Pasak vairavimo specialistų, ši iš pradžių nemažai nepasitenkinimo tarp vairuotojų sukėlusi transporto priemonių važiavimo greičio matavimo mobilioji įranga ne tik padeda efektyviai kontroliuoti eismo dalyvių elgesį kelyje, bet ir akivaizdžiai skatina teigiamus jų elgsenos pokyčius, taip pat mažina korupcijos rizikos veiksnius policijai vykdant eismo priežiūrą. Naująją mobiliąją įrangą Lietuvos policijai įsigyti padėjo ES struktūrinių fondų parama.
Tikslas – taisyti grėsmę eismo saugumui keliančių vairuotojų įpročius
Kaip teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko pavaduotojas Algimantas Petronis, kelių policija visada siekė ir siekia kiek įmanoma labiau mažinti pavojingo eismo dalyvių elgesio atvejus kelyje. Per 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 10 prioriteto „Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas“ priemonę „Nacionalinių kovos su korupcija priemonių įgyvendinimas 2017–2020 metais“ įgyvendinome projektą „Korupcijos apraiškų mažinimas kelių eismo priežiūros srityje“.
Šis projektas pastebimai prisidėjo prie žalingų, grėsmę eismo saugumui keliančių vairuotojų įpročių taisymo bei teigiamų elgsenos pokyčių, taip pat padėjo vykdyti aktyvią prevencinę ir kontrolės veiklą diegiant modernias technologijų naujoves, šiuolaikiškas eismo dalyvių elgesio kontrolės sistemas. Kartu buvo padidintas ir tam tikrų policijos veiklos procesų skaidrumas“, – apie projektą trumpai pasakoja A. Petronis.
Eliminavo korupcijos apraiškas
Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad iki trikojų greičio matuoklių įsigijimo pareigūnų naudoti rankinio tipo greičio matavimo prietaisai sudarė palankias sąlygas galimai korupcijai.
„Rankinio tipo greičio matavimo prietaisai neturėjo techninių galimybių jais užfiksuotus administracinio nusižengimo duomenis automatiškai siųsti į Administracinių nusižengimų registrą. Tad pareigūnas prietaisu fiksuotus duomenis galėdavo sunaikinti iš karto matuoklyje arba perkeldamas juos iš matuoklio į kompiuterį.
Korupcijos reiškimosi riziką dirbant su rankinio tipo greičio matavimo prietaisais buvo patvirtinęs ir Specialiųjų tyrimų tarnybos atliktas tyrimas. Taigi, vienas iš jau įgyvendinto projekto pagrindinių tikslų buvo sumažinti minėtąją riziką. Tai buvo galima padaryti įsigijus tokius greičio matavimo prietaisus, kurie užfiksuotus duomenis automatiškai siųstų į Administracinių nusižengimų registro serverį“, – tvirtina A. Petronis.
Įsigijus naujus mobiliuosius greičio matavimo prietaisus buvo eliminuota galimos korupcijos rizika.
Pasak pašnekovo, įsigijus naujus mobiliuosius greičio matavimo prietaisus buvo ne tik eliminuota galimos korupcijos rizika, tuo pat metu supaprastėjo ir pati greičio matavimo prietaisų naudojimo kontrolės funkcija.
Fiksuoja ne tik greitį, bet ir pažeidimo vaizdą
„Iš viso projekto metu įsigijome 37 naujus greičio matuoklius, kurie fiksuoja ne tik transporto priemonių greitį, bet ir pažeidimo vaizdą. Užfiksuoto pažeidimo fotonuotrauka ir kiti greičio matavimo duomenys automatiškai išsiunčiami į Administracinių nusižengimų registrą, kitaip tariant, prietaisui užfiksavus administracinį nusižengimą, pareigūnas nebeturi tiesioginio kontakto su pažeidėju“, – pasakoja A. Petronis. Greičio matuokliai buvo išdalyti visoms apskritims ir pradėti eksploatuoti nuo 2020 metų sausio 1 dienos. Pasak pašnekovo, kol kas naujų prietaisų papildomai įsigyta nebuvo.
Užfiksuoto pažeidimo fotonuotrauka ir kiti greičio matavimo duomenys automatiškai išsiunčiami į Administracinių nusižengimų registrą.
Į klausimą, su kokiais iššūkiais susidurta įgyvendinat minėtą projektą, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko pavaduotojas teigia, kad projektas buvo įgyvendintas sėkmingai ir laiku, neviršijant jam skirto finansavimo ir įsigyjant poreikius atitinkančią bei tinkamos kokybės įrangą.
Eismo dalyviai dabar sąmoningesni ir drausmingesni
Paprašytas pakomentuoti, kaip vis dėlto visuomenė vertina trikojus greičio matuoklius ir kokius miestus ar regionus reikėtų laikyti šalies rekordininkais dėl itin didelio kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičiaus, A. Petronis atsako, jog dar nė viena policijos kelių eismo kontrolės priemonė nesukėlė tokio ažiotažo kaip prieš beveik dvejus metus pradėję veikti trikojai policijos pareigūnus pakeitę greičio matuokliai.
Didžioji visuomenės dalis teigiamai vertina tokių prietaisų naudojimą.
Nepaisant to, didžioji visuomenės dalis teigiamai vertina tokių prietaisų naudojimą. Daugiausia pažeidimų transporto priemonių greičio matavimo mobiliąja įranga „PoliScan FM1“ fiksuojama didžiųjų šalies miestų – Vilniaus ir Kauno – apskričių teritorijose.
„Vertinant šių prietaisų naudojimo rezultatus ir visuomenės reakciją viešojoje erdvėje, galima teigti, kad tokių išmaniųjų greičio kontrolės priemonių diegimas ir naudojimas skatina teigiamus vairuotojų elgsenos pokyčius, kelia eismo dalyvių sąmoningumą ir drausmingumą, taip pat didina Lietuvos policijos veiklos procesų skaidrumą kartu mažinant korupcijos rizikos veiksnius policijai vykdant eismo priežiūrą“, – pabrėžia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininko pavaduotojas A. Petronis.
Informacija parengta bendradarbiaujant su LR vidaus reikalų ministerija, kuri įgyvendina Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės lėšomis finansuojamą projektą „Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija – Informavimas apie veiksmų programą“.