Iš tikrųjų, reikia pasakyti, kad anksčiau automobilių su dog-leg konfigūracijos transmisijomis buvo daugiau. Dabar jei sportiniame automobilyje ir surasime mechaninę transmisiją, ji pasižymės tradicine schema. Anksčiau buvo ne taip. Štai pirmasis BMW M3 turėjo būtent dog-leg transmisiją, kaip Benediktas Vanagas pastebėjo savo apžvalgoje. Taigi, turime tris klausimus, į kuriuos reikia atsakyti – kodėl anksčiau dog-leg pavarų dėžės buvo populiarios automobiliuose? Kodėl jos naudotos sunkiajame transporte? Kodėl jos retai sutinkamos šiandien?
Dog-leg pavarų dėžės schemos privalumai
Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad tokia neįprasta schema yra menkniekis – šis tas nelabai svarbaus. Iš tikrųjų, dog-leg konfigūracija sportiniams automobiliams buvo labai svarbi. Ją turėjo tokie legendiniai modeliai kaip BMW E30 M3 (tik ne amerikietiška versija), M1, „Ferrari Testarossa“, „Porsche 914“ ir 928, „Lancia Stratos“, „Lancia Fulvia“, „Lamborghini Countach“, „Maserati Biturbo“, „Mercedes 190E“, „De Tomaso Pantera“, „Datsun 200sx“, „Pontiac Sunbird“ ir daug kitų automobilių.
Esminis privalumas – greitis. Važinėdami trasomis ar vingiuotais užmiesčio keliais sportiniai automobiliai dažnai keičia pavaras. Tai daryti greitai ir sklandžiai naudojant mechaninę transmisiją yra didžiulis malonumas. Tačiau kad ir koks vingiuotas būtų kelias, pirma pavara nenaudojama – jos reikia tik judant iš vietos. Daugiausia veiksmo vyksta tarp antros ir trečios pavaros, todėl jas sudėti į vieną liniją yra paprastas ir protingas sprendimas – taip sutrumpinamas kelias, kurį turi nukeliauti pavarų perjungimo svirtis.
Kodėl šuns koja įsitaisė ir sunkiajame transporte?
Dog-leg schemos mechaninę transmisiją aptiktume ir ne viename sunkvežimyje, autobuse ir traktoriuje. Galima surasti labai daug pavyzdžių – nuo „Kenworth“ sunkvežimių, iki „Iveco Turbo Daily“. Ir traktoriuose tokia schema naudota labai plačiai.
Priežastis, kodėl sunkiajame transporte naudojama dog-leg schema, yra tokia pati – pirma pavara naudojama rečiausiai. Aukštą sukimo momentą turinčios mašinos iš vietos gali pajudėti ir antra pavara, pirmoji reikalinga tik judant su sunkiu kroviniu, todėl ji atidedama į kampą.
Kodėl dog-leg schema prarado populiarumą?
Dog-leg konfigūracijos transmisijos šiandien yra pakankamai retos. Sportinių automobilių gamintojai jų ėmė atsisakyti supratę, kad jų mašinomis pirkėjai važinėja palyginti ramiai, ne taip jau sportiškai, ir jie yra pripratę prie įprastos schemos transmisijų.
Tačiau didžiausią smūgį dog-leg konfigūracijai sudavę šešių pavarų transmisijų paplitimas – jose taip atskirti pirmąją pavarą yra ne taip patogu. Pavasarį pristatytas „Aston Martin Vantage AMR“ turi 7 pavarų dog-leg transmisiją – „Aston Martin“ yra vienas iš paskutinių gamintojų, siūlantis tokią konfigūraciją. Štai „Porsche“ 7 laipsnių transmisijos turi tradicinę schemą.
Galiausiai, ir pačios mechaninės transmisijos nebėra tokios populiarios, todėl ir dog-leg turinčių automobilių skaičius mažėja.