Šie klausimai kelia nemažai transportininkų ir gamintojų bendruomenės polemikos, tačiau kai kurie pavyzdžiai rodo, kad bent jau tarpinis ir veiksmingas sprendimas yra ir dabar – vis daugiau sunkųjį transportą naudojančių įmonių atsigręžia į ne tokius taršius suskystintomis (SkGD) arba suslėgtomis (SGD) gamtinėmis dujomis varomus sunkvežimius.
Vertinant bendrosios nuosavybės kainą (angl. Total cost of ownership) rinkoje dujomis varomas sunkusis transportas sėkmingai konkuruoja su dyzeliniais analogais, apie tai kalba ir Lietuvos įmonių pavyzdžiai.
Tad, specialistų teigimu, galutiniam proveržiui tereikia infrastruktūros šuolio. O šis turėtų būti jau netrukus, kai įsibėgės pagal naująjį Europos Sąjungos žaliąjį kursą planuojamos programos.
Laukiamas regiono proveržis
Daugiau nei 25 metus alternatyviais degalais varomo komercinio transporto gamintojos „Iveco“ prekės ženklo Baltijos šalyse vadovas Ernestas Jakubonis sako, kad realistiškai svarstydami šio dešimtmečio tikslus rinkos dalyviai supranta, jog apie elektrą dar nėra prasmės kalbėti, reikėtų labiau rūpintis veikiančiomis ir visas puses tenkinančiomis alternatyvomis.
Jo teigimu, gamtinėmis dujomis varomas transportas jau dabar leidžia gerokai mažinti teršalų emisijas, o vienas svarbiausių šio segmento dėlionės elementų yra biometanas, kuris išspręstų ir pagrindinio šiltnamio efekto baubo – CO2 – problemą. SkGD varomų vilkikų, palyginti su dyzeliniais analogais, kietųjų dalelių ir azoto oksidų tarša mažėja iki 90-95 proc., o naudojant biometaną tiek pat sumažinama ir CO2 emisija.
„Šios srities progresas yra išties nemažas, nes biometano gamyklų skaičius visoje Europoje kas metus auga apie 60 proc., o šiemet pagal klimato kaitos programą skirtas finansavimas keturių tokių gamyklų statybai ir Lietuvoje. Be to, neseniai priimtas Alternatyviųjų degalų įstatymas ir Finansų ministerijos pristatytas integruotas ekonomikos gaivinimo planas „Naujos kartos Lietuva“ numato aiškų valstybės siekį bei investicijas plėtoti ekologiškų degalų infrastruktūrą mūsų šalyje“, – pažymi E. Jakubonis.
Specialisto teigimu, dar iki šių dokumentų pristatymo per artimiausius kelerius metus Baltijos šalyse buvo numatyta atidaryti iki 10 naujų SkGD stotelių, tad, tikėtina, šie skaičiai augs, nes ir poreikis yra. Vien „Iveco“ pernai Baltijos ir Šiaurės šalyse pardavė per 100 suskystintomis gamtinėmis dujomis varomų vilkikų. Dalį jų įsigijo ir Lietuvos verslas, o vien per šių metų pirmuosius keturis mėnesius užsakymai Baltijos šalyse leido padvigubinti šį skaičių.
E. Jakubonio teigimu, transporto rinką pamažu keičia ne tik ES planai, bet ir vežėjų, jų klientų požiūrio transformacija. Suprantama, vienas svarbiausių išlieka ekonominis faktorius.
„Jau dabar vertinant vadinamąją bendrosios nuosavybės kainą metano dujas naudojantis sunkvežimis yra maždaug 9 proc. pigesnis. Vien tik degalų sąnaudos leidžia taupyti 5–15 proc. Šie skaičiai kartu su išryškėjusia ekologiškesnio gabenimo tendencija leidžia stebėti ir Lietuvos įmonių parkų pokyčius“, – pastebi E. Jakubonis.
Vežėjai planuoja didinti parkus
Viena inovatyviausių Lietuvos logistikos kompanijų „Vlantana“ turi 15 SkGD varomų vilkikų „Iveco S-Way NP“ ir svarsto dar šiemet šį skaičių didinti daugiau nei tris kartus. Šiuo metu visi ekologiškesni įmonės sunkvežimiai darbuojasi Centrinėje Europoje, kurioje plačiai išvystytas reikalingų degalinių tinklas. Vien tik DKV tinklas Europoje jau siūlo 154 degalines, kuriose galima papildyti vilkiką SkGD.
„Šiais degalais varomų vilkikų varikliai mažiausiai veikia aplinką, todėl ir mes, ir mūsų klientai prisidės prie aplinkos taršos mažinimo, juk prekės bus gabenamos ekologiškiau“, – sako bendrovės generalinis direktorius Tomas Stonys.
26 SkGD varomus vilkikus turinčios bendrovės „ALTA transportas“ vadovas Raimondas Vėlavičius teigia, kad pagrindinės priežastys, kodėl įsigijo tokį transportą, buvo dvi: ekologinė ir ekonominė. Bendrovės „Iveco S-Way NP“ važinėja Vakarų ir Pietvakarių Europos šalyse (Vokietijoje, Šveicarijoje, Nyderlanduose, Belgijoje, Prancūzijoje ir Ispanijoje) arba ten, kur šiuo metu geriausiai sutampa poreikiai ir galimybės efektyviai pasitelkti tokį transportą.
„Pagrindinės paskatos naudoti dujinius vilkikus yra mažesnės emisijos, palankesnė dujų kaina, palyginti su alternatyvomis, bei mažos taršos transporto kelių mokesčio lengvata Vokietijoje“, – patirtimi dalijasi R. Vėlavičius.
Įmonės „Ramrenta“, kurios parke – 10 „Iveco S-Way NP“ vilkikų, vykdantysis direktorius Martynas Bukauskis teigia, kad alternatyviais degalais varomą transportą įsigyti nusprendė siekdami sutaupyti ir išbandyti naujoves, o ateityje – tapti patrauklesniais savo klientams.
„Šiuo metu visus dujinius vilkikus įdarbinome Vokietijoje. Netrukus parką papildysime dar dešimčia to paties modelio sunkvežimių, nes Vokietija kompensuoja kelių mokestį“, – sako M. Bukauskis.
Dujų technologijas vysto jau trečią dešimtmetį
„Iveco“ rinkoje išsiskiria lengvosiomis ir sunkiosiomis komercinėmis transporto priemonėmis, varomomis suslėgtomis gamtinėmis dujomis. Italijos kompanija jau daugiau nei 25 metus investuoja į alternatyvius degalus naudojančius vilkikus, ji pripažįstama kaip dujomis varomo transporto technologijų lyderė ir populiarintoja.
„Iveco S-Way NP 460“ nugalėjo pernai Italijos specializuoto žurnalo „Vado e Torno“ jau penktus metus iš eilės surengtame „Tvaraus metų sunkvežimio 2021“ konkurse. Suskystintomis gamtinėmis dujomis varomai vilkiko versijai titulą skyrė profesionalių žurnalistų vertinimo komisija.