Būtent taip nutiko vilniečiui Nerijui Alškai, kurio 2010-ųjų gegužę pirktam „Toyota Verso“ rimto remonto prireikė 2015-ųjų birželį – praėjus mėnesiui po 5 metus trukusios garantijos pabaigos. Automobiliui, kurio rinkos kaina šiuo metu siekia apie 7-9 tūkst. eurų, reikia pakeisti automatinę pavarų dėžę. Tokio malonumo kaina – 6 400 eurų.
Netaisomas gedimas
Automobilis buvo pirktas Vilniaus „Toyota“ atstovybėje „Mototoja“. 2010-ųjų gegužę į gatves išriedėjo pilkas, 1,8 l darbinio tūrio benzininį variklį ir automatinę bepakopę CVT pavarų dėžę turintis „Toyota Verso“. Automobilis visą garantijos laikotarpį buvo prižiūrimas „Mototoja“ servise, o paskutinis reguliarus aptarnavimas garantijos metu vyko šių metų vasarį. Tuomet 106 tūkst. km įveikusios transporto priemonės aptarnavimas apsiėjo skysčių ir filtrų pakeitimu – jokių nusiskundimų neturėjo nei vairuotojas N. Alška, nei automobilį apžiūrėję serviso mechanikai.
Praėjus keturiems mėnesiams, birželio 29-ąją, N. Alška dar kartą apsilankė „Mototoja“ atstovybėje, nors automobilis buvo įveikęs 112 tūkst. km ir iki kito techninio aptarnavimo buvo dar toli. Priežastis – perdegusi gabaritinė lemputė, kurią reikėjo pakeisti. Automobilio vairuotojas paprašė mechanikų atkreipti dėmesį ir į atsiradusį keistą garsą, tarsi ūžimą, sklindantį, jo nuomone, iš variklio skyriaus.
Automobilį apžiūrėjus ir mechanikui atlikus trumpą bandomąjį važiavimą, diagnozė nenuskambėjo maloniai: tai – pavarų dėžės gedimas. Jis netaisomas, tad keisti reikia visą CVT pavarų dėžę. Kaina – apie tris ketvirčius automobilio vertės, 6 400 eurų.
Pagal automobilio pirkimo-pardavimo sutartį, mes visus įsipareigojimus įvykdėme
„Automobilis buvo vizualiai apžiūrėtas, atliktas važiavimo testas, o mechaniniam gedimui diagnozuoti nevisada yra būtina atlikti kompiuterinę diagnostiką“, – teigė „Mototoja“ serviso vadovas Vytenis Gaspariūnas, atsakydamas į „Toyota Verso“ savininko pastabas, neva automobilio apžiūra buvo atliekama tik paviršutiniškai.
Kodėl įvyko toks gedimas, V. Gaspariūnas nespėliojo – kadangi pavarų dėžė nebuvo išardyta ir ištirta, neįmanoma pasakyti, kalta automobilio eksploatacija ar pačios CVT dėžės niuansai. Jis tik pridūrė, kad nuo 2008-ųjų dirbanti „Mototoja“ savo praktikoje analogiško nusiskundimo neturėjo, o automobilių su CVT pavarų dėžėmis buvo parduotas ne vienas šimtas.
Garantija (ne)turi galioti?
„Toyota Verso“ gedimas buvo diagnozuotas praėjus mėnesiui po garantijos pabaigos, tad automobilio savininkas lyg ir turėtų susimokėti už jo remontą iš savo kišenės. Taip teigia „Toyota“ atstovai – ne tik „Mototoja“ serviso vadovas V. Gaspariūnas, bet ir „Toyota Baltic“ atstovai Estijoje.
Ekonominiu požiūriu, investavimas į remontą yra visiškas „nonsensas“ – šio automobilio vertė yra lygi nuliui
„Pagal automobilio pirkimo-pardavimo sutartį, mes visus įsipareigojimus įvykdėme, 5 metų garantijos galiojimo laikotarpiu buvo atliekami visi garantiniai automobilio remontai. Jeigu gedimai būtų buvę pastebėti garantiniu laikotarpiu, jie, be abejo, būtų remontuojami nemokamai, nemokamai keičiamos visos reikiamos detalės, tačiau p. Nerijus garantijos galiojimo laikotarpiu nepareiškė jokių pretenzijų dėl netvarkingos pavarų dėžės“, – situaciją komentavo V. Gaspariūnas.
Tačiau „Toyota Verso“ vairuotojas N. Alška įsitikinęs priešingai ir remiasi jo teisininkų argumentais, vedančiais į Civilinį kodeksą.
„Sakiau „Mototojai“, jeigu daugiau jokių kompromisinių sprendimų jie pasiūlyti negali ir ši pozicija yra galutinė, mes būsime priversti kreiptis į teismą. Ekonominiu požiūriu, investavimas į remontą yra visiškas „nonsensas“ – šio automobilio vertė yra lygi nuliui. Ar faktas, kad automobilyje praėjus vos mėnesiui po garantijos pasibaigimo nustatomas nepataisomas gedimas, nereikalauja atskiro priėjimo ir bent minimalaus bandymo spręsti iškilusią problemą? Ar „Toyota“ bet kokią ginčytiną situaciją su klientais yra linkusi spręsti teisme?“, – retoriškai klausė nusivylęs vilnietis.
N. Alška savo pozicija užtikrintas dėl CK 6.327 straipsnio – būtent juo remsis ieškovo advokatai. Šio trečioje ir ketvirtoje dalyse nurodyta, kad pardavėjas atsako už bet kokį daikto neatitikimą, kuris buvo nuosavybės teisės perėjimo momentu, net jeigu tas neatitikimas paaiškėjo vėliau.
Esminis klausimas čia – ar pavarų dėžės defektas galėjo atsirasti dar garantijos galiojimo metu, ar jai pasibaigus, o tam gali prireikti ir pavarų dėžės ekspertizės.
Tiek „Toyota“ atstovai, tiek N. Alška įsitikinę savo teisybe ir nusileisti nežada.