„Kai nuvažiuoji į savivaldybę, tai siūlo rašyti projektus, kad kaime atsirastų daugiau darbo vietų. Idėjų turime, bet negalime jokio verslo pradėti, nes nėra normalaus privažiavimo“, – 15min pasakojo Vertimų kaimo bendruomenės pirmininkė Vaida Saročkienė.
Iššūkis ir vairuotojams, ir automobiliams
Maždaug 3,7 kilometro ilgio žvyrkelis, kurį gyventojai vadina „vertimkeliu“ – išbandymas ne tik vairuotojams, bet ir automobiliams. Kaimo bendruomenės puslapyje socialiniame tinkle „Facebook“ gyventojai dalijasi sunkiai pravažiuojamo kelio vaizdais.
V.Saročkienės teigimu, kiekvieną dieną ekstremaliomis sąlygomis riedančius automobilius tenka nuolat remontuoti.
2016 metais Vertimų gyventojus pasiekė žinia – rajono valdininkai pažadėjo, kad žvyrkelis bus asfaltuojamas. Tiesa, džiaugsmas truko neilgai, nes 2017 metų rudenį LAKD paskelbė remontuojamų kelių sąrašą. Paaiškėjo, kad tarp 2018–2020 metais asfaltuojamų kelių Vertimų žvyrkelis nepateko. Sprendimas priimtas remiantis Asfaltuotinų valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožų tarp skirtingų kelio dangų („zebrų“) atrankos metodika, pagal kurią vieta prioritetų sąraše nustatoma vertinant devynis kriterijus, tarp kurių – viešasis transportas, lankytini objektai, eismo intensyvumas. Taip pat atsižvelgiama į visuomenės prašymus, savivaldybės vertinimą ir t.t.
Rėmėsi klaidinga informacija
Sužinoję, kad išsvajoto asfalto nebus, gyventojai pradėjo domėtis, kodėl „vertimkelis“ į lemtingą sąrašą nepateko. Peržiūrėjus vertinimo lentelę jiems kilo įtarimų, kad skirstydama balus LAKD rėmėsi klaidinga informacija.
„Atsiuntė lentelę ir sužinojom, kad į Vertimus nevažiuoja viešasis transportas. Dėl to negavome taškų, nors paprastas autobusas važiuoja keturis, o mokyklinis – tris kartus per dieną. Taip pat pastebėjome, kad keliui Žindaičiai–Pavidaujys skirta taškų už viešąjį transportą, nors ten jis nevažiuoja“, – nuostabos neslėpė bendruomenės pirmininkė.
Už Vertimų bendruomenės interesus kovojanti Irma Savickaitė 15min pasakojo, kad šiuo klausimu kreipėsi į Jurbarko autobusų stoties darbuotojus, kurie ir patvirtino, kad minėtu keliu viešasis transportas nevažiuoja.
„Vyresni žmonės prisimena, kad sovietiniais laikais autobusas važiuodavo, o stotelė buvo už miško. Dabar šioje vietoje net stotelės nėra“, – paaiškino ji.
Neskuba taisyti klaidų
Kaimo bendruomenė apie neatitikimus informavo LAKD ir paprašė paaiškinti situaciją. Paaiškėjo, kad vertindami viešąjį transportą Kelių direkcijos specialistai naudojosi informacine sistema „Vintra“, kurioje duomenų apie į kaimą važiuojantį viešąjį transportą nebuvo. Vertimiškiai sužinojo, kad galimas situacijos kaltininkas – Jurbarko rajono savivaldybė, kuri yra atsakinga už informacijos pateikimą sistemoje.
„Keista, kad kalta tik savivaldybė. Svarbiausia, kad maršrutas nuo sovietinių laikų nebuvo nutrūkęs, todėl net jeigu naudojosi 2015 metų duomenimis, tai turėjo matyti, kad važiuoja. Labai skaudu, nes tikėjome, kad kelią mes jau beveik turime“, – nusivylimo neslėpė V.Saročkienė.
15min I.Savickaitė teigė, kad abejonių sukėlė ir kitas kriterijus – lankytini objektai. LAKD vertintojai skyrė taškų keliams Šimkaičiai–Stakiai–Graužėnai ir Raudonėnai–Pamituvys I, nors, pašnekovės žiniomis, šiuose ruožuose lankytinų objektų nėra.
Vertimų gyventojams kilo klausimas, kodėl nebuvo atsižvelgta į tai, kad kaime yra Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia, evangelikų ir katalikų kapinės, o netoliese esančiuose Globiuose – Lietuvos partizanų kapai. Pasak bendruomenės pirmininkės, čia kuriasi jaunos šeimos, sezono metu į Karšuvos girią atvyksta grybautojų, uogautojų. Taip pat svečių netrūksta ir kaimo turizmo sodyboje bei stovyklavietėje.
„Aplinkui dar kiek ūkininkų yra, įsivaizduokit, kas darosi, kai pradeda grūdus vežti. Ir prieš šventes žmonės plūsta. Kelio apkrova didelė ir pravažiuoja ne 200, o daugiau mašinų. Mes manome, kad matuoklis būna netinkamoje vietoje pastatytas ir viso intensyvumo neužfiksuoja“, – 15min dėstė ji.
Pirštu bedė į savivaldybę
LAKD atsiųstame komentare 15min rašoma, kad atliekant vertinimus informacinėje sistemoje duomenų apie viešąjį transportą Vertimuose nebuvo. Duomenis, susijusius su viešuoju transportu, esą į sistemą turėjo įvesti savivaldybės specialistai.
Paklausus, ar Kelių direkcijos darbuotojams nekilo įtarimas, kad seniai atnaujinti duomenys gali būti klaidingi, atsakyta trumpai: „Už duomenų atnaujinimą atsakinga savivaldybė.“
„LAKD rėmėsi vertinimo metu aktualiais duomenimis“, – tikinama 15min pasiteiravus, ar sužinoję, kad rėmėsi senais duomenimis, Kelių direkcijos specialistai planuoja peržiūrėti prioritetų lentelę.
Kelių direkcijos teigimu, lankytini objektai buvo nustatomi remiantis interneto svetainės www.eismoinfo.lt duomenimis. Žemėlapyje nenurodyta, kad Vertimuose yra lankytinų objektų.
„Išasfaltavus kelius 1702 ir 1706 (Šimkaičiai–Stakiai–Graužėnai ir Raudonėnai–Pamituvys I – aut. past.) pagerės susisiekimas su Raudonės pilimi ir Raudonės pilies parku. Šie keliai veda iki minėtos pilies“, – paaiškinama LAKD atsakyme.
Pasak LAKD, pagal Kelių statybos įstatymą Vertimų kelias neatitinka valstybinės reikšmės rajoninio kelio sąvokos. Tai turėtų būti vietinės reikšmės kelias, kurį LAKD galėtų prižiūrėti kartu su savivaldybe.
„Planuojame peržiūrėti, ar duomenys teisingi, ir jei bus rasta klaidų, į tai bus atsižvelgta“, – tikinama LAKD atsakyme.
15min direkcija paaiškino, kad po 2020 metų bus rengiamas naujas asfaltuojamų kelių planas, jeigu Vyriausybė numatys ir toliau tęsti žvyrkelių asfaltavimo programą.
Turėjo prieigą prie duomenų
„Jurbarko rajono savivaldybės taryba, visapusiškai įvertinusi kelio Nr.1705 Mikutaičiai I–Vertimai svarbą, 2017 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. T2-190 „Dėl valstybinės reikšmės rajoninių kelių asfaltuotinų žvyrkelių ruožų, esančių Jurbarko rajono savivaldybės teritorijoje, prioritetinio sąrašo patvirtinimo“ šį ruožą pažymėjo kaip prioritetinį (suteiktas I prioritetas) ir skyrė maksimalų balų skaičių – 20 balų“, – teigė Jurbarko administracijos direktoriaus pavaduotojas Darius Juodaitis.
Tačiau, pabrėžė jis, sprendimus dėl valstybinės reikšmės kelių išasfaltavimo priima LAKD. Pašnekovas atkreipė dėmesį į tai, kad šiais metais šalia kelio įrengti šalikelės grioviai, nuleistas vanduo, įrengtos keturios vandens pralaidos, stiprinama žvyro danga.
D.Juodaičio teigimu, vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutai į viešojo transporto kelionių duomenų informacinę sistemą „Vintra“ buvo įvesti jau 2015 metais, tačiau nebuvo viešai publikuoti ir nematomi tik išoriniame portale.
„LAKD specialistai, vertindami kelią Jurbarkas–Vertimai–Jurbarkas, naudojosi išoriniame portale matoma informacija, nors turėjo galimybę naudotis pačioje sistemoje „Vintra“, kurią valdo, tvarko ir prižiūri LAKD, esančiais duomenimis, kurie jau buvo suvesti nuo 2015 metų. Pabrėžtina, kad balai skiriami ne tik jei numatomame asfaltuoti kelyje pagal patvirtintus grafikus kursuoja viešasis transportas, bet jei kelyje yra numatytos viešojo transporto sustojimo aikštelės. Viešojo transporto sustojimo aikštelių skaičius nustatomas pagal Valstybinės reikšmės kelių informacinę sistemą LAKIS, kurią taip pat valdo, tvarko ir prižiūri LAKD, šia sistema savivaldybė nesinaudoja“, – 15min dėstė pašnekovas.
Taip pat, pasak D.Juodaičio, rajono savivaldybės meras kreipėsi į LAKD prašydamas atsižvelgti į gyventojų pateiktą informaciją, prašymus ir faktus bei peržiūrėti šio kelio ruožo vertinimą. Rašte jis atkreipė dėmesį, kad kelyje vyksta intensyvus eismas, vietos gyventojai kasdien vyksta į darbą, gydymo bei kitas įstaigas. Taip pat keliu pavėžėjami mokiniai, 4 kartus per dieną visuomenei būtinais reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais pavežami gyventojai.
Administracijos direktoriaus pavaduotojas D.Juodaitis taip pat kreipėsi į Kelių direkciją prašydamas patikslinti duomenų, gaunamų per sistemos „Vintra“, svarbą nustatant kelių asfaltavimo eiliškumą.
Aiškaus atsakymo nepateikė
„LAKD pateikus atsakymą, savivaldybei vis dar nebuvo aišku, kokiais metodais balai keliui Jurbarkas–Vertimai–Jurbarkas (kelio numeris 1705) buvo nustatomi. Todėl 2018 m. rugsėjo 11 d. dar kartą buvo kreipiamasi į LAKD dėl visų balų įvertinimo, ypač dėl balų, skiriamų keliams, kuriais vyksta eismas viešuoju transportu.
Jurbarko rajono savivaldybė nurodė, kad siekia išsiaiškinti ir prašo LAKD paaiškinti, ar duomenų publikavimas sistemoje yra vienintelis įrodymas, kad šiuo keliu važiuoja visuomeninis transportas (duomenys apie maršrutus yra teikiami ir UAB Jurbarko autobusų parko tinklalapyje), ar specialistai vertino informaciją ir iš kitų šaltinių, siekiant objektyviai ir visapusiškai išnagrinėti siūlymus dėl kelių asfaltavimo ir darbų eiliškumo nustatymo“, – 15min aiškino administracijos direktoriaus pavaduotojas.
Paklaustas, ar savivaldybė įvertino darbuotojo, dėl kurio veiksmų nukentėjo Vertimų bendruomenės interesai veiksmus, D.Juodaitis atsakė teigiamai, bet pabrėžė, kad LAKD nepatvirtino, kad duomenys apie viešojo transporto maršrutus turėjo lemiamos įtakos kelio vertinimui.
„Situacijos sprendimas priklauso nuo LAKD veiksmų, o savivaldybė deda pastangas, kad būtų užtikrintas geresnis susisiekimas Jurbarko rajono gyventojams tiek savivaldybės, tiek LAKD prižiūrimais keliais“, – 15min sakė jis.