Šios šalies krovinių vežėjams tai kelia nerimą dėl išaugusios konkurencijos, o Vokietijos krovinių gabenimo federalinės kontrolės žinybos BAG pareigūnai griežtina kontrolę keliuose ir konstatuoja, kad sunkvežimiai iš naujųjų ES valstybių neretai kelia grėsmę eismo saugumui dėl nepakankamai geros techninės būklės ir neteisingo arba nepakankamo krovinių tvirtinimo reikalavimų pažeidimų.
BAG kontrolės pareigūnai skelbia pavojaus signalą: sunkvežimiai, gabenantys krovinius Vokietijos automagistralėmis, dažnai būna nepatenkinamos techninės būklės. Kitas dažnas pažeidimas – blogai pritvirtinti arba apskritai nepritvirtinti kroviniai. Tai rodo BAG atliekami kontrolės rezultatai. Labiausiai susirūpinimą ir pavojų eismo saugumui kelia sunkvežimiai, priklausantys valstybėms, kurios į ES įstojo 2004 ir 2007 metais.
Neigiamos krovinių tvirtinimo tendencijos
Šį teiginį BAG pareigūnai patvirtina, pateikdami krovinių tvirtinimo būklės rezultatus, gautus atlikus sunkvežimių kontrolę Vokietijos keliuose. Nustatytų pažeidimų skaičius 2009 m. iš naujųjų ES valstybių dvigubai viršijo palyginus juos su analogiškais duomenimis iš 15 Vakarų Europos valstybių – ES senbuvių. Pasak Vokietijos BAG kontrolierių, šių pažeidimų skaičius ženkliai didėja. Vien krovinių tvirtinimo pažeidimų santykis tarp sunkvežimių iš naujųjų ES valstybių ir jos senbuvių 2010 ir 2011 m. apytikriai sudarė 4:1.
Sunkvežimiams su nepritvirtintais kroviniais – STOP
BAG pareigūnai pagal kontrolės statistikos duomenis pateikia išvadą, jog sunkvežimių su blogai ar visiškai nepritvirtintais kroviniais pažeidimų skaičius iš Rytų ir Vidurio Europos valstybių keturis kartus viršija šiuos duomenis iš 15 ES senbuvių. Kontrolės tarnybos pareigūnai, atsižvelgdami į pažeidimo pobūdį ir grėsmę saugiam eismui, skiria ne tik piniginę baudą, bet ir uždraudžia pažeidėjui tęsti kelionę, kol vairuotojas nepritvirtina krovinių pagal saugos reikalavimus. Pasak BAG prezidento Andreas Marquardt’o, tokie faktai rodo, jog reikalavimus pažeidęs vežėjas visada praranda daug laiko, o neretai ir piniginių išlaidų, kol krovinys teisingai pritvirtinamas, kartais jį net perkraunant.
Dar blogesnes tendencijas iliustruoja sunkvežimių techninės būklės patikros rezultatai. Vidurio ir Rytų Europos krovinius gabenančių transporto priemonių pažeidimų duomenis palyginus juos su ES senbuvių sunkvežimių pažeidimais 2010 m. apytikriai galima nustatyti santykiu 7:1, beje, 2011 m. šis santykis nežymiai pagerėjo – iki 6:1. BAG kontrolės pareigūnai, remdamiesi šiais rezultatais, pateikia išvadą, jog sunkvežimių ir jų priekabų techninei priežiūrai Rytų ir Vidurio Europos šalyse net keletą kartų mažiau skiriama dėmesio nei Vakarų Europos valstybėse, priklausančiose ES senbuvėms.
Pažeidimų statistika
2011 m. BAG kontrolės pareigūnai Vokietijos automagistralėse patikrino 258 521 sunkvežimį (2010 m. – 319 402 sunkvežimius), iš jų apie pusę sudarė Vokietijai priklausančios krovininės transporto priemonės – 128 897 (2010 m. – 166 621 sunkvežimis). Pagal pastarųjų patikros duomenis nustatyti 1072 krovinių tvirtinimo pažeidimai (2010 m. – 1008) ir 2939 techninės būklės reikalavimų pažeidimai (2010 m. – 1336).
Pažeidimų manipuliuojant tachografo duomenimis skaičius pernai išaugo apie 20 proc.
BAG kontrolieriai atskirai pateikia ir senųjų bei naujųjų ES valstybių transporto priemonių patikros keliuose rezultatus. 2011 m. patikrinti 44 979 sunkvežimiai iš ES (be Vokietijos) senbuvių (2010 m. – 50 797 sunkvežimiai). Patikros metu užfiksuoti 345 krovinių tvirtinimo ir 993 techninės būklės pažeidimai (2010 m. atitinkamai – 316 ir 537 pažeidimai). Iš naujųjų ES valstybių 2011 m. patikrintos 84 645 krovininės transporto priemonės (2010 m. – 101 984). Pagal patikros rezultatus nustatyta 1500 krovinių tvirtinimo ir 5869 techninės būklės pažeidimai (2010 m. – atitinkamai 1342 ir 4094 pažeidimai).
Manipuliavimas skaitmeninių tachografų rodmenimis
Dėmesio verti kiti palyginimo duomenys, pagal kuriuos pažeidimų statistika ženkliai palankesnė sunkvežimių vairuotojams iš Vidurio ir Rytų Europos valstybių. Iš Vokietijos ir kitų ES valstybių senbuvių BAG pareigūnai nustatė 1,5 karto daugiau vairuotojų vairavimo ir poilsio režimo pažeidimų nei iš naujųjų ES šalių. Šias tendencijas Vokietijos BAG kontrolieriai motyvuoja tuo, jog vežėjai iš Vakarų Europos dažniausiai naudoja skaitmeninius tachografus, kuriuos tikrinant paprasčiau nustatyti pažeidimus, nei tikrinant transporto priemones tebenaudojančias analoginius tachografus. Vidurio ir Rytų Europos vežėjai, BAG duomenimis, savo vilkikuose dar tebenaudoja daug analoginių kontrolės prietaisų. Tačiau kontroliuoti vairuotojų vairavimo ir poilsio laiką bei nustatyto režimo reikalavimų laikymąsi pastaruoju metu tapo problematiška dėl dažnai klastojamų skaitmeninių tachografų rodmenų.
BAG duomenimis tokių pažeidimų skaičius pernai išaugo apie 20 proc. Siekiant užkirsti kelią rodmenų klastojimui, šiemet organizuota nemažai specialių patikrinimų, kuriuose pagrindinę pažeidimų dalį sudarė skaitmeninių tachografų rodmenų manipuliavimo faktai, naudojant magnetus. Pareigūnai taip pat tikrino, ar vairuotojai arba jų įmonių specialistai kitais neleistinais būdais neklastojo kontrolės prietaisų rodmenų. Tuo tikslu dabar BAG pareigūnai naudoja specialią aukščiausio techninio lygio kontrolės įrangą, tačiau vis dėlto akcentuojama, jog bandymai manipuliuoti rodmenimis tampa vis profesionalesni, naudojant net atitinkamas IT programas, susijusias su variklio darbo valdymu. Kontrolieriai, reaguodami į tai, jau pasitelkė naujausias specialias programas, kurios gali atskleisti ir aukščiausio lygio skaitmeninių tachografų manipuliavimo faktus.
Pažeidimų palyginamoji lentelė
Lentelėje nurodytas tikslus santykis Vokietijos automagistralėse nustatytų transporto priemonių pažeidimų iš valstybių, įstojusių į ES 2004 (Estija, Latvija, Lietuva, Slovakija, Slovėnija, Čekija, Vengrija) ir 2007 (Bulgarija, Rumunija) m. ir 15 valstybių ES senbuvių.
2011 m. | 2012 m. | |||
---|---|---|---|---|
Valstybės | Krovinių tvirtinimas | Tech. būklė | Krovinių tvirtinimas | Tech. būklė |
ES senbuvės | 1 | 1 | 1 | 1 |
Naujos ES narės | 4,25 | 7,62 | 4,35 | 5,91 |
Už vairavimo ir poilsio režimo pažeidimus, priklausomai nuo pažeidimo trukmės, sunkvežimių vairuotojai Vokietijoje baudžiami nuo 50 iki 110 eurų, įmonių savininkams už tuos pačius pažeidimus nustatyta nuo 80 iki 200 eurų bauda.
Už duomenų nepateikimą apie darbo pobūdį per 28 prieš tai ėjusių kalendorinių dienų laikotarpį vairuotojui skiriama nuo 95 iki 1000 eurų bauda.
Už netinkamą krovinio tvirtinimą vairuotojui skiriami trys baudos taškai ir 80 eurų bauda, atsakingiems asmenims – trys baudos taškai ir 270 eurų bauda.
Kai transporto priemonė turi privalomą žymėjimą „Pavojingi kroviniai“, už transporto priemonės su šia žyma vairavimą, nurodymą arba leidimą vairuoti ją su nepakankamai pritvirtintu kroviniu ir vairuotojui, ir atsakingiems asmenims skiriama nuo 270 iki 800 eurų bauda.