„Terex Titan“ – neeilinis karjerų sunkvežimis su 10 ratų: kodėl jo nebegamina?

Didžiuosius karjerų sunkvežimius gamina kelios kompanijos: „Liebherr“, „Caterpillar“, „BelAZ“, „Komatsu“ ir keletas kitų. Daugelis modelių, nepriklausomai nuo gamintojo, savo forma atrodo labai panašūs. Būtent todėl „Terex 33-19 Titan“ yra toks įsimintinas sunkvežimis – jis turi tris ašis ir net 10 ratų!
„Terex Titan“
„Terex Titan“ / Wikimedia nuotr.

Kai kurie didžiausi savivarčiai turi dvigubus ratus. Štai „BelAZ 75710“ turi dvi ašis, tačiau ant kiekvienos iš jų yra po keturis ratus. Taip sumažinamas slėgis į gruntą. Būta ir šešiaračių sunkvežimių, tačiau jie retai būna tokie dideli kaip „Terex Titan“. Tarp pačių didžiausių ULTRA klasės sunkvežimių, atrodo, dabar nėra nei vieno trijų ašių sunkvežimio. O galėjo būti – Titan buvo daug žadantis modelis.

Wikimedia nuotr./„Terex Titan“
Wikimedia nuotr./„Terex Titan“

Terex – tai amerikiečių sunkiosios technikos gamintojas, įkurtas dar 1968 metais. Šią kompaniją įkūrė „General Motors“ koncernas, o jos pavadinimas buvo sudarytas pagal du lotyniškus žodžius – Terra (žemė) ir Rex (karalius).

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje „General Motors“ atliko tyrimą, kuris parodė, kad atviroms anglies kasykloms Šiaurės Amerikoje verkiant reikia efektyvesnių sunkvežimių. Tuo metu naudoti savivarčiai nebuvo blogi – jie tiesiog buvo maži. Tai reiškia, kad norėdami pervežti didesnį kiekį žaliavų, jie turėjo dažniau važinėti pirmyn-atgal, taip degindami brangų dyzeliną.

Tuo metu taip pat buvo manoma, kad su laiku ims prastėti įprastuose telkiniuose iškastos žaliavos kokybė, todėl norint išgauti reikalingą naudingųjų iškasenų kiekį, teks pervežti daugiau grunto. Ši situacija įkvėpė GM sukurti naują karjerų karalių vardu Titan.

1974 metais Las Vegase vykusiame Amerikos kalnakasybos kongrese pristatytas Terex 33-19 Titan. Šis trijų ašių monstras tuo metu buvo didžiausias sunkvežimis Žemėje. Ir ne vienam verslininkui atvipo žandikaulis – didžiulis Titan prieš jų akis stovėjo tarsi ateities pranašas. Ateities, kuri atėjo 25 metais per anksti.

Tuščias Titan svėrė 231 toną ir galėjo pavežti net 320 tonų krovinį. Žinoma, lyginant su šiandieniniais ULTRA klasės sunkvežimiais tos 320 tonų nėra tiek jau daug, tačiau savo laiku Titan buvo tiesiog nepralenkiamas. Jis turėjo dyzelinę-elektrinę sistemą, kurioje 16 cilindrų variklis veikė tik kaip generatorius. Visos 3 300 AG (2 461 kW) buvo siunčiamos į dvi galines ašis, kai tuo tarpu priekinė ašis nebuvo varoma. Net ir pilnai pakrautas Titan galėjo įsibėgėti iki 48 km/val. greičio.

Wikimedia nuotr./„Terex Titan“
Wikimedia nuotr./„Terex Titan“

„Terex Titan“ ilgis siekė 20,35, plotis – 7,8, o aukštis – 6,88 metrus. Šis sunkvežimis turėjo tris ašis, bet net 10 ratų – kiekviena galinė ašis turėjo po du ratus. Vėlgi, tiek daug ratų šiam sunkvežimiui padėjo sumažinti slėgį į gruntą. Kitaip tariant, Titan turėjo neklimpti karjerų purvynuose. Manevringumą gerino visos trys vairuojamos ašys. Priekiniai ratai galėjo būti pasukti 71 laipsnio kampu, galiniai – 10 laipsnių.

„General Motors“ teigė, kad „Terex Titan“ kainuos apie 1,5 milijonus dolerių (daugiau nei 7 milijonus šių dienų pinigais). Tačiau šis sunkvežimis taip ir nepasiekė serijinės gamybos. Išaugusi naftos kaina ir pasikeitusi situacija anglies pramonėje vertė įmones ieškoti mažesnių sunkvežimių. Būtent dėl to Terex 33-19 Titan išliko didžiausiu sunkvežimiu pasaulyje iki pat 1998 metų, kai rinkoje pasirodė „Caterpillar 797“.

Wikimedia nuotr./„Terex Titan“
Wikimedia nuotr./„Terex Titan“

Taigi, buvo pagamintas vos vienas „Terex Titan“ prototipas. Tačiau jis buvo pilnai veikiantis ir 1975 metais ėmėsi darbo „Kaiser Steel“ geležies kasykloje Kalifornijoje. 1978 metais Titan buvo išvežtas į Kanadą, kur 1980 metais jį už 200 tūkstančius dolerių įsigijo „Westar Mining “ kompanija. Ji šį sunkvežimį naudojo iki 1991 metų, kai Titan buvo išleistas į užtarnautą poilsį.

Nors „Terex Titan“ tebuvo prototipas, jis buvo pakankamai patikimas. Jis dažnai veždavo krovinius, peržengiančius maksimalią leistiną 320 tonų ribą.

Galiausiai, tikriausiai jums įdomu, kodėl tokie sunkvežimiai negaminami šiais laikais. Ta papildoma ašis su keturiais ratais, stipriai išaugina degalų sąnaudas. Šiuolaikinės technologijos ir inžineriniai pasiekimai leidžia ir dviejų ašių sunkvežimiams pavežti sunkesnius nei 400 tonų krovinius. O ir mokėti už 10 padangų niekas nenorėtų

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis