Tačiau pokyčius stabdo menka gyventojų patirtis, susijusi su elektra varomu transportu – 80 proc. gyventojų turi tik minimalią arba išvis neturi jokios patirties su elektromobiliais, dauguma vis dar neatsikrato ir įsišaknijusių baimių.
SEB banko duomenimis, elektromobilių įperkamumas šalyje per metus išaugo 9 procentais.
„Elektromobilių įperkamumas Lietuvoje dar labiau pagerėjo, tad kartu su įkrovimo infrastruktūros plėtra ir daugėjant nuosavų saulės elektrinių tai yra gera žinia šalies gyventojams – sujungdami tvaresnius sprendimus turime geresnes galimybes mažinti savo CO2 pėdsaką“, – teigia Simonas Norbutas, SEB banko Lizingo departamento vadovas.
Ketvirtus metus iš eilės sudarytas SEB banko elektromobilių įperkamumo indeksas atskleidžia, kad vidutinį darbo užmokestį gaunančio ir kitų finansinių įsipareigojimų neturinčio Lietuvos gyventojo lizingu įperkamo automobilio vertė per metus padidėjo 1,6 tūkst. eurų ir pasiekė 18,8 tūkst. eurų, nevertinant gaunamos paramos. Dviejų asmenų šeima šiemet lizingu galėtų įsigyti 37,6 tūkst. eurų vertės tik elektra varomą automobilį. Tai 3,1 tūkst. eurų daugiau negu prieš metus. Didžiausią įtaką įperkamo automobilio vertei turėjo padidėjusios namų ūkių pajamos ir sumažėjusios lizingo palūkanų normos.
Augant įperkamumui ir gamintojams plečiant elektromobilių pasiūlą, šiuo metu šeima, atsižvelgiant į elektromobiliams skiriamą paramą, Lietuvoje jau gali rinktis iš 54 naujų elektromobilių ir iš 93 naudotų modelių. Vienam asmeniui Lietuvoje jau įperkami 6 nauji ir 34 naudoti elektromobilių modeliai. Palyginti su pernai įperkamų elektromobilių asortimentas išaugo 2–3 kartus ir sparčiausiai nuo to laiko, kai skaičiuojamas elektromobilių įperkamumo indeksas.
Požiūrį į elektromobilius keičia asmeninė patirtis
„Šiemet į tyrimą buvo įtraukta naujovė – gyventojų patirties indeksas. Jis atskleidžia, kiek patirties su elektromobiliais yra sukaupę šalies žmonės, kaip tai veikia jų požiūrį ir ateities planus, susijusius su automobilio įsigijimu“, – sako SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas.
Tyrimo duomenimis, vos trečdalis žmonių nuolat pastebi važinėjančius elektromobilius savo kaimynystėje, ketvirtadalis turi artimą draugą, giminaitį ar bendradarbį, kuris važinėja elektromobiliu, o kas penktas yra juo važiavęs pats. 80 proc. šalies gyventojų turi tik minimalią patirtį arba apskritai neturi jokios patirties su elektromobiliais.
„Praktinė elektromobilių naudojimo patirtis yra menka, nors, šių metų rugsėjo 1 d. duomenimis, Lietuvos keliuose važinėja per 14,3 tūkst. grynųjų elektromobilių – beveik 50 proc. daugiau negu prieš metus ir bent jau kelyje pamatyti elektromobilį nėra sudėtinga. Tyrimas aiškiai rodo, kad kuo gyventojų patirtis su elektromobiliais didesnė, tuo daugiau jų tvirtina, kad kitas įsigysimas automobilis bus elektrinis“, – pastebi T.Povilauskas.
Vis dar baiminamės
Tyrimo duomenimis, baimės, susijusios su elektromobilio įsigijimu, dar gana stipriai įsišaknijusios.
62 proc. respondentų nurodė, kad jiems nepakaktų viena įkrova elektromobiliu nuvažiuojamo atstumo. Nors, pavyzdžiui, į perkamiausių elektromobilių sąrašo viršūnę Lietuvoje patenkantys elektromobiliai realiai viena įkrova įveikia ir 400 kilometrų.
56 proc. apklaustųjų nesižvalgo į elektromobilius, nes mano, jog šalyje nėra pakankamai išplėtoto įkrovimo stotelių tinklo. Tačiau šių metų duomenimis, tūkstančiui elektromobilių Lietuvoje tenka 124 įkrovimo stotelės. Palyginti, Europos Sąjungos vidurkis – 141 įkrovimo stotelė.
SEB banko Lizingo departamento vadovas S. Norbutas pastebi, kad šalyje vykstant pokyčiams vis labiau išryškėja, kurios gyventojų nuostatos yra pagrįstos faktais, o kurios – mitais.
Kiek toli iki Norvegijos?
„Regitros“ duomenys rodo, kad per aštuonis šių metų mėnesius pirmą kartą Lietuvoje registruotų elektromobilių skaičius padidėjo 16 proc. lyginant su 2023 m. tuo pačiu laikotarpiu.
S.Norbutas pastebi, kad rinką Lietuvoje į viršų labiausiai traukia naudotų elektromobilių pardavimai – jie išaugo 41 procentu. Šiemet naudotos transporto priemonės sudarė kiek daugiau negu du trečdalius visų Lietuvoje registruotų elektromobilių. Šią tendenciją SEB banko analitikai prognozavo dar prieš kelerius metus, stebėdami naujų elektromobilių pardavimų ir rinkos dalies dinamiką Vakarų Europos šalyse.
Norvegijos kelių organizacija OFV rugsėjį paskelbė, kad šioje šalyje elektromobilių skaičius pasiekė 754 tūkst. ir pirmą kartą viršijo benzinu varomų automobilių skaičių. Savo ruožtu S. Norbutas atkreipia dėmesį, kad net sparčiausiai pasaulyje transporto parką elektromobiliais atnaujinančioje valstybėje jų dalis sudaro apie 27 procentus. Didžiausią dalį Norvegijos transporto parko (36 proc.) vis dar sudaro dyzeliniai automobiliai – jų suskaičiuota apie milijoną.
„Tad mūsų laukia kur kas ilgesnis kelias, nes grynieji elektromobiliai šiuo metu Lietuvoje sudaro 0,8 proc. viso transporto (per 1,75 mln. automobilių) parko, o Europos Sąjungoje tik 1,7 proc. Kita vertus, per pastaruosius dvylika mėnesių elektromobilių skaičius Lietuvos keliuose padidėjo 50 procentų ir, tikėtina, toliau sparčiai augs dėl besiplečiančios naudotų elektromobilių pasiūlos bei rinkoje planuojamų pristatyti naujų ekonominės klasės elektromobilių”, – atkreipia dėmesį S. Norbutas.