„Lietuvos automobilių parkas vis dar tarp seniausių Europoje, o elektromobilių ir kitų aplinkai draugiškų transporto priemonių skaičius šalies viešajame sektoriuje auga ne taip greitai, kaip norėtume. Todėl siekiame duoti impulsą elektra varomų transporto priemonių plėtrai ir paskatinti viešąjį sektorių atsisakyti taršių automobilių ir įsigyti žalesnius automobilius.
Skaičiuojame, kad pasinaudojęs šia finansine paskata viešasis sektorius galėtų įsigyti daugiau kaip 12 tūkst. aplinkai draugiškų automobilių“, – sako susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė.
Kompensacijos bus skiriamos viešiesiems juridiniams asmenims, įsigijusiems elektra arba vandeniliu varomą M1 arba N1 klasės transporto priemonę ir tapusiems transporto priemonės valdytoju. Kompensacijos dydis – 5 tūkst. eurų už kiekvieną įsigytą naują bei 2,5 tūkst. eurų už kiekvieną įsigytą naudotą transporto priemonę.
Planuojama, kad pasinaudojęs šia finansine paskata viešasis sektorius įsigis apie 2 725 naujas ir 9 525 naudotas netaršias transporto priemones. Naujiems automobiliams įsigyti planuojama išmokėti 13,6 mln. eurų, o naudotiems – 23,8 mln. eurų pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“, finansuojamą Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „NextGenerationEU“ lėšomis.
Paraiškas teikti gali valstybinės institucijos, savivaldybės bei jų įsteigti juridiniai asmenys, taip pat ūkinės veiklos nevykdančios tradicinės religinės bendruomenės, bendrijos ar centrai bei viešąsias paslaugas teikiantys subjektai. 2022 m. duomenimis, Lietuvos viešajame sektoriuje veikia apie 4 tūkst. organizacijų, vien ministerijos ir joms pavaldžios įstaigos valdo apie 12 tūkst. iškastiniu kuru varomų transporto priemonių.
Paraiškas priima Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) iki 2026 m. kovo 30 d.
Šiuo metu yra rengiami teisės aktų pakeitimai, kurie sudarys galimybę gauti kompensacijas lizingo būdu įsigytoms transporto priemonėms. Todėl pareiškėjai, norėdami gauti kompensacijas ir lizingo būdu įsigytoms transporto priemonėms, prieš teikdami paraišką turėtų pasikonsultuoti su APVA.
VĮ „Regitra“ duomenimis, 2023 m. sausio 1 d. Lietuvos kelių transporto parką sudarė 2,1 mln. transporto priemonių. Vidutinis automobilio amžius Lietuvoje – beveik 15 metų, o pagal šį rodiklį šalies automobilių parkas yra vienas seniausių Europoje (ES vidurkis – 11,5 m.). Šių metų liepos 1 d. duomenimis, grynųjų elektromobilių skaičius Lietuvoje siekė 9 487, tai sudaro tik vos 0,54 proc. lengvųjų automobilių parko. Šalyje buvo registruotas tik 1 vandeniliu varomas automobilis.