„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2018 12 20 /17:11

Vairavimo mokykloms skirta 574 tūkst. eurų bauda: buvo sudarytas kartelis kelti paslaugų kainas

Konkurencijos taryba pripažino, kad 26 vairavimo mokyklos bei Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija (LVMA) sudarė kartelį ir susitarė pakelti vairavimo kursų kainas Vilniuje, Kaune bei Jurbarke. Pranešama, kad už konkurenciją ribojantį susitarimą pažeidėjoms skirtos baudos nuo 1 500 iki 129 300 eurų – iš viso 574 400 Eur.
Renginio akimirkos
Renginio akimirkos / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Atnaujinta 17.11 val.

„LDV Unio“ Konkurencijos tarnybos skirtą baudą skųs teismui
Vilnius, gruodžio 20 d. Viena iš 26-ių Konkurencijos tarnybos nubaustų vairavimo mokyklų „LDV Unio“ nesutinka su jai skirta 129,3 tūkst. eurų bauda už kartelinį susitarimą. Sprendimą ji žada skųsti teismui.

„Mes teigiame, kad susitarimo nebuvo. Visiškai neigiu, kad buvo kažkokie susitarimai, bent jau mūsų įmonės atžvilgiu“, – BNS sakė įmonės direktoriaus pavaduotojas Domas Aukščionis.

„Pasiduoti neketiname ir kreipsimės į teismą“, – pridūrė jis. Anot D.Aukščionio, pareikšti kaltinimai įmonei buvo netikėti.

„Tai turbūt visiems buvo kaip žinia iš giedro dangaus. Žinojom, kad vyksta tyrimas. Mūsų įmonė buvo į papildomą tyrimą įtraukta, nes pagrindinis vyksta nuo 2016 metų, o mes tik nuo praėjusių metų rudens buvome įtraukti“, – BNS sakė jis.

Jis nekomentavo, ar dalyvavo susitikimuose su kitų vairavimo mokyklų atstovais, motyvuodamas tuo, kad kiekvienas jo žodis gali būti panaudotas teisiniame procese.

D.Aukščionis teigė, kad vairavimo kursų kainos 2016 metais didėjo, nes jie buvo apmokestinti pridėtinės vertės mokesčiu (PVM) bei dėl kitų naujų kaštų.

„Prieš tai 10 metų jo nebuvo (PVM – BNS), vien tai prie kainos pridėjo 21 procentą. (...) Vairavimo įmonės draudimo kainos 50 proc. didėjo, didėjo ir kuro kainos, darbo užmokestis kasmet kilo po 5 procentus ir viskas susidėjo. Kainos ir kilo, ir leidosi, kokiais metais čia pasižiūrėsi. Tikrai nėra, kad kainos visuomet buvo vienodos ar panašios, visada buvo dinamiškos. Rudenį ir žiemą jos mažėja, pavasarį ir vasarą išlieka didesnės“, – BNS sakė D. Aukščionis.

Anot jo, bauda įmonę paveiks finansiškai.

„LDV Unio“ pelnas siekia tik 4–5 proc. pajamų, o bauda siekia kelerių metų pelną, sakė jis.

Nubausti už susitarimą

Tyrimą atlikusi Konkurencijos taryba nustatė, kad 2016 m. birželio 13 d. Vilniuje įvykusio LVMA Vilniaus apskrities narių susirinkimo, kuriame dalyvavo ir asociacijai nepriklausančių vairavimo mokyklų atstovai, metu buvo aptariami ir derinami įkainiai už vairavimo mokymo paslaugas.

Tarpininkaujant LVMA, 15 sostinės mokyklų ne tik susitarė padidinti visų vairavimo mokymo kategorijų (A, B, C, CE, D) ir jų kombinacijų įkainius, tačiau siekė, kad nustatytą kainų lygį taikytų ir kitos vairavimo mokyklos Vilniuje. Susitarimo dalyviai, valdantys vairavimo aikšteles, grasino konkurentams nutraukti su jais sudarytas aikštelių nuomos sutartis, jeigu šie nepakels paslaugų įkainių iki nurodyto kainų lygio.

„Vairavimo mokyklų veikloje yra labai svarbu turėti aikštelę, arba savo, arba gauti prieigą, ypač Vilniuje, Kaune ar dideliuose miestuose, kur patogių vietų aikštelėms nėra daug“, – tvirtino Konkurencijos tarybos pirmininkas Šarūnas Keserauskas.

„Tie, kas turi savo aikšteles ir nuomoja jas kitiems, turi papildomą galimybę daryti poveikį“, – pridūrė jis.

Konkurencijos tarnybos nuotr./Vairavimo mokyklų kartelis
Konkurencijos tarnybos nuotr./Vairavimo mokyklų kartelis

Kaune iki metų pabaigos įvyko mažiausiai 18 susitikimų, per kuriuos 8-ių vietos vairavimo mokyklų atstovai tarėsi dėl kainų. Po susitikimų jie aktyviai stebėdavo vieni kitų paslaugų įkainius, susirašinėjo ir ragino taikyti sutartas kainas. Susirašinėdami tarpusavyje apie paslaugų kainas, Kauno mokyklų atstovai vartojo kodinius išsireiškimus – „mokymų kokybė“, pvz.: „Stengsimės mokymo kokybę padidinti ne tik B, bet visas [kategorijas]“; „Primenu, kad susireguliavome mokymo kokybę“.

„Baudos, kurias mes skyrėme, tiek šiuo atveju, tiek visais kitais atvejais priklausė nuo įmonių, ūkio subjektų metinių bendrųjų pajamų, su pažeidimu susijusių pajamų, nuo pažeidimo trukmės, nuo sunkinančių ar lengvinančių aplinkybių“, – BNS ketvirtadienį sakė tarybos pirmininkas Š.Keserauskas.

Pasak jo, kai kurioms įmonėms skirta maksimali bauda, siekianti dešimtadalį jų metinių pajamų.

Konkurencijos taryba tyrimą 2016 metais pradėjo reaguodama į gyventojų pranešimus, kad kainos vairavimo mokyklose supanašėjo.

Konkurencijos tarybos surinktais duomenimis, iki 2016 m. balandžio B kategorijos vairavimo kursų kaina sostinėje svyravo nuo 270 Eur iki 419 Eur, o C, CE ir D kategorijų – nuo 480 Eur iki 732 Eur.

Nuo 2016 m. liepos daugumos Vilniuje veikiančių vairavimo mokyklų įkainiai gerokai pakilo ir tapo beveik vienodi: B kategorijos kursų kaina siekė apie 500 Eur, C, CE ir D – nuo 700 iki 1100 Eur.

Kaune vairavimo mokyklų įkainiai suvienodinti keliais etapais: 2016 m. liepos pabaigoje B kategorijos vairavimo kursų kainos pakilo nuo 225–277 Eur iki 350 Eur, dar po dviejų mėnesių – iki 375 Eur.

2016 m. liepos mėn. nustatyti įkainiai daugumoje sostinės vairavimo mokyklų nesikeitė dvejus metus ir sumažėjo 2018 m. vasarą Konkurencijos tarybai įtariamiems pažeidėjams išsiuntus tyrimo išvadas. Tuo tarpu Kaune vairavimo kursai atpigo po Konkurencijos tarybos patikrinimų, atliktų 2016 m. rudenį.

„Kartelinį susitarimą sudariusios vairavimo mokyklos siekė nustatyti aukštesnes paslaugų kainas ir išvengti tarpusavio konkurencijos, dėl ko labiausiai nukentėjo vartotojai. Kai kartelis buvo išardytas, vairavimo mokymo paslaugos ėmė pigti“, – sakė Š.Keserauskas.

Jis priminė, kad Konkurencijos įstatyme numatytos taisyklės, pagal kurias nuo konkurencijos teisės pažeidimų nukentėję asmenys gali kreiptis į teismą ir reikalauti žalos atlyginimo iš tokį pažeidimą padariusio ūkio subjekto.

Įvertinusi pažeidimo trukmę, sunkinančias ir lengvinančias aplinkybes, Konkurencijos taryba už kartelinį susitarimą pažeidėjoms iš viso skyrė 574 400 Eur baudų: Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijai – 3 000, A.Žukausko personaliniam vairuotojų ruošimo centrui „VRC“ – 16 900, mokymo centrui „Adpilis“ – 25 900; bendrovėms „Automotoket“ – 7 700, „Autoplaza“ – 6 200, „Daugva ir ko“ – 3 300, „Dorkanas“ – 88 700, „Dovanėlė Jums“ – 19 900, „JTMC“ – 7 600, „Kelio iliuzija“ – 42 800, „LDV Unio“ – 129 300, „Visagalis“ – 9 000, „ARV–Auto“ – 75 500, „Auto ABC“ – 8 100, „Tikslo linija“ – 2 400, „Rigveda“ – 52 500, J.Rinkevičiaus vairavimo mokyklai – 7 200; Jono Jasučio įmonei – 11 500 Eur, Sostinės vairavimo mokyklai – 5 500, VšĮ „Vairoseta“ – 5 200, biudžetinei įstaigai Vilniaus saugaus miesto centrui – 8 900; VšĮ „Auto ABCDE“ – 9 600; Dariaus Mikulio įmonei – 1 500, Kauno Naujamiesčio darbo rinkos mokymo centrui – 9 500, V.Žukausko įmonei – 6 100, A.Gailiaus firmai „Arvaira“ – 1 900; IĮ Jurbarko saugaus eismo centrui – 8 700 Eur.

Nutarimas per 20 dienų nuo jo paskelbimo Konkurencijos tarybos svetainėje dienos gali būti skundžiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“