Vieta, kur naujam gyvenimui prisikelia Vilniaus troleibusai

Griaučiai, stovintys viename iš Troleibusų parko Antakalnyje dirbtuvių skyrių, per penkis mėnesius virs visiškai atnaujintu troleibusu. Šiose dirbtuvėse troleibusai apsilanko kasnakt, o kai prireikia kapitalinio remonto – sustoja ilgam. O išrieda tokie, lyg nebūtų pravažiavę milijono kilometrų.
Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas
Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Naujausi troleibusai „Soliaris“ į Vilnių atkeliavo prieš 10–11 metų. Dar du Vilniuje, Antakalnio troleibusų parke, surinktus „Amber Vilnis 12 AC“ į miesto gatves pavyko paleisti 2012-ųjų pradžioje.

Nei vieniems, nei kitiems bent kol kas kapitalinio remonto nereikia, Amber'ius net linkstama girti už patvarumą. Tad šiems troleibusams, kurie, palyginti su kitais, dar gana nauji, užtenka tinkamos kasdienės priežiūros ir jie per parą nuvažiuoja 250 kilometrų sukdami ratus sostinės gatvėmis. O štai senesniems, kurie nuvažiavo jau ir po milijoną kilometrų, dažnai prireikia rimtesnio remonto.

VIDEO: Meistrai naujam gyvenimui prikelia net ir milijoną kilometrų nuriedėjusį troleibusą

Atnaujina iš pagrindų

Milijoną kilometrų nuvažiavęs troleibusas? Net patikėti sunku, nors, kaip sako Berelis Čimbleris, Vilniaus troleibusų parke iš viso dirbantis jau per 40 metų, o dabar einantis bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) Antakalnio transporto departamento vadovo pareigas, sostinės troleibusai tų kilometrų jau prasuko ir daugiau.

Vedžiodamas po dirbtuves, kur tvarkomi miesto troleibusai, B.Čimbleris tikrai turi ką papasakoti. „Čia mes atliekame tokių troleibusų, kurių gedimai rimtesni, remonto darbus. Štai šis troleibusas – jis beveik visiškai „nurengtas“, – rodydamas troleibuso griaučius pirmajame ceche, į kurį patenkame, pasakoja B.Čimbleris. – Iš jo mes darome naują troleibusą. Perdarome, keičiame viską – rėmą, skardas, vidų.“

Didžiausią grėsmę troleibusams kelia tai, kas nepatinka ir mūsų visų batams, – druskos, kuriomis barstomos sostinės gatvės šaltuoju metų laiku, jos, kaip sako B.Čimbleris, „suėda“ viską – skardas, metalą.

Po kapitalinio remonto, trunkančio apie penkis mėnesius, penkerius metus troleibusams paprastai rimtesnio remonto neprireikia, telieka tik kasdienė priežiūra. Anot B.Čimblerio, nauji tokių troleibusų „drabužiai“ yra skarda, kuri taip pat rūdija, tad ją būtina apdirbti, paruošti kasdienybei gatvėse. „Tai yra tas darbas, kurio miestiečiai nemato“, – nusišypso ilgametis įmonės darbuotojas.

250 km per dieną

Dailinama ne tik troleibuso išorė, bet ir visa vidaus įranga – pradedant nuo variklio iki kėdžių. Sutvarkius troleibuso išorę jis keliauja į dažyklą. Visa įranga iš troleibuso atsiduria kitose dirbtuvėse, ten atnaujinama, sutvarkoma ir vėl tarnauja. Daugiausia darbo yra su elektros įrengimais, kadangi būtent jie labiausiai bijo Vilniaus gatvių purvo, druskų, drėgmės.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas

Troleibusas nudažomas tradicinėmis Vilniaus troleibusų spalvomis ir vėl rieda miesto gatvėmis, per dieną įveikdamas 250 kilometrų. Kiek susidaro per metus? Skaičiuokite patys: vieni troleibusai važinėja septynias dienas per savaitę, kiti – penkias.

„Tad jie įveikia apie 1,5 tūkst. km per savaitę. O troleibusų turime įvairių, yra ir pagamintų 1986 metais“, – sakė B.Čimbleris.

Išgirdęs pastebėjimą, kad pastaraisiais metais jau rečiau pamatysi užšalusius troleibusus, B.Čimbleris pritaria: „Iš tikrųjų taip. Dabar ir vairuotojai elgiasi atsakingiau, atidžiau prižiūri savo transporto priemones. O ir priežiūra atvažiavus į parką yra rimta – mechanikai, dirbantys naktinėje pamainoje, prižiūri tuos dalykus. Nesakyčiau, kad dirbti turi tik kažkuris vienas, dirba visa komanda.“

Apžiūri kasnakt

Kiekvieną vakarą troleibusai parkuose irgi patenka į dirbtuves. Tie troleibusai, kurių vairuotojai neužpildo vadinamųjų paraiškų – nepraneša apie pastebėtus gedimus, pažeidimus ir pan., šaltkalvių apžiūrimi tik išoriškai. Ten pat troleibusai iššluojami, nuplaunami.

„Tie troleibusai, kurie turi paraišką, kai vairuotojas į knygą įrašo savo pastabas, sulaukia didesnio dėmesio – gedimai dirbtuvėse šalinami, tai padarius troleibusui leidžiama kitą rytą išvažiuoti į gatves. Visi troleibusai, kurie dieną važinėja po miestą, vakare atvažiuoja į dirbtuves. Jeigu gedimai rimtesni, tokį troleibusą ryte pakeičia kitas troleibusas iš esančių atsargoje“, – kalbėjo B.Čimbleris.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kapitalinis remontas

7 tūkst. km pravažiavusių troleibusų patikra yra privaloma, tvarkomi rasti smulkūs gedimai, įvertinama būklė.

Antakalnio troleibusų parke yra 158 troleibusai, Viršuliškių II-ajame troleibusų parke yra dar apie 90. Šiemet Vilnius turi 18 maršrutų, kuriais kas dieną važinėja apie 181 tūkst. keleivių, o juos vežioja 188 troleibusai. Per metus jie mieste nuvažiuoja įspūdingą atstumą – 11 mln. kilometrų.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./VVT Antakalnio transporto departamento vadovas Berelis Čimbleris
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./VVT Antakalnio transporto departamento vadovas Berelis Čimbleris

Pirmiesiems troleibusams kelialapiai išduodami 3.46 val., vairuotojas gauna laiko pasiruošti, pereina medicininę komisiją, paruošia troleibusą ir jau po 4 val. išvažiuoja.

Amžiaus vidurkis – 21,6 metų

Šių metų lapkričio 6-ąją Vilniaus troleibusai atšventė 60-metį, kai ši transporto priemonė kursuoja sostinės gatvėmis. Pirmasis maršrutas – iš Antakalnio į Stotį, juo reguliariai važiavo 7 troleibusai. Netrukus buvo atidarytas ir antrasis – iš Stoties į Žvėryną. Pastarojo dabar nebeliko, per Žvėryną troleibusai važiuoja į Karoliniškes, Justiniškes ir Pašilaičius.

Tačiau naujų troleibusų Vilniaus gatvėse nepamatysi. Parkas jau ne vienerius metus jeigu ir atnaujinimas, tai tik troleibusais, kurie jau važinėjo Talino, Čekijos miestų gatvėmis. Vidutinis Vilniaus troleibuso amžius – 21,6 metų.

Prieš kelerius metus buvo vis garsiau kalbama, kad troleibusai po truputį išnyks iš Vilniaus gatvių. Buvęs sostinės meras Artūras Zuokas svajojo mieste turėti tramvajų, tad siaurose centro gatvėse jis tikrai išstumtų troleibusus. O ir kitur privažiuoti prie tramvajaus patogiau būtų naudojant autobusus.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kasdienė apžiūra
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kasdienė apžiūra

Gamins naujus?

Vėliau tramvajaus idėją pakeitė sumanymas mieste turėti elektrinius autobusus. Vis dėlto dabartinis meras Remigijus Šimašius yra pasisakęs, kad troleibusai būtų pigesnis variantas miestui nei elektriniai autobusai. O kadangi Europos Sąjunga skirs bent 15 mln. eurų elektriniam transportui, realu, kad troleibusų parkas sostinėje pajaunės. Galbūt – vėl bus gaminami lietuviški troleibusai.

„Vilniaus viešasis transportas“ nagrinėja visas galimybes surinkti troleibusus pačioje įmonėje. Būtų netikslinga pirkti troleibusus, kai dar svarstoma, jog galbūt ekonomiškai apsimoka tuos troleibusus surinkti čia, vietoje. Tad troleibusų laidojimo šiandien nenumatome, o kaip bus ateityje – priklausys nuo įvairių sprendimų. Aš labai tikiuosi, kad gyvuos gal net Vilniuje surinkti troleibusai“, – Vilniaus tarybos posėdyje kalbėjo meras.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kasdienė apžiūra
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Troleibuso remonto dirbtuvės. Kasdienė apžiūra

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų