„Statyk ir važiuok“ sistema Vilniuje kol kas panašesnė į „sugaišk daugiau laiko“

Praėjusią savaitę Vilniuje buvo pristatytas projektas „Statyk ir važiuok“. Jo idėja – aplinkiniuose rajonuose gyvenantys ir sostinėje dirbantys žmonės nuosavu automobiliu atvyksta iki miesto, čia įrengtoje specialioje aikštelėje palieka transporto priemonę ir savo kelionės tikslą pasiekia viešuoju transportu. Idėja puiki, tačiau pradinis jos įgyvendinimas – sunkiai suprantamas.
Eismo spūstys Vilniuje
Eismo spūstys Vilniuje / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Šių aikštelių tikslas yra skatinti vairuotojus atsisakyti asmeninio transporto kelionėms į centrinę miesto dalį, dėl ko sumažės stovėjimo vietų apkrovos, spūstys, užterštumas, o ir patys vairuotojai sutaupys – nereikės mokėti rinkliavos už stovėjimą centre, kai automobilis bus saugiai paliktas „Statyk ir važiuok“ aikštelėje“, – sakė SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė.

Skamba patraukliai: atvažiuoji iki miesto ribos, ten saugioje aikštelėje palieki automobilį, sėdi į autobusą ir pasieki kelionės tikslą centre. Kelionė atgal – analogiška, tad apie stovėjimą spūstyse galima pamiršti. Su viena sąlyga – jeigu „Statyk ir važiuok“ aikštelės išties įrengtos miesto pakraščiuose.

Tačiau pirmųjų „Statyk ir važiuok“ aikštelių, kuriose tilps 50–100 automobilių, vietas sunku pavadinti periferinėmis – jos bus įrengtos prie „Siemens“ arenos, Žvėryne prie viešojo transporto apsisukimo ir Ukmergės gatvėje šalia prekybos centro „Senukai“.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Rytinės eismo spūstys Vilniuje
Luko Balandžio / 15min nuotr./Rytinės eismo spūstys Vilniuje

Žvėrynas, Šeškinė ir Pašilaičių/Šeškinės riba? 15min sulaukė ne vieno skaitytojo nusistebėjimo, kad tokios aikštelių vietos – mažai naudingos, kadangi jos įrengtos kone centrinėje miesto dalyje – norint jas privažiuoti, rytinių spūsčių išvengti neįmanoma.

Stebint „Google Maps“, „Waze“ ar „Šviesoforai.lt“ programėlių informaciją, ties minėtomis vietomis, kur atsiras „Statyk ir važiuok“ aikštelės, kiekvieną rytą nutįsta kilometrinės spūstys miesto centro link. Kitaip sakant, norint patekti į bet kurią iš trijų aikštelių piko metu, tektų nuo Vilniaus pakraščio dar keliasdešimt minučių pastovėti spūstyje. Tada sėsti į autobusą, mokėti du eurus už vienos dienos bilietą ir keliolika minučių važiuoti iki centrinės Vilniaus dalies, kuri ir pėstute per pusvalandį nuo minėtų „Statyk ir važiuok“ aikštelių pasiekiama.

Analogiška situacija ir per vakarinį piką: tegul pasigiria vairuojantis skaitytojas, kuris T.Narbuto gatvėje Pilaitės link darbo dienomis 17–18 val. nestovi spūstyje. Arba tas, kuris nuo „Senukų“ Ukmergės gatvėje vakarinio piko metu per kelias minutes pasiekia Tarandę. Spūstys čia – kiekvieną darbo dieną.

Kodėl sostinės vadovai pasirinko tokias vietas, kuriomis naudotis patogu gali būti tik labai mažai daliai vilniečių? Atsakymas – neva dėl Nacionalinės žemės tarnybos ir projekto stadijos, kuri – tik bandomoji. Rudenį, įvertinus paslaugos populiarumą, turėtų būti įrengta daugiau aikštelių, kurios atsirastų jau periferinėse miesto dalyse.

„Šiemet turime planą, kad atsirastų bent trys tokios aikštelės, pirmiausia tokiose vietose, dėl kurių neturėjome didelių diskusijų su NŽT ir kitomis institucijomis. Ištestuotume, kaip tai veikia, o tada rudenį arba kitą pavasarį startuotume su daugiau tokių, dar didesnių aikštelių“, – sakė Vilniaus meras Remigijus Šimašius.

„Susisiekimo paslaugų“ direktorė M.Gusarovienė aikštelių pasirinkimą komentavo taip:

„Pirmosios „Statyk ir važiuok“ aikštelės bus įrengtos pagrindinėse privažiavimo į centrinę miesto dalį arterijose. „Statyk ir važiuok“ projekto aikštelių vietos pasirinktos neatsitiktinai – šios aikštelės priklauso Vilniaus miesto savivaldybei. Netoli aikštelių yra viešojo transporto stotelės, kuriose viešasis transportas piko metu važiuoja dažnai, kas kelias minutes, ir jis važiuoja centro kryptimi. Aikštelės bus įrengtos greta greitųjų autobusų maršrutų tinklo, kuriame numatyta A juostų plėtra. Todėl galima tikėtis greitų kelionių viešuoju transportu, nors jau ir dabar tam tikrose atkarpose viešasis transportas pirmauja prieš asmeninius automobilius.

Viena tokių – atkarpa nuo Perkūnkiemio iki Konstitucijos prospekto – joje bus įrengta 110 vietų „Statyk ir važiuok“ aikštelė. 2016 m. atlikome tyrimą – lyginome kelionių viešuoju transportu ir automobiliu trukmes. Minimoje atkarpoje rytinio piko metu užfiksuotas viešojo transporto pranašumas asmeninio transporto atžvilgiu – priklausomai nuo mėnesio, kelionė autobusu trukdavo iki 15–16 minučių trumpiau nei automobiliu. Panašių ar net geresnių rezultatų laukiame, kai vairuojantieji automobilius pradės naudotis „Statyk ir važiuok“ aikštelėmis.

Todėl tikimės, kad vairuotojai pamėgs šias aikšteles ir pakeis savo įpročius – į miesto centrinę dalį nevažiuoti asmeniniu automobiliu, mažinti užterštumą, stovėjimo vietų apkrovimą. Tai leis vairuotojams sutaupyti pinigų, kadangi nereikės mokėti parkavimo rinkliavos už stovėjimą centre, kai automobilis bus saugiai paliktas „Statyk ir važiuok“ aikštelėje, o keliauti viešuoju transportu tikrai bus greičiau nei asmeniniu automobiliu. Tuo bus galima įsitikinti jau birželio pabaigoje.“

Ateityje numatoma, jog tokių aikštelių skaičius išaugs iki dvidešimties, jos bus įrengtos ties pagrindiniais įvažiavimais į miestą: nuo Kauno, Ukmergės, Trakų ir kt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis