Muziejaus ekspozicijoje apie 15 motociklų. Visi jie papasakotų itin daug, jeigu tik galėtų kalbėti. Kiekvienas eksponuojamų motociklų yra savotiškas ir įdomus.
Raudonos padangos – kad išsiskirtum iš aplinkinių
Pirmasis motociklas, į kurį šios ekskursijos vadovas siūlo pažvelgti įdėmiau – menininko Ernsto Neumanno Neanderio sukurtas motociklas, neturintis nė vienos suvirinimo siūlės. Visas motociklas yra surinktas tik varžtais.
Šis motociklas taip pat nėra dažytas – visos detalės yra cinkuojamos, jos prieš tai buvo gaminamos konvejerio būdu. Tai buvo daroma ne tik taupymo sumetimais, tačiau ir dėl važiavimo kokybės.
„Pabandykite atsisėsti ant šio motociklo, atkreipkite dėmesį, kad jo sėdynė yra pripučiama – viduje yra kamera“, – patyrinėti motociklą iš arčiau pakviečia R.Žičkus. Kadangi šio automobilio kūrėjas mėgo važinėti ilgus atstumus, jis sukūrė motociklą, ant kurio sėdėti itin patogu.
Ir iš tikro, net pats nesupratau, kodėl įsitaisiau tarsi ant sofos prieš televizorių, nes pabandžius pasėdėti ant kitų motociklų, jausmas buvo ne tas pats.
„Pirmas dalykas, jūs sėdite žemiau negu ant įprasto automobilio sėdynės“, – paaiškina pašnekovas. Daug komforto suteikia ir pripučiama sėdynė.
„Neanderis pats negamino variklių, jis juos pirkdavo iš kitų gamintojų ir įmontuodavo į savo sukurtų motociklų rėmus. Tai nebuvo masinės gamybos motociklas, tačiau Neanderis jų sukonstravo per 3 tūkstančius. (...) Įprastą motociklą, kurį reikėdavo virinti, fabrike sukonstruodavo per 26-30 valandų, Neanderis savo motociklą surinkdavo per 4 valandas“, – patikino pašnekovas.
Vėliau, po 1930-ųjų, kai daugelis automobilių ir motociklų gamintojų pradėjo statyti savo surinkimo gamyklas Europoje, koncernas „Opel“, kuris tuo metu priklausė „General Motors“, nusipirko „Neander“ motociklus, pradėjo gaminti savo variklius ir taip „kepė“ juos masiškai. Kad klientas galėtų išsiskirti iš pilkos minios, buvo netgi siūlomos raudonos padangos.
Mistinis opozicinis variklis
R.Žičkus siūlo atkreipti dėmesį į šalią stovintį britišką „Douglas“ motociklą, kurio variklio konstrukcija buvo unikali – cilindrai gulėjo horizontaliai vienas prieš kitą.
„Šis motociklas yra įdomus tuo, kad jis turi opozicinį variklį – vienas cilindras stovi priešais kitą. Tačiau tai nėra neįprasta – BMW motocikluose jau bene 70, o gal net 80 metų yra montuojami opoziciniai varikliai su cilindrais šonuose, o „Douglas“ motocikle cilindrai stovi išilgai – tai yra įdomi detalė“, – pasakojimą tęsia R.Žičkus.
Išardę šį variklį meistrai nieko nerado. Yra viskas taip pat, tačiau kažkodėl „Douglas“ motorai nekaista.
Nemažai gamintojų bandė šitą konstrukciją atkartoti, tačiau visą laiką susidurdavo su problema – priekinis cilindras yra aušinamas kuo puikiausiai, o galinis – labai prastai, todėl labai greitai varikliai sudildavo. „Douglas“ šitokią konstrukciją savo motocikluose naudojo bene 60 metų ir tokie varikliai puikiausiai dirbo.
„Šitokių „Douglas“ Vilniuje yra išlikę du, vieną turime mes, kitą turi vienas kolekcininkas. Restauruojant variklius, klausiau vyrų: koks yra stebuklas? Išardę šį variklį meistrai nieko nerado. Yra viskas taip pat, tačiau kažkodėl „Douglas“ motorai nekaista. Kažkoks stebuklas, ar koks nors techninis sprendimas čia yra, tačiau koks – neaišku“, – stebisi kuratorius R.Žičkus.
Karbidinis žibintas – vienintelė technologija
Vienintelė to meto technologija, kaip apšviesti priekyje esantį kelią – karbidinis žibintas.
Viskas čia elementaru: yra talpykla, į kurią pilamas vanduo ir karbidas. Tarp jų įvyksta cheminė reakcija ir išsiskiria degios dujos, kurios nukeliauja tiesiai į žibintą. Prie žibinto prikišame degtuką ir štai, „tebūnie šviesa“.
„Lietuvoje taip kelią motociklininkai pasišviesdavo iki beveik Antrojo pasaulinio karo pradžios. Žinoma, pradžioje tai buvo vienintelė technologija, o vėliau tai buvo daroma taupymo sumetimais, nes elektriniai žibintai vis dar buvo brangūs“ – teigia R.Žičkus.
BMW ankstyvoji sėkmė – motociklai
„Pradedant trečiuoju ir baigiant ketvirtuoju dešimtmečiais, BMW motociklai buvo gana sėkmingai naudojami sporte, nors motociklų sporte dominavo anglai su motociklais „Rouge“ bei „Norton“ ir amerikiečiai su savo didžiulėm kubatūrom. Kaip ir dabar, taip ir tada“, – pokalbį tęsia pašnekovas.
„BMW motociklai jau tada buvo gan geras produktas, nes bavarų motocikluose buvo sukurta įvairių ir labai gerai pasiteisinusių inžinerinių ir techninių sprendimų. BMW dar ir dabar gamina motociklus su opoziciniais varikliais, visai kaip prieš daugelį dešimtmečių“, – pagyrų bavarams negaili R.Žičkus.
Ne veltui 1939 metais rusai iš BMW nupirko licenciją. „Rusai nenukopijavo emkos, kaip daug kas galvoja“ – teigia R.Žičkus. Vokiečiai po Molotovo-Ribbentropo pakto pasirašė sutartis, pagal kurias buvo numatyta apmokyti rusus gaminti naujo tipo karinės paskirties motociklą, sukurtą BMW R12 pagrindu.
„Žinoma, rusai prieš pirkdami licenciją iš BMW, atliko labai daug bandomųjų tyrimų su amerikietiškais, britiškais motociklais (...) Ir ta konstrukcija liko ilgai. „Dniepr“, „Ural“ gi buvo vos ne iki 1980 metų gaminami“, – tęsia R.Žičkus.
Visus šiuos ir dar bene dešimtį kitų įdomių dviračių transporto priemonių galite pamatyti Energetikos ir technikos muziejuje, įsikūrusiame Vilniuje, prie karaliaus Mindaugo tilto.