Po smulkaus remonto – nemalonios pasekmės
Viena Jungtinėse Valstijose gyvenanti šeima nusprendė įsigyti „Tesla“ elektromobilį. Norėdami neišleisti didelės sumos pinigų naujam, jie tikėjosi už gerokai mažesnę kainą įsigyti naudotą, šiek tiek apgadintą elektromobilį.
Suradę tai, ko ieškojo, jie įsigijo automobilį, kuriam reikėjo pakeisti priekinį sparną ir duris. Nesudėtingas remontas, juo labiau kad po patikrinimo paaiškėjo, jog kėbulo struktūra nepažeista. Tai reiškia, kad nedideli išorės apgadinimai yra tik nubrozdinimas, o ne „kaulo lūžiai“.
Automobilio remontas užtruko vos kelias dienas ir jau netrukus šeima džiaugėsi savo pirmuoju elektromobiliu. Kai reikėjo, jį galėjo įkrauti „Tesla Superchager“ greito įkrovimo stotelėse, ir gavo visus programinės įrangos atnaujinimus.
Tačiau vieną dieną, važiuojant normaliu režimu, netikėtai pradingo visos žymės, rodančios artimiausias „Tesla Supercharger“ greito įkrovimo stoteles. Šeima sustojo, automobilio programinę įrangą paleido iš naujo, tačiau žymės vis tiek neatsirado. Galiausiai, pasinaudoję kita programa, jie atvyko prie artimiausios greito įkrovimo stotelės. Deja, čia įkrauti savo „Tesla“ akumuliatorių jie negalėjo.
Pasirodo, gamintojas nuotoliniu būdu šiam automobiliui panaikino galimybę naudotis „Tesla“ greito įkrovimo stotelių tinklu. Taip pat jam nebuvo siunčiami ir naujausi programinės įrangos naujiniai.
Tokia gamintojo savivalė supykdė automobilio savininką. Kodėl jis be jokio perspėjimo buvo paliktas likimo valiai? Ir kodėl, įsigijęs automobilį su visomis veikiančiomis funkcijomis, vieną dieną to nebeteko, nors yra visateisis elektromobilio savininkas?
Nugalėti „Tesla“ teisiškai – sunku
Ar tokioje situacijoje gamintojas elgiasi teisingai – labiau moralinis klausimas. Teisiškai, „Tesla“, imdamasi tokių veiksmų, tikriausiai yra teisi. Bent jau taip mano automobilių sporto mėgėjas, dažnai lenktynėse sutinkamas kaip komandų vadovas, advokatas dr. Arnas Paliukėnas.
„Manau, kad taip pasielgti „Tesla“ tikrai gali. Kiek žinau, tai vyksta ir praktiškai. Geriau žinau atvejus, kai ne atjungia, o tiesiog neleidžia prisijungti. Pavyzdžiui, tas automobilis galbūt buvo nurašytas ir tai padaryta nebūtinai pagal mūsų įstatymų standartus ir ne pagal amerikiečių standartus (kurie yra „rebuildable“ (remontuojamas) ir „not rebuildable“ (neremontuojamas)), o tiesiog pagal pačios „Tesla“ standartus.
Todėl ir lietuvaičiams ne visada pavyksta gauti visus reikiamus prisijungimus prie programėlių valdymo. Kad jų negauna, yra labai dažnas atvejis ir mes nieko negalime padaryti. Europos Sąjungos konkurencijos rinka, kuri reglamentuoja, kad turi sąžiningai konkuruoti, teisės aktais prieš amerikiečių „Tesla“ tikrai negina“, – LRT.lt pasakoja A.Paliukėnas.
Tačiau yra viena sąlyga, kuri tam tikroje situacijoje vartotoją gali apginti.
„Ne visi yra teisininkai ir gali suprasti, kas parašyta sutartyse. Todėl aš daryčiau paprasčiau. Tiesiog parašyčiau gamintojui identifikacinį automobilio numerį ir paklausčiau, ar gamintojas jam užtikrins sistemų atnaujinimą ir palaikymą.
Jeigu pirkėjas parašo gamintojui tokią užklausą ir gauna atsakymą, kad sistemos veiks, o vėliau jos yra atjungiamos – tai jau gali būti tarptautinė byla ir „Tesla“ potencialus bylos pralaimėtojas“, – svarsto A.Paliukėnas.
Ar JAV istorija gali pasikartoti Lietuvoje?
Sumodeliuokime realią situaciją. Lietuvis nusipirko iš JAV atgabentą „Tesla“ elektromobilį. Pirmosiomis dienomis jis džiaugiasi automobilio galimybėmis, tačiau staiga – pasikartoja istorija, kuri nutiko JAV gyvenančiai šeimai. Kodėl?
Tam, kad surastume atsakymą, būtina žinoti tam tikrus niuansus. Pavyzdžiui, kas nutinka, kai „Tesla“ palieka Ameriką ir atvyksta į Europą.
„Pirmiausia reikėtų paminėti, kad „Tesla“ nieko neatjunginėja be reikalo. Pirmasis žingsnis yra toks, kad automobilis negali pakeisti žemyno. Tai yra pirma blogybė, kuri nutinka „Teslą“ atsigabenus iš JAV. Taip yra todėl, kad jie nebepalaiko automobilių dėl skirtingų elektros fazių.
Kalbant apie tvarkingą, nesudaužytą automobilį, norint jį atsigabenti iš JAV į Europą, automobilį reikia pristatyti į „Teslą“, kur darbuotojai už jūsų pinigus jį perdarys taip, kad atitiktų Europos reikalavimus. Tada nekils jokių problemų dėl programinės įrangos palaikymo ir garantijos ir automobilis galės keliauti į Europą.
Tačiau, kalbant apie apgadintus automobilius, situacija kitokia. Po eismo įvykio draudimo kompanija išmoka pinigus, o „Tesla“ automobilį įtraukia į savo duomenų bazę ir tiesiog išjungia tokių automobilių programinės įrangos palaikymą“, – kodėl į Lietuvą atvykęs „Tesla“ elektromobilis gali būti atjungiamas nuo gamintojo sistemos, LRT.lt pasakoja šių automobilių žinovas Rytis Jurkauskas.
„Top Gear Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Karolis Judzentavičius pažymi, kad net gamintojui atjungus kai kurias sistemas, automobiliu naudotis vis dar galima.
„Bet kokiu atveju „Tesla“ neatjungia paties automobilio. Juo važiuoti visiškai galima ir jį įkrauti visur kitur, išskyrus „Tesla Superchager“ krovimo stotelėse, taip pat galima. Viskas veikia, išskyrus funkcijas, kurias „Tesla“ suteikia nemokamai, kaip priedą.
Kodėl jie taip daro, aš puikiai suprantu. Visų pirma, „Tesla“ nenori, kad prie jų automobilių dirbtų nekvalifikuoti elektrikai ir mechanikai, nes šiame elektromobilyje vien baterijos įtampa yra 400 voltų. Tai yra pavojinga gyvybei.
Žinoma, šiuo atveju – pakeisti sparną ar buferį – jokio poveikio elektronikos sistemoms neturi. Tačiau kaip „Teslai“ tai sukontroliuoti? Tą jie padarė paprastai – atjungia kai kurias sistemas“, – pastebi K.Judzentavičius.
Jis taip pat priduria, kad bet kokiu atveju lietuviams tokia situacija, kokia nutiko JAV, nėra aktuali.
„Šiaip ar taip, iš JAV į Europą atplukdytoms „Tesloms“ neveikia „Supercharger“ įkrovimo stotelės, nes kištukas yra visiškai kitoks. Taip pat neveikia internetas, nes kitokia SIM kortelė“, – sako K.Judzentavičius.
Visos galimybės „Teslą“ pritaikyti mūsų rinkai yra
Tiek teoriškai, tiek praktiškai iš JAV atvykęs „Tesla“ automobilis Europoje gali važinėti be didesnių problemų, tiesiog nebus galima naudotis greito įkrovimo stotelėmis, nebus siunčiami naujausi sistemų atnaujinimai.
Bet jei norite naudotis beveik visomis elektromobilio galimybėmis, jį galima konvertuoti ir viską pritaikyti mūsų rinkai. Tačiau teks susitaikyti su tuo, kad toks procesas nebus paprastas.
„Noriu pastebėti, kad „Tesloje“ viskas yra kitaip. Kadangi tai elektromobilis, jam labai svarbi infrastruktūra. Amerikoje ir Europoje ji labai skiriasi. Pavyzdžiui, JAV yra pastotės, turinčios vieną arba dvi fazes po 110 voltų, kurios nuo namo stovi už 15 metrų, todėl jie gali turėti 80 amperų. Europoje viskas išdalinta į tris fazes ir nereikia tokių galingumų, todėl vienai fazei pakanka turėti bent 16 amperų. Šiuo atveju reikia perdaryti įkrovimo sistemą.
Taip pat skiriasi ir radijas. Pavyzdžiui, JAV yra „Slacker“ internetinis radijas, Europoje „Spotify“. JAV radijas veikia nelyginiais dažniais, Europoje – lyginiais. Plius, Amerikoje naudoja skaitmeninį radiją, o Europoje – antžeminį. Todėl reikia fiziškai keisti radijo bloką. Galima paminėti telefono ryšį. Amerikoje yra ATI kompanija, kone vienintelis mobilaus ryšio tiekėjas. Europoje jų galime suskaičiuoti mažiausiai dešimt. Skiriasi ir kortelės, todėl fiziškai reikia keisti ir modemus“, – pagrindinius skirtumus tarp JAV ir Europos rinkai skirtų „Tesla“ elektromobilių dėsto R.Jurkauskas.
Nereikėtų jaudintis ir dėl sistemos atnaujinimų. Juos galima įdiegti naudojant specialius prietaisus. Iš vienos pusės, patogiau, kai atnaujinimai instaliuojami nuotoliniu būdu, tačiau jei tokios galimybės nėra, išeitis yra. Ir visiškai legali.
„Vienas paprastas dalykas – „Tesla“ naudoja „Linux“ operacinę sistemą, kuri yra nekomercinė. Jie net turi paviešinę sistemas ir jas galima laisvai surasti. Todėl nelegalumu čia tikrai nekvepia. Tai, sakykime, yra atviras šaltinis („open source“), kuris prieinamas visiems“, – pažymi R.Jurkauskas.
Svarbu kokybiškas remontas
Viską sudėliojus į savo vietas, tampa aišku, kad beveik visos programinės problemos yra išsprendžiamos. Su technine automobilio dalimi gali būti sunkiau, nes įsigyti naujų „Teslos“ atsarginių detalių nėra paprasta.
„Nusipirkus „Teslą“ iš Amerikos, kuri atkeliavo į Europą, jūs neturite jokių galimybių įsigyti naujų detalių, nors tas automobilis ir nėra nurašytas. Jis pakeitė žemyną ir viskas. Pats pirmas žingsnis ir yra, kad „Tesla“ atsisako savo automobilių, nes jūs pakeitėte žemyną be jų žinios“ – LRT.lt pažymi R.Jurkauskas.
Tai reiškia, kad kone vienintelė išeitis – ieškoti naudotų detalių. O jeigu planuojate įsigyti „Tesla“ automobilį, kad ir iš JAV, geriau visu procesu pasirūpinti pačiam, nes atlikti kokybišką šių elektromobilių kėbulo remontą yra labai sudėtinga, todėl pardavėjai dažnai taupo ir galiausiai nukenčia paskutinė grandis – pirkėjas.
Kad nekokybiškas remontas gali tapti rimtu galvos skausmu, įrodo realus atvejis, nutikęs latviams, kurie įsigijo iš pirmo žvilgsnio gerą automobilį, kuris atitiko europinius reikalavimus, bet po poros savaičių paaiškėjo, kad tai buvo tik iliuzija.
„Žmonės nusipirko automobilį, kaip europietišką, prižiūrimą ir aptarnaujamą „Teslos“. Sumokėjo tikrai nemažus pinigus, o už dviejų savaičių automobilis sugedo. Jie visiškai nieko nesuprasdami, kas gali būti, paskambino gamintojui ir pasakė, kad sugedo ir nevažiuoja.
Tačiau „Tesla“ atsakė, kad jie apie tokį automobilį išvis nežino, o galiausiai patikrinę sužinojo, kad jis sudaužytas buvo ir atgabentas iš JAV. Žmonės padavė pardavėją į teismą. O automobilis tikrai buvo kaip europinis ir viskas lyg buvo gerai. Bet jis buvo blogai suremontuotas, dėl to po dviejų savaičių ir sugedo“, – pasakoja R.Jurkauskas.
Šiuo atveju dėmesį galima atkreipti į dar vieną dalyką. JAV turi dideles ir išsamias duomenų bazes, kuriose kaupiami duomenys apie apgadintus automobilius, kuriems žalą atlygino draudimas, ir jie buvo parduodami aukcione.
Tai reiškia, kad pakanka identifikacinio automobilio numerio ir įdėjus šiek tiek pastangų galima pamatyti, kokios būklės automobilis buvo po eismo įvykio. Europoje tokių duomenų bazių nėra ir tai gali sukelti problemų.
„Jeigu automobilis perkamas iš Europos, tai jūs nieko nematysite, nes čia nėra tokių duomenų bazių kaip JAV. Gali būti, kad, pavyzdžiui, Alpėse sniegas užgriuvo, automobilis „plyšo“ per pusę, jį „susiuvo“ ir prašome – geras puikus automobilis.
Net išlieka garantinė, nes Europoje kažkodėl „Tesla“ automobilių nenurašinėja. Bent jau aš nežinau tokių atvejų, nes mano praktikoje buvo keturi tokie automobiliai, visi jie buvo sudaužyti, bet važinėja ir jų įranga visiškai palaikoma“, – LRT.lt pasakoja R.Jurkauskas.
Reziumuodamas „Tesla“ elektromobilių žinovas teigia, kad bijoti šių automobilių dėl to, kad negalėsite naudotis funkcijomis, tikrai nereikia. Viską galima adaptuoti pagal poreikius. Todėl pagrindinė problema, kuri Lietuvoje egzistuoja ne vieną dešimtmetį, – automobilio remonto kokybė.