Transporto ekspertas: kas laukia viešojo transporto ir kaip reikėtų vertinti elektromobilius

Remiantis Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) ir Lietuvos energetikos instituto (LEI) mokslininkų duomenimis, pastarosiomis savaitėmis sumažėjo transporto priemonių judėjimas miestuose, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Elektromobilis Škoda  Enyaq iV
Elektromobilis Škoda Enyaq iV / Škoda nuotr.

Pasak Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Mobiliųjų mašinų ir geležinkelių transporto katedros profesoriaus doc. dr. Raimundo Junevičiaus, galima teigti, kad tam įtakos turi pasaulyje siaučianti COVID-19 pandemija ir ribojimai, atsiradę norint pristabdyti viruso plitimą. Interviu su specialistu – apie žmonių įpročius, transporto naujoves ir ateities projektus.

– Papasakokite apie naujoves transporto srityje: viešajame ir privačiame sektoriuose. Kuo jos naudingos visuomenei?

– Transporto, kaip ir daugelyje kitų sričių, šiuo metu siekiama „įdarbinti“ duomenis. Tai apima ne tik eismo valdymo sistemas, bet ir platesnes panaudojimo sritis. Pavyzdžiui, stebint žmonių judėjimą, prognozuojamas užsikrėtimų COVID-19 mastas. Visuomenė, tikėtina, gaus įvairių paslaugų, kurios bus orientuotos į tam tikras grupes.

– Kaip keičiasi žmonių naudojimosi įpročiai transportu? Kaip manote, kodėl?

– Žmonės ieško vis paprastesnių ir patogesnių keliavimo būdų. Jeigu gali išvengti spūsčių, parkavimosi problemų, geresnio kelionės tikslo pasiekiamumo – renkasi tuos sprendimus, kurie leidžia pasiekti norimą rezultatą. Yra ir atskirų visuomenės grupių, kurios savo keliones planuoja naudodamos išmanių įrankių teikiamus privalumus.

VILNIUS TECH nuotr./Doc. dr. Raimundas Junevičius
VILNIUS TECH nuotr./Doc. dr. Raimundas Junevičius

– Koks, Jūsų manymu, yra tvarus transportas? Kodėl?

– Tvarkus transportas yra toks, kuris patogus žmogui, draugiškas aplinkai, išmaniai integruotas į gyvenamąją erdvę. Technologijos turi tarnauti žmogui – tam jos yra ir kuriamos.

– Pastebima, kad mažėja transporto priemonių srautai tiek viešajame, tiek privačiame sektoriuje. Tam įtakos turi COVID-19 pandemija. Kokias problemas tai padeda spręsti? Galbūt priešingai: atsiranda naujų iššūkių? Pakomentuokite.

– Žvelgiant iš plačiosios perspektyvos – problemų nesumažėja. Jos tiesiog perskirstomos. Pavyzdžiui, žmonės pandemijos metu mažiau keliauja tiek savo automobiliais, tiek viešuoju transportu, tačiau internetu įsigyja įvairias prekes, t.y. apsipirkinėja. Dėl šios priežasties ženkliai išauga pristatomų siuntų kiekiai. Jas pristato kurjeriai, tad automobilių srautas išlieka pakankamai didelis.

Technologijos turi tarnauti žmogui – tam jos yra ir kuriamos.

Taip pat pasikeičia žmonių elgesys ir visa sistema turi prisitaikyti. Taip sukuriamos kitos galimybės tiek verslui, tiek gyvenimo komfortui.

– Pasaulyje vis labiau populiarėja elektromobiliai. Papasakokite apie juos plačiau: kuo jie pranašesni, kokias problemas padeda spręsti?

– Taip, šiuo metu elektromobilių populiarumas auga. Technologijų pažanga leidžia juos naudoti gana plačiai. Elektromobiliuose naudojamos pavaros yra gana kompaktiškos, naudojama mažiau komponentų, galima pagerinti važiavimo sąlygas, ratų sukibimą su kelio danga. Tiesa, technologijos turi ne tik daug privalumų, bet ir trūkumų. Pavyzdžiui, didelis baterijų svoris, trumpas nuvažiuojamas atstumas. Žvelgiant optimistiškai, galimybių yra daugiau negu trūkumų, o tai leidžia prisidėti prie tvarios transporto sistemos kūrimo.

– Papasakokite apie autonominius automobilius. Kokie jų privalumai ir trūkumai?

– Autonominiai automobiliai yra susisiekimo ateitis. Kol kas šia tema yra daug tiek pozityvių, tiek negatyvių nuomonių. Tikimasi, kad žuvusiųjų skaičius keliuose bus lygus nuliui, miestų gatvėse sumažės spūstys, miestuose bus atlaisvintos vietos, kurios šiuo metu skirtos automobilių parkavimui ir pan. tačiau tuo pat metu keliamos ir saugumo problemos, teisiniai, žmogaus ir mašinos santykių pasikeitimo klausimai. Naujos technologijos tikrai nėra visiems priimtinos vienodai.

– Kuo elektromobiliai skiriasi nuo autonominių automobilių?

– Iš esmės negalima brėžti skirtumo tarp autonominio ir elektrinio automobilio. Tai visiškai skirtingi dalykai. Elektrinis automobilis, kaip ir automobilis su vidaus degimo varikliu, gali būti tiek autonominis, tiek ir vairuojamas žmogaus.

Autonominiai automobiliai yra susisiekimo ateitis.

– Prie kokių projektų dirbate pastaruoju metu? Papasakokite apie juos plačiau.

– Šiuo metu dirbu su koncepcinių transporto priemonių prototipais. Iš esmės tai yra hibridinės ir elektrinės transporto priemonės. Kartu su partneriais kuriame šių transporto priemonių pavaras ir jų valdymo sistemas.

– Šiandien VILNIUS TECH vyksta „Tarptautinis transporto inovacijų forumas“, kurio metu pranešimus skaitys ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje žinomi specialistai. Papasakokite, kokios pagrindinės temos bus aptarinėjamos ir pristatomos?

– Forumo metu bus ieškoma atsakymų į šių dienų aktualijas, kurios apima technologijų klausimus, duomenų panaudojimo galimybes, autonomiškumą, logistikos galimybes šių dienų realijų fone ir panašius klausimus.

Renginys skirtas verslo įmonėms, kurios mato transporto, plačiąją prasme, potencialą ir planuoja pasinaudoti atsiveriančiomis galimybėmis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis