Svarbu norintiems gauti vairuotojo pažymėjimą: ką pakeis vairuotojų reitingai?

Susisiekimo ministerija ruošia naują B kategorijos vairuotojų rengimo tvarką, pagal kurią norintys laikyti egzaminą vairuotojo pažymėjimui gauti jau 2016 m. bus skirstomi pagal tam tikrus reitingus į tris grupes. Jos bus sudaromos atsižvelgiant į būsimo vairuotojo amžių ir išsilavinimą.
Mokomasis automobilis
Mokomasis automobilis / (Autoplius.lt fotomontažas)

Pirmoji būsimų vairuotojų grupė – nuo 16 iki 18 metų amžiaus. Antroji – nuo 18 metų. Trečioji – jau turintys aukštąjį išsilavinimą būsimieji vairuotojai.

Tokia nauja diferencijuota sistema, anot susisiekimo ministro Rimanto Sinkevičiaus, leis jaunesniems vairuotojams įgyti daugiau vairavimo patirties prieš egzaminą „Regitroje“.

Kitaip tariant, į gatves susipažinti su realiom vairavimo sąlygom jaunieji vairuotojai su instruktoriais išvažiuotų sulaukę 16 metų.

V.Vilūnas: „Durnių keliuose pilna ir su aukštuoju, ir be jo“.

Pirmoji grupė: jauniausi galės įgyti daugiau praktikos

Pirmajame vairuotojų rengimo modelyje numatytas būsimo vairuotojo amžius nuo 16 iki 18 metų. Ši grupė teorijos ir praktikos egzaminus įmonėje „Regitra“ galėtų laikyti tik nuo 18 metų.

Iki to laiko asmuo turėtų baigti B kategorijai skirtą teorinį mokymą (Saugaus eismo pagrindai, Kelių eismo taisyklių kursas, B kategorijos transporto priemonių eksploatacinės savybės. 40 val.) ir praktinį mokymą (30 val.).

Juos baigęs ir vairavimo mokykloje, kurioje mokėsi, išlaikęs teorijos bei praktikos egzaminus būsimas vairuotojas galėtų ilgiau nei 1,5 metų toliau mokytis ir tobulinti vairavimo įgūdžius su šeimos nariu arba vairavimo instruktoriumi.  

Tokiu būdu realiomis eismo sąlygomis, o ne kur nors aikštelėje įgytų daugiau praktikos.

Antroji grupė: nuo 18 metų KET galima išmokti ir pačiam

Norinčiam įgyti vairuotojo pažymėjimą tokiam asmeniui siūloma baigti trumpesnį (12 val.) saugaus eismo kursą.

Kelių eismo taisykles jis galėtų išmokti savarankiškai arba mokymo įstaigoje ir baigti 30 val. trukmės praktinio vairavimo mokymo kursą. Toks būsimas vairuotojas galėtų pasirinkti, ar vairavimo praktikos įgytų vairavimo mokykloje, ar su individualia veikla užsiimančiu vairavimo instruktoriumi. 

V.Žala: „Vairuotojai paruošiami tik egzaminui išlaikyti, mokymo lygis nepakankamas“.

Tuomet teorijos ir praktikos egzaminą laikytų „Regitroje“.

Trečioji grupė: mokymasis savarankiškai

Trečiasis modelis būtų taikomas jau baigusiems aukštąją mokyklą asmenims. Įvertinus jų pasiekimus moksle ir brandą, siūloma būsimiems vairuotojams leisti laikyti B kategorijos egzaminus (tiek teorijos, tiek praktikos) įmonėje „Regitra“ be privalomo reikalavimo mokytis vairavimo mokykloje arba su savarankišku vairavimo instruktoriumi. 

2016 m. reikės keisti įstatymus

Šie darbo grupės siūlymai būtų įgyvendinti, jeigu Seimas pritartų Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, kurie leistų B kategorijos praktinio vairavimo mokytis nuo 16 m. (dabar leidžiama nuo 17 metų).

Susisiekimo ministerijos darbo grupė, prieš priimdama sprendimus dėl vairuotojų sistemos pakeitimų, įvertino Tarptautinės Komisijos vairavimo egzaminavimui atliktą studiją dėl B kategorijos motorinės transporto priemonės vairuotojo teisių suteikimo Europos Sąjungos (ES) šalyse narėse.

Studijoje nurodomas toks B kategorijos vairuotojų minimalus mokinio amžius ir mokymosi trukmė:

  • Nuo 16 metų įteisintas 39 proc. ES šalių.
  • Nuo 17 m. – 39 proc.
  • Nuo 18 metų – 22 proc. ES valstybėse.
  • Privaloma praktika B kategorijos vairuotojų rengimo mokykloje yra 70 proc. ES šalių. Neprivaloma – 30 proc.
  • Privaloma teorija B kategorijos vairuotojų rengimo mokykloje yra 65 proc. ES šalių, neprivaloma – 35 proc;
  • Vidutiniškai B kategorijos teorijos minimaliai reikia mokytis 40 val.
  • Vidutiniškai B kategorijos praktikos prieš egzaminus minimaliai reikia mokytis 31,5 val.

V.Vilūnas: durnių keliuose pilna ir su diplomu, ir be jo

LRT TV laidos „Keliai, mašinos, žmonės“ vedėjas Valdas Vilūnas tokias būsimas permainas vertina teigiamai: „Kad leis mokytis vairuoti nuo 16

Valdas Juozas Vilūnas
Valdas Juozas Vilūnas

metų, labai gerai. Gavę 18-os vairuotojo pažymėjimus bus jau ne visai žali ir tvirčiau jausis prie vairo ir kelyje. Bet abejoju, ar aukštasis išsilavinimas turės įtakos būsimojo vairuotojo atsakomybei ir vairavimo kultūrai. Durnių keliuose pilna ir su aukštuoju, ir be jo“.

V.Žala: vairuotojai Lietuvoje ruošiami nekokybiškai

Lenktynininkas Vaidotas Žala sakė, kad šių pakeitimų tikrai nekritikuotų. Nes svarbiausia, kad vairuotojai Lietuvoje būtų ruošiami ne tik egzaminui „Regitroje“ išlaikyti, bet kad jie nebūtų kliūtis kelyje, kad patys ir po egzamino jaustųsi patogiai.

„Susidaro įspūdis, kad dabar vairavimo mokyklose vairuotojai paruošiami

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Vaidotas Žala
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Vaidotas Žala

saugiai Savanorių prospektu iš Vilniaus išvažiuoti ar apsisukti aikštelėje. Todėl – kuo daugiau vairavimo praktikos, tuo geriau“, – sakė Dakaro lenktynininkas.

Todėl, pasak Vaidoto, teorijos mokytis savarankiškai galbūt galėtų visi – ir 16-mečiai, ir 18-mečiai, ir vyresni. Tik, jei neišlaiko teorijos kokius 3 kartus, privalėtų lankyti teorijos pamokas.

Tačiau mokyti vairuoti turi profesionalūs mokytojai pagal specialią programą, to savarankiškai neišmokstama.

A.Pakėnas: niekas nesikeis

Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas ministerijos siūlomus pokyčius vertina skeptiškai. Jo manymu, mokymo kokybės tai nepakeis.

„Iš kur ta kokybė? Kur permainų esmė, kodėl turėtų įvykti pokyčiai? Juk privalomų papildomų vairavimo valandų įstatymo pataisomis neskiriama. O važinėti prižiūrimiems tėčio ir dabar niekas nedraudžia (išlaikius teorijos egzaminą mokykloje ir su instruktorium vairavus 30 privalomų valandų – red. past.). Pakeitimai tiesiog leidžia su tėčiu pradėti kaupti patirtį teoriškai nuo 16,5 metų, tik tiek. Bet tai – tik matematiniai paskaičiavimai. O kas paskaičiuos, kiek tėčių gali duoti savo automobilius, kiek iš jų su mechaninėmis pavarų dėžėmis?“ – klausia vairavimo instruktorius. 

30 valandų (arba 15 pamokų) gali pakakti tik vienu atveju – jei su jaunuoju vairuotoju papildomai važinėja ir jo artimieji.

Anot A.Pakėno, didesnė dalis jo mokinių paprašo papildomų vairavimo pamokų, nes 30 valandų (arba 15 vairavimo pamokų) gali pakakti tik vienu atveju – jei su jaunuoju vairuotoju papildomai važinėja ir jo artimieji. 30 valandų tikrai nepakanka sukaupti pakankamai patirties, pagal Vokietijos standartus optimaliausias skaičius yra 50 valandų. 

„Mano nuomone, tas 30 val. minimumas yra daugiau mokestinė sąvoka, siekiant iš vairavimo mokyklų efektyviau mokesčius surinkti. Su mokymo kokybe šio skaičiaus nesiečiau“, – atviravo vairavimo mokytojas A.Pakėnas.

Skeptiškai jis vertina ir trečiąją būsimųjų vairuotojų reitingo grupę (su aukštuoju išsilavinimu). Visų pirma, ji labai maža, nes didžioji dauguma vairuotojo pažymėjimą gauna iškart po mokyklos arba pirmame kurse.

„O kuo skiriasi koks nors universiteto ketvirtakursis, kuris, tarkime, po trijų

E.Babelio nuotr./Artūras Pakėnas
E.Babelio nuotr./Artūras Pakėnas

mėnesių gaus diplomą, nuo jau diplomuoto specialisto? Kodėl vienas turi mokytis vairuoti su instruktorium tas 30 val., o kitam paliekama laisvė rinktis?

Ir dar. Jeigu aš, tarkime, norėčiau su savo išsilavinimu ir žiniomis mokytis pilotuoti lėktuvą. Kodėl turėčiau būti atleistas nuo privalomų skraidymo valandų su mokytoju, kokių įgūdžių skraidyti suteikia mano išsilavinimas?“, – retoriškai klausia „Amplius LT“ vadovas Artūras Pakėnas.

Savo nuomonę apie ruošiamą naują B kategorijos vairuotojų rengimo tvarką rašykite komentaruose.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų