Kita vertus, mintis, kuri manęs neapleidžia kaskart sėdus prie „Multivan“ vairo, kad jis turėtų būti paklausus, nes suteikia galimybę sėdėti aukštai, matyti daug ir tuo pat metu yra labai praktiškas – skirtingai, nei didžioji dalis krosoverių (na, tų vadinamųjų miesto visureigių).
Kultinis „Multivan“, kurį pakeis elektrinis brolis
„Volkswagen Multivan“ per visą savo istoriją buvo geidžiamas dėl patogumo ir universalumo. Vairuoti jį lengva, esu kartą visą dieną sukiojęsis Amsterdamo senamiestyje – jokio vargo. Transformuoti saloną, apsukant ar išimant vidurinėje eilėje esančias kėdes, stumdant išsilankstantį staliuką, reguliuoti klimatą atskirose zonose – visa tai daryti lengva ir, važiuojant į ilgesnę kelionę, labai patogu. Todėl jis ir yra kultinis, todėl jau pasirodė septintoji „Multivan“ karta T7. Gali būti, kad paskutinė, nes nuo 2030 m. ES nebus gaminami automobiliai su vidus degimo varikliais. Tai reiškia, kad „Multivan“ pakeis štai šis 4712 mm ilgio elektrinis kūrinys. Jis kainuos apie 60 000 Eur.
Suprasti akimirksniu
- Važiuodamas greitkeliu apie 110 km/val. Multivan T7 eHybrid vartojo 8l/100 km.
- Prognozuojamas suminis nuvažiuojamas atstumas su įkrauta baterija ir pilnu degalų baku – 480-500 km.
- Multivan T7 kaina – nuo 42 500 iki 60 000 Eur. Bet gali viršyti ir 70 000.
Posūkis į ekologiją
Kol kas rinkoje – tik benzininis ir hibridiniai modeliai, žymimi ženklu eHybrid. Dyzelinu varomas T7 bus, bet vėliau. Ir tai parodo labai aiškią tiek „Volkswagen“, tiek kitų automobilių orientaciją ir ištikimybę ekologijos dievams – dyzeliai arba jau negaminami, arba rinkai patiekiami paskiausiai. Ekologija šiame tekste vadinkime CO2 emisijų mažinimą kelionės metu.
Taigi pirmasis „Multivan“ T7 Lietuvoje – „plug in“ hibridas. Atrodytų, turėtume entuziastingai ploti rankomis iš džiaugsmo. Nes „plug in“ technologija suteikia galimybę maždaug per 4 val. lėto krovimo stotelėje (greito krovimo hibridai nepalaiko – red. past.) idealiomis sąlygomis vien elektra nuvažiuoti iki 50 km (aš šaltu metu nuvažiavau 28 km). Arba, važiuojant įprasto hibrido režimu, tuo pat metu naudojant ir vidaus degimo variklio (1,4 TSI), ir baterijos energiją, mažinti vidutines degalų sąnaudas, taigi ir CO2 emisijas.
Ar „plug in“ hibrido modelis pasiteisina Lietuvos sąlygomis? Taip, be abejo, visi didieji gamintojai seniai pasuko šia kryptimi, tik „Multivan“ su rozete atrodo kiek netikėtai (apie abejones – straipsnio pabaigoje). Iš esmės, važiuojant bet kokiu hibridu – „mild“ (švelniuoju, turinčiu papildomą generatorių), tradiciniu (turinčiu nedidelę bateriją ir regeneruojančiu stabdant) ar „plug in“ (su galimybe įsikrauti elektros atsargų buitiniame tinkle), efektyvumas priklauso nuo vairuotojo. Jei minsi pedalą iki dugno – nieko gero. Jei vien elektra važiuosi greitkelyje – efektas bus minimalus.
Bet EV bendruomenė tai žino. Tad apibendrinsiu, kad iš esmės „plug in“ (automobilis su galimybe įkrauti energijos namų sąlygomis) yra skirtas miesto gatvėms. Jose gana didelis „Multivan“ naudotų tikrai daugiau nei 10 l/100 km benzino. O dabar įmanoma skersai išilgai bent kurį didelį Lietuvos miestą pervažiuoti po kelis kartus iš esmės neįjungiant vidaus degimo variklio. Arba, važiuojant hibridiniu režimu (abiejų jėgainių miksas), tilpti į 4 l/100 km. Su sąlyga, kad per naktį įkrausite bateriją iš namų tinklo.
Labai gražūs, „žali“ (eco prasme) skaičiai. Tačiau kirba abejonė, ar, turintis „Multivan“ žmogus dirbs miesto taksistu? Nors minėjau, kad pažįstu kelis vairuotojus, dievinančius „Multivan“ ir vairuojančius jau kelias šio VW kartas, pagal prigimtį autobusiukas juk yra skirtas važiuoti didelius atstumus. Todėl, jei keliaujate prie ežerų į šiaurės Lietuvą ar į muzikos festivalį Karklėje, „plug in“ technologija pasitarnaus nedaug.
Nėra skirtas greitkeliams, nebent neskubate
Suprantu, kad esu sugadintas XX a. dyzelino kulto, tačiau ir toliau lieku prie nuomonės, kad kol kas greitkelių automobilis, (žinoma, jei važinėjate ne iš Vilniaus į Kauną, o toliau) yra dyzelinis (vertinant sąnaudas ir nuvažiuojamą atstumą). O toliau jau prasideda niuansai – ar vairuotojas teisingai pasirenka važiavimo režimus, siekdamas maksimaliai išnaudoti „plug in“ pranašumus. Nes, kaip minėjau, toks modelis skirtas įsikrauti elektros namų sąlygomis, tad sukti į greitojo krovimo stoteles nėra prasmės.
Važiuoti mieste elektra – didelis malonumas. Bet ar kasdien norėtumėte tai daryti su gana dideliu automobiliu, kurio degalų bakas sumažintas iki 45 l? Ir, jei dar prisimenate laikus, kai dyzelinu varomu VW autobusiuku ar jo mažesniuoju broliu „Passat“ nuvažiuodavome 800 km ir daugiau, T7 šia prasme neatrodo pranašesnis už senesnius T6, T.6.1 ar T.5.
Kita vertus, turime suprasti, kad nuo 2030 m., kai ES rinkoje apskritai bus uždrausta gaminti automobilius su vidaus degimo varikliais, neliks net teorinės galimybės nuvažiuoti 800 km be sustojimo pasipildyti energijos. Taigi „Multivan“ ar bet kuris kitas eHybrid yra savotiškas mūsų sąmonės ir įpročių amortizatorius ar variatorius, pamažu mokantis gyventi kitaip ir prisitaikyti prie kitokių standartų.
Kiek kainuoja ekologija
Kitas svarbus niuansas – ekologija kainuoja. Ir kol kas ji kainuoja tiek, kad tų kaštų neatsveria jokie „taršos“ mokesčiai, kurių nedrįsta priimti Seimas. Mažiausia skelbiama „Multivan“ kaina nuo 42 053 Eur (su PVM). Tai – 110 kW 2 TDI 7DSG modelis, kurio gamintojas mūsų rinkai kol kas nesiūlo.
Palyginimui, vienintelis ir didžiausias konkurentas – V klasės „Mercedes“ kainuoja nuo 44 286 Eur.
Pigiausias šiuo metu užsakomas „Multivan“ eHybrid modelis – nuo 48 202 Eur (su 6DSG pavara). Aukščiausios komplektacijos – Style – „Multivan T7“ kainuoja nuo 54 000 iki 59 000 Eur. Tačiau, papildomai užsisakius pasirenkamus elementus, kaina gali išaugti iki 74 820 Eur.
Kas naujo?
„Multivan“ visad garsėjo sulankstomomis ir lengvai išimamomis sėdynėmis. Dabar ir galinės kėdės yra vienvietės, tad tampa dar lengviau pakeisti jų išdėstymą. Dėl vienviečių sėdynių sistemos labai patogu jas išmontuoti tik vienoje automobilio pusėje ir taip vežti ir žmones, ir didesnius daiktus – elektrinius dviračius, čiužinius ir t.t.
Taip pat svarbu, kad kraštines sėdynes keleivių skyriuje pirmą kartą galima užsakyti su šildymo funkcija.
Naujajame „Multivan“ naujas pasirinkimas – didelis dviejų dalių panoraminis stoglangis. Jis leidžia išplėsti erdvės pojūtį.