Tyrimas buvo atliktas šių metų rugsėjo 24-spalio 21 dienomis, apklausti daugiau nei tūkstantis vairuotojų, kurie savo automobilius dėl vienokių ar kitokių priežasčių palieka miesto centre ar Senamiestyje. Žvėrynas ir Santariškės, kur automobilių stovėjimas irgi mokamas, šįkart aplenkti.
Apklaustųjų amžius – itin įvairus: nuo 18 iki 75 metų, tai tiek moterys (36 proc.), tiek vyrai (64 proc.).
Jaunesni stato brangiau
O klausiama žmonių buvo įvairių dalykų. Tarkim, kaip dažnai mokamose vietose vairuotojas palieka automobilį. Apklausos dalyviai teigė, kad bent kartą per savaitę transporto priemonę mokamose stovėjimo vietose dažniau stato 18-45 m. respondentai. Rečiau nei kartą per savaitę – 46 m. ir vyresni apklaustieji.
Jaunesni vairuotojai, 18-25 m., dažniau savo automobilius stato raudonojoje, mėlynojoje zonose, kurios yra brangiausios. 46-55 metų vairuotojai linkę rinktis pigiausią – žaliąją – zoną, kitų amžiaus grupių apklaustieji dažniau įvardijo statantys vienodai visose rinkliavos zonose.
Į centrinę miesto dalį vyrai dažniau atvažiuoja darbo reikalais, moterys – praleisti laisvalaikio. Laisvą vietą greičiau randantys nurodo vyrai, tuo tarpu moterys parkuodamos dažniau atsižvelgia į rinkliavos dydį. Moterys dažniau įvertino vietinės rinkliavos už stovėjimą dydį kaip gerokai per brangų, vyrai – kaip tinkamą.
Jaunesni vairuotojai, 18-25 m., dažniau savo automobilius stato raudonojoje, mėlynojoje zonose, kurios yra brangiausios.
Svarbu – atstumas iki tikslo
Apklausos apibendrinime teigiama, kad didžioji dalis vairuotojų (74 proc.) paprastai nesuka sau galvos dėl parkavimo kainos – stato automobilį atsižvelgdami į atstumą nuo stovėjimo vietos iki kelionės tikslo.
Tai pagrindinis kriterijus, kur palikti mašiną, jį kasmet nurodo vis daugiau vairuotojų. Toliau jau eina kiti: štai beveik trečdalis (27 proc.) pasistato automobilį vos radę pirmą pasitaikiusią vietą, tiek pat (26 proc.) dažniau atsižvelgia į rinkliavos dydį. Dar apie 16 proc. dažniau atsižvelgia į patogų įvažiavimą ir išvažiavimą iš aikštelės.
Vis dėlto patogumo siekimas nelemia to, kad vairuotojams visiškai nerūpėtų stovėjimo kaina: didžioji dalis (64 proc.) respondentų vietinės rinkliavos dydį vertina kaip per didelį. Jiems tai atrodo arba kaip gerokai per brangu arba – šiek tiek per brangus. Trečdaliui vairuotojų rinkliavos dydis yra tinkamas, o štai 2 proc. vairuotojų pareiškė, kad mokestis turėtų būti didesnis.
Didžioji dalis (nukrito nuo 70 proc. iki 67 proc.) tyrimo dalyvių pritarė, kad mokamas stovėjimas įveda daugiau tvarkos, 23 proc. tam nepritaria. 19 proc. respondentų, gerinant vietinės rinkliavos mokėjimo sąlygas, siūlytų mažinti kainas, nes yra per brangu. 16 proc. norėtų daugiau parkavimo vietų, rekomenduoja plėsti zonas, rengti aikšteles.
Įtaka zonų riboms ir dydžiams
Anot Modestos Gusarovienės, SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorės, šia apklausa siekta išsiaiškinti sostinės vairuotojų požiūrį į vietinės rinkliavos mokėjimo tvarką, pastebimą progresą ir problemines sritis, taip pat – identifikuoti automobilių statymo įpročius mieste. „Vietinės rinkliavos taikymas yra viena priemonių reguliuoti eismo srautus – apklausa rodo, kad beveik 70 proc. vairuotojų pritaria, jog vietinė rinkliava įveda daugiau tvarkos gatvėse. Atviri nuomonės klausimai mums yra vertingi, siekiant pasiūlyti patogesnes mokėjimo sąlygas bei daugiau atsiskaitymo galimybių“, – tikino direktorė.
Ši apklausa parodė ir besikeičiančius vairuotojų įpročius. „Analizuodami apklausos duomenis matome pokyčių, kurie rodo, jog dalis miestiečių jau yra linkę rinktis ne automobilį, o ieškoti alternatyvių būdų savo kelionėms mieste. Pavyzdžiui, sumažėjo vairuotojų, statančių automobilius mokamose vietose kiekvieną dieną, taip pat vairuotojai mažiau naudojasi Senamiesčio mėlynojoje rinkliavos zonoje esančiomis vietomis.
Sumažėjo statančiųjų automobilius mokamose vietose kasdien, taip pat vairuotojai mažiau naudojasi Senamiesčio mėlynojoje zonoje esančiomis vietomis.
Siekiant reguliuoti eismo srautus, 2017 metais pakeista parkavimo kainų ir zonų struktūra sostinėje – mėlynojoje rinkliavos zonoje, kuri dažniausiai apima būtent miesto centrą, stovėjimo vietų užimtumas piko metu sumažėjo nuo 92 proc. iki 77 proc. Be to, lyginant su ankstesnių metų duomenimis, vairuotojai geriau vertina ir kontrolės tarnybos darbą bei informacijos apie vietinę rinkliavą pateikimą“ – sakė M.Gusarovienė.
Ar tokia apklausa gali padaryti įtakos parkavimo kainoms? Tai priklauso ne nuo „Susisiekimo paslaugų“: vietinės rinkliavos zonas ir dydžius nustato Vilniaus miesto savivaldybės taryba. „Susisiekimo paslaugos“ periodiškai atlieka vairuotojų apklausas ir stovėjimo vietų užimtumo tyrimus. Atsižvelgiant į tyrimų ir apklausų rezultatus yra teikiami siūlymai dėl rinkliavos zonų ribų ir dydžių koregavimų. Šiuo metu analizuojami 2018 m. duomenys ir jų pagrindu bus teikiami pasiūlymai miesto tarybai“, – kalbėjo įmonės direktorė.