Unikali akcija „Mane veža“: kviečiančių neregius pakeliauti motociklais daugiau nei ypatingųjų keleivių

Jei tik Nobelio premija būtų teikiama už socialinės atskirties mažinimo idėjas, neabejotinai nominuotų asmenybių sąraše perskaitytume Aldonos Juozaitytės pavardę. Būtent ji prieš ketverius metus pravėrusi Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) duris pasiūlė genialiai paprastą būdą nepaprastoms emocijoms sukurti. T. y. regėjimo negalią turintiems žmonėms surengti įspūdžių cunamius keliančius pasivažinėjimus motociklais.
Vygaudo Juozaičio nuotr. MANE VEŽA
Vygaudo Juozaičio nuotr. MANE VEŽA

Unikali akcija Europoje

Unikali ir lig tol niekur Europoje (o galbūt ir pasaulyje) nerengta akcija, prakrikštyta MANE VEŽA vardu, sulaukė tokio pasisekimo, kad tiek Aldonos bičiuliai motociklininkai, tiek LASS žmonės įspūdžiais gyvi buvo iki pat metų pabaigos. Tačiau jei pirmaisiais metais dar teko gerokai padirbėti suburiant pusantro šimto dalyvių būrį, tai šiais metais įvyko svarbi rokiruotė: vairuotojų armija gerokai didesnė nei keleivių.

Mariaus Matulevičiaus nuotr./ Aldona Juozaitytė, MANE VEŽA 2019 m.
Mariaus Matulevičiaus nuotr./ Aldona Juozaitytė, MANE VEŽA 2019 m.

„Puikiai suprantu, kad pirmą kartą susidūrę su neregiais ar silpnaregiais, žmonės šiek tiek sutrinka, nežino kaip elgtis, kada kokią pagalbą ir kaip derėtų pasiūlyti. Galbūt todėl pirmaisiais metais visi buvo kiek susikaustę ar apskritai nedrįso jungtis prie akcijos MANE VEŽA. Tačiau žmonių, kuriems ji buvo skirta, atsiliepimai tryško tokiomis stipriomis emocijomis ir buvo tokie pozityvūs, kad bet kokios abejonės išsisklaidė, o norinčių tą pozityvą kurti skaičius gerokai išaugo“, – pasakoja A.Juozaitytė.

Rezultatas – šįkart rugsėjo 5-ąją Katedros aikštėje išvydę pasiruošimą startui praeiviai greičiausiai norės su kai kuriais akcijos dalyviais pasidaryti asmenukes, mat kiekvienais metais prie akcijos prisijungia ir puikiai visuomenei žinomi vairuotojai. O jei apsauginės kaukės ir šalmai sutrukdys iš veido atpažinti kas yra kas, tai motociklai tikrai nepaliks abejingų. Bus galima pamatyti visokių ratuotų legendų: nuo „Harley-Davidson“, KTM ir „JAWA“ iki „Royal Enfield“ ir „Indian“.

Įgalinti ir suteikti drąsos

Paprašyta prisiminti, nuo ko viskas prasidėjo, vairavimo instruktore dirbanti ir dėl motociklų lengvai išprotėjusi mergina pasakoja, kad po eilinio pasivažinėjimo enduro tipo motociklu dar neatvėsus smagiems potyriams kitapus gatvės išvydo baltąja lazdele kelią žvalgantį žmogų.

„Tą akimirką tiesiog nusmelkė suvokimas, kad pasidalinti mane pačią vienu labiausiai džiuginančių dalykų yra labai paprasta. Juk važiuojant motociklu net keleivio vietoje jautiesi tikru veiksmo dalyviu, o ne pasyviu stebėtoju, kaip kad būna sėdint automobilyje.

Netrukus nuėjau „pasitikrinti“ šio sumanymo į Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungą. Ten sutikti žmonės visapusiškai palaikė, todėl beliko kibti į darbus ir realizuoti sumanymą“, – teigia idėjos MANE VEŽA autorė.

Kad MANE VEŽA yra reikalingas dalykas motociklininkė suprato jau po pirmosios akcijos. Ne tik dalyvių emocijos, bet ir konkretūs gyvenimo veiksmai po šios patirties atskleidė, kad šis projektas įgalina žmones. Štai akcijos ambasadorius keleivis Sigitas Sinkevičius pripažįsta, kad visos beprotiškos idėjos jam kilo po pirmosios akcijos, vykusios 2017-aisias. Pasak jo, MANE VEŽA ne tik suteikė puikių pojūčių laviną, bet ir stipriai pakėlė pasitikėjimą savimi.

„Pradėjau ne tik svajoti, bet ir planuoti nepatirtas veiklas. Kad ir šuolį nuo kone 39 m aukščio tilto prisirišus virvėmis. Vėliau buvo ir sklandymas parasparniu... Ne tik pabandžiau, bet ir sudominau likimo brolius bei seses pasklandyti. Smagu ir linksma buvo girdėti draugo žodžius: jeigu nebūčiau pabandęs važiuoti motociklu, net nebūčiau drįsęs galvoti apie parasparnį, o dabar noriu dar“, - apie įvairius dalykus, kurių ėmėsi Sigitas plačiau galima paskaityti čia.

Noras – pavėžėti visų negalių žmones

Įdomu tai, kad kone 80 proc. pirmosios MANE VEŽA akcijos keleivių motociklu važiavo pirmą kartą gyvenime, nors tokios dviratės technikos mūsų šalyje jau tuomet buvo bemaž 30 tūkst. (beje, naujausi statistiniai duomenys liudija, kad motociklų parkas Lietuvoje priartėjo prie 50 tūkst.)

Taip pat smagu, kad pirmų kartų vis dar išlieka – šįmet tokių keleivių bus trečdalis, o ir vairuotojų, kurie dar nė karto nebendravo su neregiu ar silpnaregiu - dalyvaus daugiau negu trečdalis.

Aldona ir jai talkinanti komanda buvo pasiruošusi šiais metais pavėžėti daugiau negu pernai ir surinkti apie 300 žmonių – tiek gyvenimo nuotykiui pasiryžusių keleivių, tiek savo aistra motociklams norinčių pasidalinti vairuotojų. Tačiau dėl koronaviruso pandemijos ir su tuo susijusio kalno įvairiausių ribojimų, šįkart bendras dalyvių skaičius įvairiuose Lietuvos miestuose akcijoje neperkops 150. Akcijos organizatorė prisipažino apgailestaujanti, kad kol kas pavyksta išjudinti sąlyginai nedidelę dalį tiek motociklininkų, tiek neregių ir silpnaregių.

„Oficialiais duomenimis Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungai priklauso maždaug 6000 žmonių, tačiau tikėtina, kad regėjimo negalią turinčių yra dar tiek pat. Ir jei didžiuosiuose miestuose yra kiek daugiau jiems pritaikytos infrastruktūros, padedančios lengviau ir drąsiau dalyvauti gyvenime, tai mažuosiuose miesteliuose atskirtis vis dar labai didelė. Kita vertus, tai viso labo reiškia, kad dar turime labai daug ką nuveikti“, – šypsosi A. Juozaitytė ir atvirauja, kad tobulame pasaulyje ji norėtų, jog šią dieną būti pavėžėti visų negalių žmonės.

MANE VEŽA akcijos Vilniuje startas – rugsėjo 5 d., šeštadienį 10 val. Katedros aikštėje. Kituose Lietuvos miestuose ekipažai važinėja individualiai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis