Lietuvos vežėjų bendrovės yra aktyvios Europos pervežimų rinkos dalyvės. Tačiau vežėjus vienijančios asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas pastebi vis daugiau nuostolių atnešančius ginkluotus apiplėšimus Vakarų Europos keliuose, o dar daugiau galvos skausmo įmonėms sukelia nauji Europos Sąjungos šalių draudimai – su vairuotojų poilsiu susiję reikalavimai, kuriuos ima taikyti tokios šalys kaip Vokietija, Nyderlandai, Belgija, Prancūzija ir Jungtinė Karalystė.
Nors Vakarų Europos šalys deklaruoja, kad rūpinasi vairuotojų gerove, tačiau nesukuria vežėjų poreikius atitinkančių sąlygų: poilsiauti sustoję tolimųjų reisų vairuotojai negali jaustis saugūs nei dėl savęs, nei dėl savo krovinio. Šią savaitę Gento mieste Belgijoje vienas Lietuvos vairuotojas buvo apiplėštas ir sužalotas, o birželį, netoli Šarlerua miesto, dar vienas lietuvis susidūrė su gerai organizuota nusikaltėlių gauja, kuri buvo ginkluota ir veikė be skrupulų.
„Vilkiką vairuojantis mūsų darbuotojas pabudo nuo triukšmo ir suprato, kad į puspriekabę bando patekti vagys. Vairuotojas užvedė variklį ir mėgino pajudėti. Tačiau užpuolikai reagavo akimirksniu ir pripuolę prie kabinos išdaužė stiklą, į vidų pripurškė ašarinių dujų ir grasindami šaunamuoju ginklu vairuotojui liepė nesipriešinti“, – pasakoja įmonės „Rasalo transportas“ transporto vadovas Karolis Rasalas. Būtent šios įmonės vežamas krovinys tapo plėšikų grobiu Belgijoje. Pasak K. Rasalo, vairuotojas patyrė šoką, nes buvo laikomas įkaitu visą laiką, kol dviem mikroautobusais atvykę 15 nusikaltėlių tuštino puspriekabę. Pagalbos vairuotojas sulaukė tik plėšikams pasišalinus – policiją iškvietė kiti aikštelėje buvę vilkikų vairuotojai.
„Mano žiniomis, aikštelė, kurioje buvo įvykdytas apiplėšimas, nebuvo aptverta, į ją galėjo patekti bet kas. Apskritai, saugomų aikštelių beveik nėra. Krovinių ir vežėjų saugumui Europos šalys skiria per mažai dėmesio“, – tvirtina „Linava“ prezidentas E. Mikėnas ir priduria, kad saugomų aikštelių sąrašą vairuotojai gali rasti tarptautinės kelių transporto asociacijos IRU sistemoje.
Asociacijos prezidento nuomone, Europoje trūksta tinkamai apsaugotų aikštelių, kuriuose vairuotojai galėtų gerai pailsėti – Belgijoje, kur įvyko nusikaltimas, tokių yra tik keletas. Anot E. Mikėno, daugelis aikštelių yra arba nesaugomos, arba greta nėra poilsiui tinkamų viešbučių. „Linavos“ prezidentas pabrėžia, kad Lietuvos ir kitų Rytų Europos šalių įmonių darbuotojai yra verčiami palikti vilkiką su kroviniu be priežiūros ir ieškoti vietos, kur galėtų ilsėtis. Tokį galvosūkį vairuotojams sukuria ES šalių senbuvių pastangos uždrausti poilsį vilkikų kabinose.
Kai kurios Europos valstybės jau baudžia vairuotojus, kurie kassavaitinį 45 valandų poilsį atlieka vilkiko kabinoje. E. Mikėnas atkreipia dėmesį, kad dalis vairuotojų negali pernelyg nutolti nuo sunkvežimio ir palikti krovinį be priežiūros ilgesnį laiką. „Vairuotojams kartais reikia prižiūrėti, ar puspriekabėje išlaikomas tinkamas temperatūrinis režimas. O jeigu vairuotojo nebūna šalia vagystės atveju, draudimo žalų ekspertai tokį įvykį laiko nedraudžiamuoju, todėl nekompensuoja nuostolių“, – problemas vardija E. Mikėnas. „Linava“ prezidentas tikisi, kad ateityje situacija pagėrės, nors šiuo metu vežėjai priversti planuoti savo maršrutus atsižvelgdami į aikštelių tinklą, o ne optimaliausią pristatymo laiką.
Lietuvos įmonėms yra akivaizdu, kad draudimas yra nukreiptas prieš vežėjus iš Rytų Europos valstybių, nes prieš sugriežtindamos tvarką Vakarų Europos šalys nepasirūpino, kad būtų išplėstas saugių bei patogių poilsio zonų keliuose tinklas ir suformuota infrastruktūra patenkintų vairuotojų poreikius. Sugriežtinta tvarka yra palanki ES senbuvių vežėjams, nes dėl to įmonės iš Rytų Europos netenka savo konkurencinio pranašumo.
Griežtėjantys poilsio tvarkos reikalavimai įstumia vežėjus į aklavietę. Didelius atstumus įveikę vairuotojai Vakarų Europoje yra priversti rizikuoti savo asmeniniu saugumu, įmonės ir kliento turtu.
Asociacija „Linava“ seka Lietuvos vežėjams nutikusius incidentus ir savo tinklapyje pateikia pavojingų vietų žemėlapį tam, kad vairuotojai galėtų pavojingas vietas aplenkti.