„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Susipažinkite: didžiausia judanti mašina pasaulyje TAKRAF F60

Pasaulyje yra daug didelių judančių mašinų ir daug jų dirba kalnakasyboje. Tai – milžiniški ekskavatoriai, įspūdingo dydžio sunkvežimiai, buldozeriai ir krautuvai. Tačiau nei viena iš šių mašinų neprilygsta TAKRAF F60 – tai yra net pusės kilometro ilgio važiuojantis tiltas.
Abiejų pusių korpusai važinėja bėgiais. (Anagoria, Wikimedia(CC BY 3.0)
Abiejų pusių korpusai važinėja bėgiais. (Anagoria, Wikimedia(CC BY 3.0)

Prieš kalbant apie F60 būtina šį tą paaiškinti. Neseniai rašėme apie NASA raketų transporterį ir minėjome, kad tai – didžiausia savaeigė mašina pasaulyje. Tai nėra klaida, bet F60 tiltas yra didesnis. Tai kur šuo pakastas? F60 naudoja išorinius energijos šaltinius, o štai NASA raketų transporteris turi savo variklius ir degalų bakus.

F60 yra važiuojantis konvejerio tiltas, skirtas mažaverčio grunto transportavimui. Šios mašinos naudojamos Vokietijos anglies kasyklose. F60 konvejeriai iš kasybos vietos pašalinama vertingos anglies sluoksnį dengiantį dirvožemį. Kaip galite įsivaizduoti, atviros anglies kasyklos yra labai didelės, o ekskavatoriai nuolat juda iš vienos vietos į kitą. Taigi, turi judėti ir tiltai, kurie perkelia nenaudingą dirvožemį per tranšėjas, kelius ar infrastruktūros objektus.

Muziejine vertybe tapęs penktasis F60. (Beetroot87 / Burak Kücük, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)
Muziejine vertybe tapęs penktasis F60. (Beetroot87 / Burak Kücük, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Rytų Vokietijos kompanija Tagebergbau-Ausrüstungen, Krane und Förderanlagen, geriau žinoma TAKRAF vardu, pirmąjį F60 tiltą gamino nuo 1969 iki 1972 metų. Vėliau šis tiltas gavo dar vieną papildomą segmentą, palengvinantį iškasto dirvožemio paėmimą. Antrasis buvo gaminamas 1972-1974, trečiasis – 1976-1978, ketvirtasis – 1986-1988, o penktasis – 1988-1991 m. Visi penki tiltai liko Vokietijoje, kur dirbo anglies kasyklose. Tiksliau, tebedirba – 4 iš penkių tiltų vis dar yra naudojami Lužicos anglies kasyklose. Penktasis, pats jauniausias, buvo naudojamas nuo 1991 iki 1992 metų. Per tą laiką spėjo pergabenti 27 tūkstančius kubinių kilometrų, tačiau vėliau ta kasykla buvo uždaryta, o pats F60 liko prieinamas turistams Lichterfelde.

VIDEO: Besucherbergwerk F60. Bergheider See / Overburden Conveyor Bridge F60. Lake Bergheider

Tačiau pakalbėkime apie technines F60 charakteristikas. Visi penki tiltai, beje, šiek tiek skiriasi vienas nuo kito. Tikriausiai reikėtų sakyti, kad jie buvo statomi, o ne gaminami, nes per tuos tiltų įrengimo metus keitėsi kai kurios detalės. F60 dirvožemio ėmimo sistema yra įrengta 60 metrų aukštyje, todėl šis skaičius įtrauktas į tilto pavadinimą.

Mašinos ilgis siekia šokiruojančius 502 metrus. Palyginimui, Eifelio bokšto aukštis – 300 metrų, o ilgiausio visų laikų laivo Seawise Giant ilgis siekė 456,46 m. F60 aukštis – 80, o plotis – 240 metrų. Paruoštas darbui F60 sveria 13600 tonų.

Kiekvienoje F60 pusėje yra po didelį korpusą su važiuokle – kiekvienas iš jų rieda ant bėgių. Iš viso F60 turi 760 ratus, pusė jų yra varomi elektros varikliais. Maksimalus F60 greitis yra 13 m/min (0,78 km/h). Kasimo pusėje F60 turi porą ekskavatorių, kurie meta gruntą ant 10 m/min greičiu judančio konvejerio. Iš viso tiltas turi devynis konvejerio diržus. Kaip jau tikriausiai supratote, F60 yra elektrinis – jam reikalingas išorinis energijos šaltinis (elektros linijos). Su visais įrenginiais, F60 galia siekia 27 tūkstančius kilovatų. Tiltas suvartoja maždaug 1,2 kWh vienam kubiniam grunto metrui perkelti.

Net sunku suvokti tikrąjį F60 dydįį – aukščiausioje vietoje jo aukštis siekia 80 metrų. (bahnverleih, Wikimedia(CC BY 3.0)
Net sunku suvokti tikrąjį F60 dydįį – aukščiausioje vietoje jo aukštis siekia 80 metrų. (bahnverleih, Wikimedia(CC BY 3.0)

F60 yra pelnytai laikomas horizontaliu Eifelio bokštu. Tai yra tikrai įspūdinga mašina. Reikėtų įvertinti ir tai, kad pirmasis F60 dirba jau 45 metus ir tikriausiai dirbs dar bent dešimtmetį. Na, bent jau iki to laiko, kai Vokietija nuspręs, kad akmens anglies energija yra atgyvenęs dalykas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs