Šito, atrodytų, laukia visi viešuoju transportu važinėjantys vilniečiai. Tačiau prieš tarybos posėdį prie savivaldybės surengta protesto akcija, kurioje reikalauta daugiau dėmesio troleibusams, o ne autobusams.
Kaina sumažėjo
Tiesa, troleibusai nėra visiškai nustumti į užribį. Anot Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus, esminis dalykas yra tas, kad pagaliau miestas turės naujus autobusus ir atveriamas kelias atnaujinti troleibusų parką. „Tie autobusai, kurie važinėja dabar, neretai yra nesaugūs, ką parodė per pastaruosius kelis mėnesius net du sudegę autobusai. Taip pat ir jų išlaikymas kainuoja brangiai“, – sakė meras. R.Šimašiaus siūlymu, taryba įpareigojo VVT per 2018–2020 metus pertvarkyti įmonę ir taip sukaupti ne mažiau kaip 2 mln. eurų papildomai įsigyti troleibusus.
VVT vadovai iš pradžių siūlė, kad jie autobusus įsigis veiklos nuomos būdu, o preliminari kaina per 8 metus sieks 55 mln. eurų. Tačiau paprašius nepriklausomų ekspertų „Civitta“ įvertinimo, persigalvota – autobusus siūloma įsigyti išperkamosios nuomos būdu ir ne brangiau nei už 40,5 mln. eurų per tuos pačius aštuonerius metus. Tiesa, praėjus šiam laikui autobusai automatiškai netaps miesto nuosavybe – VVT juos galės nebent išpirkti už likutinę sumą, kuri turėtų siekti apie 8,35 mln. eurų.
Kainos pokytis gerokai nustebino sostinės politikus. Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos atstovas Vidas Urbonavičius pastebėjo, kad labai nedaug trūko, jog miestas būtų netekęs 14,5 mln. eurų ir vargu ar kas tą pastebėtų. Jis net iškėlė VVT vadovybės atsakomybės klausimą: „Dėl minėto pirkimo jokių priekaištų ir kalbų apie UAB „Vilniaus viešojo transporto“ vadovų atsakomybę negirdėti. Atrodo, nieko neįvyko. Direktorius dirba toliau, valdybos pirmininkas ramiai atostogauja...“
Viskas dėl remonto?
Anot mero R.Šimašiaus, diskusijų apie būsimąjį pirkimą buvo daug ir įvairių. „Tikiu, kad dabar yra pasirinktas geriausias būdas. Lyginti obuolius su kriaušėmis taip paprastai ne visada išeina, nes vienu atveju remonto išlaidos tenka įmonei, kitu atveju tiems, iš kurių įsigyjami autobusai ir t.t. Manau, kad tie dalykai buvo svarstomi“, – kalbėjo meras.
Liberalo Kasparo Adomaičio teigimu, kainos skirtumas susidarė todėl, kad VVT skaičiavo, jog naujuosius autobusus remontuos kita įmonė, esą tai daranti geriau, nes pagrindinė VVT veikla yra keleivių vežimas, o ne remontas. Nepriklausomą analizę atlikusi „Civitta“ pateikė duomenis, kad VVT gali remontuoti autobusus, ką daro ir dabar. Todėl, anot K.Adomaičio, tik todėl ir susidarė kainų skirtumas.
Įžvelgia paslėptus tikslus
Lietuvos laisvės sąjungos (liberalų) lyderis Artūras Zuokas įsitikinęs, kad buvusiu siūlymu dėl veiklos nuomos turėtų susidomėti teisėsauga. Jo teigimu, būta paslėptų tikslų: „Tai buvo užslėptas planas po aštuonerių metų privatizuoti dalį viešojo transporto tinklo. Kokiu būdu? Veiklos nuoma autobusai būtų 8 metams gaunami, po 8 metų grąžinami autobusai viešojo transporto nuomininkui, o nuomininkas ir techninį servisą turi teikti pagal veiklos nuomos sutartį, jie tuos autobusus taisytų.
Po 8 metų baigiasi ir dabartinė Vilniaus savivaldybės sutartis su VVT, pagal Konkurencijos tarnybą priklauso skelbti konkursą, kas veš keleivius Vilniaus mieste. Nuomininkas, kuris turėtų jau atpirktus autobusus, nes juos būtų apmokėjusi savivaldybė arba VVT, tai nauji, geri 150 autobusų, dalyvaudamas konkurse turėtų visas galimybes laimėti ir laimėti ne mažiau nei trečdalį rinkos.“
O VVT, pasak A.Zuoko, atsidurtų nepavydėtinoje situacijoje – įmonės autobusai būtų dar senesni, naujų ji nebeturėtų, tad šansai konkurse būtų minimalūs.
Transportas – labai senas
Šiuo metu Vilniaus miesto keleivius aptarnauja 391 autobusas ir 252 troleibusai. VVT duomenimis, 326 autobusai (84 proc.) ir 250 troleibusų (99 proc.) yra senesni nei dešimties metų. Fiziškai ir morališkai pasenęs viešojo transporto parkas menkina autobusų ir troleibusų patrauklumą, stipriai riboja jų konkurencingumą rinkoje, didina užterštumą.
VVT skaičiavimais, įsigyti 150 naujų autobusų orą terš 95 ir daugiau proc. mažiau, nei dabar važinėjantys. Miesto autobusais pervežama apie 66 proc. keleivių, troleibusų – 34 proc.