Tai – legendinis, retro išvaizda garsus „Morgan 3-Wheeler“, sportiškas „Polaris Slingshot“ bei istorinis „Reliant Robin“.
Visi šie triračiai turi automobilinius vairus, kai kuriuos mechaninius mazgus bei salono dizaino elementus, todėl šioje straipsnių serijoje, nežiūrint į registracijos dokumentų informaciją, jie bus vadinami triračiais automobiliais. Jie parinkti todėl, kad yra labai skirtingi savo charakteriu ir istorija, bet, gerai paieškojus, įdomių triračių automobilių pavyzdžių galima surasti ir dar daugiau. Visgi, „Morgan 3-Wheeler“ tikriausiai yra vienintelis, užsitarnavęs tokį stiprų legendos statusą, todėl nuo jo ir pradedama ši straipsnių serija.
„Morgan 3-Wheeler“ istorija
Tikriems automobilių kultūros žinovams „Morgan“ kompanijos pristatinėti neverta. Tai – vienas iš įdomiausių britiškų automobilių gamintojų, išlikęs per visas finansų krizes ir šalies automobilių pramonės nuosmukį. „Morgan“ iki šiol gamina puikius retro stiliumi garsius automobilius, į kuriuos įdedama labai daug patyrusių meistrų rankų darbo.
Būtent triračiai automobiliai buvo „Morgan“ kompanijos pradžia. Dar 1909 m. Henris Frederickas Stanlis Morganas savo reikmėms pasigamino nedidelį triratį vienvietį automobilį. Žmonės iš karto juo labai susidomėjo ir įtikino Morganą pradėti komercinę jų gamybą. 1911 m. buvo pristatyta dvivietė automobilio versija, kuri, žinoma, iš karto tapo hitu. 1912 m. buvo oficialiai įkurta „Morgan“ automobilių kompanija.
Iš pradžių triračiai „Morgan“ automobiliai buvo varomi dviejų cilindrų motociklų varikliais, įrengtais kėbulo išorėje priekyje. Su tokia konfigūracija „Morgan“ laimėjo ir keletą garsių lenktynių. Visgi, vėliau pradėti gaminti keturviečiai automobiliai, kuriems reikėjo kiek didesnio variklio, todėl pasitelktas „Ford“ keturių cilindrų galios agregatas iš „Model Y“.
Visi triračiai „Morgan“ automobiliai buvo pakankamai populiarūs, turint omenyje jų nepraktišką formą. Tačiau kompanija pradėjo gaminti ir įprastus automobilius su keturiais ratais, todėl susidomėjimas nepatogiais, nepraktiškais triračiais išblėso. „Morgan“ nutraukė triračių automobilių gamybą dar 1952 m. Visgi, šiais laikais vingiuotus kelius ir vėl raižo triračiai „Morgan“ automobiliai.
Atgimęs „Morgan 3-Wheeler“ buvo pristatytas 2011 m. Ženevos automobilių parodoje ir iš karto pribloškė automobilių mylėtojus visame pasaulyje.
Atgimusio „Morgan 3-Wheeler“ šlovė
Iš pradžių buvo teigiama, kad naujasis „Morgan 3-Wheeler“ turės „Harley-Davidson“ dviejų cilindrų variklį ir „Mazda MX-5“ penkių pavarų transmisiją. Nors didžioji sklandžiusių gandų dalis yra tiesa, kalbos apie variklį nepasitvirtino – automobiliui varyti panaudotas „S&S“ variklis. Nenuostabu, kad iš pat pradžių nebuvo labai lengva įsigyti „Morgan 3-Wheeler“ – susidomėjimas buvo toks didžiulis, kad susidarė gana ilga laukiančiųjų eilė.
Nors teigiama, kad „Morgan 3-Wheeler“ yra sportinis automobilis, nevertėtų manyti, kad tokį populiarumą jam atnešė galia, geri trasų įveikimo laikai, greitas įsibėgėjimas iki 100 km/val. ir t. t. Iš tikrųjų, „Morgan 3-Wheeler“ dviejų litrų dviejų cilindrų oru aušinamas variklis išvysto apie 80 AG. Nors automobilis be jokių skysčių sveria tik 525 kg, variklio galios ir vieno varomojo rato pakanka užtikrinti tik 6 sekundžių įsibėgėjimo iki 100 km/val. laikui.
Tai yra vidutiniškos įsibėgėjimo charakteristikos. Tačiau tie, kuriems teko laimė išbandyti „Morgan 3-Wheeler“ vairą, teigia, kad automobilis yra nepakartojama vairavimo patirtis. Variklio garsas, itin žema sėdynė, vibracija ir švilpiantis vėjas įtraukia į visai kitą pasaulį, kuriame nei arklio galios, nei trasų įveikimo laikai, nei kitos, įprastai svarbios sportinių automobilių savybės, neturi reikšmės.
Automobilių žurnalistai dievina „Morgan 3-Wheeler“ ir tai tikrai nėra didelė staigmena. Nors šie žmonės neretai vairuoja geriausius pasaulio superautomobilius, retas iš jų yra toks paprastas ir unikalus kaip „Morgan 3-Wheeler“. Gamintojas puikiai jaučia stipriąsias automobilio puses ir skatina originalumą – kompanijos humoro jausmą gerai iliustruoja tokie dažni „Morgan 3-Wheeler“ puošybos elementai kaip ryklio dantis ar kulkų paliktas skyles imituojantys lipdukai.
Visgi, „Morgan“ kompanija nesėdi vietoje ir jau paruošė dar įdomesnį „Morgan 3-Wheeler“ variantą ateities keliams.
„Morgan EV3“ – elektrinis triratis ateities išsišokėliams
„Morgan“ kompanija tiesiog mėgsta būti kitokia. Dėl to per ilgus dešimtmečius jos gaminamų automobilių dizainas keitėsi nežymiai, o ir naudojamos gamybos technologijos pakito tik dėl griežtesnių saugumo reikalavimų. Šią mąstyseną puikiai iliustruoja faktas, kad „Morgan“ automobilių konstrukcijoje vis dar naudojama mediena. Visgi, kompanija žiūri ir į ateitį, kurioje nori matyti ir jau legendinio „Morgan 3-Wheeler“ įpėdinį.
„Morgan“ rinkai siūlo „EV3“ elektromobilį. Iš esmės tai tik „Morgan 3-Wheeler“ varomas elektra, labai įmantrių technologinių sprendimų čia nepamatysite, tačiau labai įdomu pažiūrėti, kaip savo identitetą giliomis tradicijomis grindžianti kompanija įsivaizduoja ateities transportą. Kita vertus, tai yra vienas iš įdomiausių elektromobilių, koks kada nors važinėjo pasaulio keliais.
„Morgan EV3“ iki 100 km/val. įsibėgėja maždaug per devynias sekundes. Jis varomas skysčiu aušinamu 46 kW elektriniu varikliu su 20 kWh ličio jonų baterija. Idealiomis sąlygomis „Morgan EV3“ gali nuvažiuoti apie 240 km, tačiau realybėje vienu įkrovimu nuvažiuoti tokį atstumą vargu ar pavyks, nes vairuotojui visada norėsis važiuoti greičiau. Dėl šios priežasties, kaip kalba automobilį išbandę žurnalistai, ir įprastas benzininis „3-Wheeler“ niekada nepasiekia žadėtų itin žemų degalų sąnaudų.
Įdomu ir tai, kad „EV3“ sveria beveik tiek pat, kiek ir „3-Wheeler“. Mes jau seniai įpratome, kad elektromobiliai yra sunkūs. Tačiau „Morgan“ inžinieriai kurdami „EV3“ kėbulą panaudojo kompozicines medžiagas, kurios yra žymiai lengvesnės ir tvirtesnės už įprastai naudojamą aliuminį. Be jokios abejonės, didžiausias „Morgan EV3“ pliusas – įspūdinga automobilio išvaizda.
„Morgan“ žino, kad jokiu būdu rinkai negali pateikti nuobodžiai atrodančio automobilio. Vienas iš labiausiai akį traukiančių „Morgan 3-Wheeler“ dizaino elementų – išorėje sumontuotas dviejų cilindrų variklis. Jo atsisakius „Morgan EV3“ reikėjo naujo įspūdingo sprendimo. Kompanija įkvėpimo sėmėsi iš šeštojo dešimtmečio mokslinės fantastikos filmuose matytų robotų, senovinių motociklų ir lenktyninių automobilių. Rezultatas – asimetriškas automobilio priekis, kuriame dominuoja trys didelės lempos ir žalvarinės grotelės, skirtos baterijoms aušinti. Manote, kad „Morgan“ šio elektromobilio gamyboje apsiėjo be medienos ir aliuminio? Žinoma, kad ne.
„Morgan EV3“ vis tiek turi iš uosio medienos pagamintą rėmą ir keletą rankomis suformuotų aliuminių kėbulo detalių. Tai yra kompanijos išskirtinumas, kurio greitu metu nebus atsisakyta. Iš pat pradžių buvo manyta, kad „Morgan EV3“ bus tik koncepcinis automobilis, tačiau kompanija iš karto paneigė tokias kalbas – pirmieji klientai savo automobilius turėtų gauti dar šiemet. Šiuo metu „Morgan“ baigia derinti pagrindinius klausimus su tiekėjais ir sprendžia paskutines automobilio surinkimo problemas.
Taigi, be jokios abejonės, „Morgan EV3“ ir „Morgan 3-Wheeler“ yra vieni įdomiausių triračių automobilių pasaulyje. Gaminami pagal užsakymą, pritaikomi prie kiekvieno kliento pageidavimų, visi jie bus unikalūs, todėl tikėtina, kad greitai taps klasikiniais automobiliais. „Morgan 3-Wheeler“ kaina prasideda maždaug nuo 40 tūkst. eurų, tačiau užsakymo lape pažymėjus keletą varnelių kaina gali nemenkai šoktelėti. Teigiama, kad „Morgan EV3“ kaina bus panaši.
Šie automobiliai atrodo tikrai įspūdingai ir ne vienas norėtų juos turėti savo garaže. Tačiau siauros priekinės padangos ir neįspūdingi galios agregatai išduoda, kad tai nėra tikri sportiniai automobiliai. Todėl kitame serijos straipsnyje apžvelgsime tikrą sportinį triratį „Polaris Slingshot“.