Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2023 09 12 /12:23

Vilnius pirks 16 vandeniliu varomų autobusų: kam jų reikia, jei yra elektriniai?

Per artimiausius keletą metų Vilniaus ir kitų didžiųjų Lietuvos miestų viešojo transporto parkas turėtų smarkiai keistis. Jį papildys alternatyvia energija varomi autobusai. Vilniaus valdžia paskelbė, kad ne tik pirks vandenilio kuro celių autobusus, bet ir gamins žaliąjį vandenilį.

Vilniaus miesto savivaldybė kartu su partneriu AB Vilniaus šilumos tinklai pasirašė sutartį su Centrine projektų valdymo agentūra dėl žaliojo vandenilio gamybos, kuris bus naudojamas viešajame transporte. Taip pat šiuo metu sostinėje išbandomi Portugalijoje gaminti vandeniliu varomi „Caetano“ autobusai.

Suprasti akimirksniu

  • Ir elektrinių, ir vandenilinių autobusų ratus suka elektra.
  • Elektriniai autobusai įkraunami iš tinklo, kaip ir elektromobiliai, bet jiems reikia didelės baterijos, kuri daug sveria. Be to, krovimas užtrunka kelias valandas.
  • Vandenilinių autobusų bakai pripildomi vandenilio. Vandenilio kuro celėse vykstant elektrolizei jis skyla, tokiu būdu išskirdamas energiją. Kuro celėje vandenilis jungdamasis su oru gamina elektrą, kuri ir tiekiama elektros motorui. Todėl iš tokio autobuso išbėga grynas vanduo. Jo privalumas – nereikia didelės baterijos. Trūkumas – didelė vandenilio gamybos kaina. Ir pats autobusas iki 30 proc. brangesnis, nei elektrinis.

Žaliojo vandenilio esmė – tvarus jo gamybos procesas, naudojant „žaliąją elektros energiją“ ir (dažiausiai) išvalytą nuotekų vandenį. Tiesa, Vilniuje gali būti naudojamas ir Neries vanduo, taip pat pasitelkti ir gręžiniai, 15min sakė Vilniaus šilumos tinklų (VŠT) vadovas Gerimantas Bakanas. Jo teigimu, gamyklą planuojama pastatyti per dvejus metus.

„Žaliąjį vandenilį galima naudoti ne tik viešajame transporte, bet ir elektros gamybos balansavimui: daugėjant saulės, vėjo elektrinių, vienu metu pagaminama daug elektros energijos, atsiranda elektros perteklius ir energijos kainos krenta. Tad žvelgiant iš tvarumo perspektyvos, šią energiją bus galima panaudoti žaliojo vandenilio gamybai ir saugoti jį saugykloje“, – kalbėjo Vilniaus šilumos tinklų generalinis direktorius Gerimantas Bakanas.

Tokiu būdu Vilnius, o vėliau ir kiti miestai, kurie jungsis prie vandenilio perspektyvos, priartės prie Briuselio, Londono ir kitų modernių Europos miestų, kurių gatvėmis jau senokai važinėja ir vandenilio kuro celių energija varomi taksi, ir viešojo transporto autobusai. Pavyzdžiui, Londono valdžia jau prieš keletą metų nusprendė dviaukščius raudonus dyzelinius autobusus keisti ekologiškais vandeniliniais. Didžiausia problema – didelė vandenilio gamybos kaina. Todėl šiai sričiai reikia didelių subsidijų.

VIDEO: Vilniaus šilumos tinklų (VŠT) vadovas Gerimantas Bakanas – apie žaliojo vandenilio gamyklą Vilniuje

Vilnius taps vandenilio gamybos miestu

Taigi, anot miesto mero Valdo Benkunsko, dabartinės šiluminės elektrinės teritorijoje (Elektrinės g. 2) iškils žaliojo vandenilio gamykla, o miestas planuoja įsigyti 16 autobusų, iš kurių išmetamojo vamzdžio bėgs vanduo, gautas skylant vandeniliui.

Vandenilio papildymo stotelės iškils Justiniškėse (arva Viršuliškių troleibusų žiede), papildyti vieną autobusą užtruks iki 10 min.

„Miestas ir šilumos tinklai stoja į konkurencinę kovą su visomis likusiomis Europos sostinėmis ir miestais dėl šitų technologijų įsigijimo, nes poreikis yra milžiniškas, jis eina tuo keliu, dėl to laikas, kada atsistoti į eilę įsigyjant tiek autobusus, tiek visas technologijas, yra be galo svarbus“, – žurnalistams antradienį teigė V.Benkunskas.

SUSIJĘ: Kaip gaminamas žaliasis vandenilis

Energetikos ministras Dainius Kreivys teigė, kad vandenilį ateityje Lietuva galės tiek eksportuoti, tiek importuoti.

Kodėl perka brangesnius vandenilinius, juk yra elektriniai

Šis klausimas kyla ne vienam skaitytojui. Kodėl perkami brangesni vandenilio kuro celių energija varomi autobusai, kai yra elektriniai? Nes iš esmės ir vienas, ir kitas autobusas yra elektrinis, tik skiriasi „degalų“ papldymo metodas.

„Toyota“ inžinieriai į tokį 15min klausimą atsakė, kad vandenilinius autobusus prka tos įmonės, kurios neturi laiko įkrovai. kitaip tariant, nori, kad autobusas nuolat judėtų. O elektriniam reikia keleto valandų įkrovai ir tai ne visuomet patogu.

Štai kaip šį klausimą pakomentavo VVT vadovas:

VIDEO: VVT vadovas Darius Aleknavičius: kodėl bus perkami vandeniliu varomi autobusai, kuo jie skiriasi nuo elektrinių

„Lietuva kartu su Suomija, Estija, Latvija, Lenkija ir Vokietija planuoja vandenilio vamzdyną iš šiaurės į centrinę Europą, kur bus didžiausi pramoniniai pajėgumai ir vandenilis bus labiausiai reikalingas“, – spaudos konferencijoje sakė D. Kreivys.

ĮDOMU: Dakare išbandytas vandenilinis sunkvežimis

Pasak jo, planuojama, kad Lietuva 2030 metais pagamins apie 130 tūkst. tonų vandenilio, ir tai yra milžiniškas skaičius – pavyzdžiui, nuvažiuoti autobusu 100 kilometrų reikia vieno kilogramo.

„Mūsų energetikos įmonė Vilniaus šilumos tinklai, kurie jau sudėjo parašus ant sutarties dėl Europos Sąjungos paramos, ir artimiausiu metu prasidės visi projektavimo, įsigijimo darbai tam, kad mes pradėtume gaminti žaliąjį vandenilį“, – sakė V. Benkunskas.

„Projektas labai intensyvus, du metai, rinkoje dabar yra tokia situacija, kad elektrolaizerių įsigyti yra tam tikras iššūkis, (...) ateinantį mėnesį prasideda rinkos konsultacijos, kur gali dalyvauti iš viso septyni dalyviai, tikimės, kad konkurencija bus dar didesnė“, – žurnalistams sakė G. Bakanas.

„Mūsų įmonės teritorijoje mes statysime 3 megavatų elektrolaizerį, kuro kompresorių, vandenilio saugyklą, per metus planuojam pagaminti apie vieną milijoną talpų vandenilio, kuris galės būti naudojamas tiek Vilniaus viešajam transportui, tiek galbūt kitam transportui“, – aiškino VŠT vadovas.

Vilniuje bandomas vandeniliu varomas autobusas

Antradienį Vilniuje prasidėjus vandeniliu varomo autobuso bandymams bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) vadovas Darius Aleknavičius sako, šie autobusai yra pranašesni nei elektriniai, nes didmiesčio maršrutai ilgi, jų nereikia ilgai krauti.

„Vieną iš pranašumų mes matome, kad vandenilinį transportą Vilniuje mes galime panaudoti ir ilgiesiems maršrutams, tai, pavyzdžiui, paimti dviejų pamainų važiuojančius autobusų maršrutus, kurie nuvažiuoja apie 250-300 ir gal ir daugiau kilometrų. Kitas privalumas yra greitas užpildymas – autobusą užpildyti užtrunka apie 10 minučių“, – antradienį spaudos konferencijoje teigė D. Aleknavičius.

Jo teigimu, numatyta, kad konkursai dėl 16-os vandenilinių ir daugiau nei 30 elektrinių autobusų įsigijimo bus paskelbti kitais metais.

Anot VVT vadovo, bandymų metu bus stebimos realios autobuso sąnaudos, VVT vairuotojai teiks komentarus dėl jo valdymo.

Vilniaus savivaldybės taryba rugpjūčio pabaigoje pritarė žaliojo vandenilio gamybos ir panaudojimo tiek viešajame, tiek miestiečių transporte vystymui už daugiau nei 8 mln. eurų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Trijų s galia – ne tik naujam „aš“, bet ir sveikoms akims!
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas