2017 06 30 /2017 07 03

Susikivirčijo: ar galėjo automobilis būti sugadintas atliekant techninę apžiūrą?

Prieš kelerius metus pasikeitus techninių apžiūrų tvarkai, senų dyzelinių automobilių savininkai nebuvo patenkinti. Atliekant techninę apžiūrą, visi dyzelinu varomi automobiliai turi atlikti variklio dūmingumo testą. Jis kartais būna negailestingas techniškai netvarkingų automobilių vairuotojams.
„Tuvlita“ Vilniuje
Techninė apžiūra / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Būtent toks ginčas šiuo metu sprendžiamas Žemaitijoje. Sausio 5 dieną Telšių techninių apžiūrų centre (TAC) buvo sugadintas dyzelinu varomas „Renault Megane Scenic“ automobilis. TAC atstovai tikina, jog taip nutiko dėl prastos jo techninės būklės, tačiau automobilio savininkas įsitikinęs priešingai: gedimas įvyko dėl TAC kontrolieriaus klaidos.

Bandymo metodika – griežta

Dyzelinu varomi automobiliai TA stotyse turi būti tris kartus „pragazuojami“ nuo laisvų sūkių iki pat ribotuvo – tokiu būdu tikrinamas jų dūmų išmetimas ir tarša. Prieš pradedant procedūrą, variklis turi būti visiškai įšilęs (aušinimo skystis turi būti pasiekęs 80 laipsnių temperatūrą arba kitą, reglamentuojamą gamintojo), o pavara perjungiama į neutralią padėtį bei įjungiama sankaba (automobiliams su automatine pavarų dėže svirtis nustatoma į P arba N padėtį).

Bandymas vykdomas palengva spaudžiant akceleratoriaus pedalą iki galo ir čia laikomas 3 sekundes, o prieš kiekvieną naują paminos spaudimą būtina bent 15 sekundžių pertrauka

Bandymas vykdomas palengva spaudžiant akceleratoriaus pedalą iki galo ir čia laikomas 3 sekundes (lengviesiems automobiliams ir lengviesiems komerciniams), o prieš kiekvieną naują paminos spaudimą būtina bent 15 sekundžių pertrauka.

Transporto priemonės akceleratoriaus pedalo iki dugno niekada nenuspaudžiantiems vairuotojams tiek procesas, tiek jo metu žviegiantis automobilis gali atrodyti kraupiai, tačiau procedūra reikalinga siekiant sumažinti techniškai netvarkingų ir smarkiai dūmijančių mašinų kiekį keliuose.

Dažniausias nutikimas tokiais atvejais – savaiminis dyzelinio variklio „užsigazavimas“. Tai nutinka techniškai netvarkingiems automobiliams, kai per sudilusį turbokompresoriaus mazgą alyva patenka į oro padavimo sistemą. Nedidinant apsisukimų skaičiaus, toks gedimas didelės grėsmės nekelia, tačiau varikliui gaunant apkrovą į oro padavimo sistemą, o iš ten – į degimo kamerą gali patekti didelis alyvos kiekis, sukeliantis nekontroliuojamą automobilio variklio sūkių didėjimą.

Kas nutiko „Renault Scenic“?

2016 m. gruodžio 31 dieną į Telšių TAC „Renault Scenic“ atvyko pirmą kartą, tačiau tuomet dūmingumo matavimas nebuvo atliktas: kontrolieriui patikrinus matuoklę, variklyje buvo nustatytas alyvos trūkumas. Tad „Renault“ techninę apžiūrą turėjo atlikti antrą kartą.

2017 m. sausio 5 d. „Renault Scenic“ apžiūroje pasirodė antrą kartą. Dūmingumo bandymo metu kontrolieriui atleidus akceleratoriaus pedalą, variklio sūkiai nesumažėjo, o liko maksimalūs – įvyko vadinamasis „automatinis užsigazavimas“. Per kelias minutes variklis būtų sudeginęs visą alyvą ir išleidęs paskutinį kvapą, tad kontrolierius pasirinko kitą sprendimą – įjungti pavarą, stabdį ir staiga atleisti sankabos pedalą, taip automobilis sutrūkčiojęs užgestų. Planas pavyko – automobilis užgeso, tačiau su pasekmėmis.

Pasak „Renault Scenic“ savininkui atstovaujančio žalų vertintojo Arūno Žymanto, toks kontrolieriaus elgesys sugadino automobilio sankabą bei variklį. Vertintojo manymu, TA kontrolierius „Renault“ tikrino ne pagal taisykles: akseleravo 5 kartus, tarp jų darydamas ne ilgesnes nei 5 sekundžių pertraukas. Būtent tai sukėlė savaiminį variklio „užsigazavimą“, o taisydamas šią pasekmę kontrolierius sugadino dar ir sankabą.

Ką mano Telšių techninių apžiūrų centras? Pasako jo atstovų, kaltas čia tik techniškai netvarkingas automobilis: kontrolierius procedūrą atliko pagal taisykles, tai matoma ir vaizdo įraše, kadangi visa apžiūros procedūra filmuojama. Lietuvos techninių apžiūrų centrai yra apdrausti BTA bendrovėje, tačiau jos žalos vertinimo ekspertų nuomonė ta pati: techninės apžiūros įstaigos kontrolierius visas procedūras atliko taip, kaip numatyta, tad „Renault Scenic“ patirta žala neturi būti kompensuojama.

Kitas žingsnis – Lietuvos bankas

Ką, išgirdęs šiuos atsakymus, darė A.Žymantas? Kreipėsi į Lietuvos draudimo bendroves kontroliuojančią instituciją – Lietuvos banką.

Šios įstaigos rekomendacija, išnagrinėjus visą atvejį, elementari: patenkinti pareiškėjo prašymą, pripažinti sausio 5 d. įvykį draudžiamuoju ir išmokėti draudimo išmoką, atlyginančią „Renault Scenic“ padarytą žalą.

Niuansas čia kitas: nors Lietuvos bankas formaliai kontroliuoja Lietuvoje veiklą vykdančias draudimo bendroves, jo sprendimai tokiose bylose – tik rekomendacinio pobūdžio. Draudimo bendrovių ekspertų žodis – svaresnis.

Ką darys „Renault Scenic“ savininkas? Žalų vertintojo A.Žymanto teigimu, vienintelis kelias dabar – teismas. Kurio, panašu, nei techninės apžiūros įmonė, nei draudimo bendrovė nebijo ir tikisi įrodyti savo tiesą.

Atnaujinta liepos 3 d.: draudimo įmonės BTA atstovai teigė, kad pripažino „Renault Scenic“ patirtą žalą draudimine ir sumokėjo automobilio savininkui išmoką.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų