekspertas iš Latvijos Matiss Zemitis.