„Rygoje turime dirbančių kolegų, kurie šiemet jau lankėsi autoservisuose atlikti profilaktinių darbų. Jie gerai išmano paslaugų kainas, todėl pastebėjo, kad jos yra didesnės, nei buvo prieš euro įvedimą. Tų paslaugų, kurios daromos rečiau, kainas pakelti labai paprasta, o atskirti, ar kainos pasikeitė – sudėtinga. Tai įmanoma nebent tuomet, jei prieš kurį laiką tokią pačią dalį jau esi keitęs, tačiau dažnai būna taip, kad, jei rečiau gendančią dalį jau pakeiti, daugiau savo automobiliui jos gali nebetekti keisti“, – portalui LRT.lt teigė Viktoras Daukšas, skelbimų portalo Autoplius.lt plėtros vadovas.
Tų paslaugų, kurios daromos rečiau, kainas pakelti labai paprasta, o atskirti, ar kainos pasikeitė – sudėtinga.
Vairuotojai pastebi, kad anksčiau autoservisuose nedidelės paslaugos kainavo 10 Lt, o dabar už tokį patį darbą prašoma 5 eurų. „Servisai turi ir grąžos problemą, jie nenori laikyti didelės kasos su įvairiomis monetomis ir kupiūromis, todėl stengiasi dirbti paprasčiau. Dažna paslauga kainuoja 5, 10 ar 15 eurų“, – skaičiuoja V. Daukšas.
Lygina su grožio salonais
Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotoja Ingrida Šimonytė prieš euro įvedimą teigė, jog realu, kad dėl valiutų keitimo pabrangs kirpyklų, autoservisų paslaugos. T.y. tos paslaugos, kurioms nėra išorinės konkurencijos. „Juk nevažiuosi į kaimyninę šalį apsikirpti“, – sakė I. Šimonytė.
Televizijos laidos „Autopilotas“ žurnalistas Vytenis Kudarauskas taip pat aiškina, kad servisų kainodarą po euro įvedimo galima palyginti su grožio salonais.
„Visi apvalina kainas taip, kad nebūtų euro centų. Pavyzdžiui, prieš Naujuosius metus kompiuterinė diagnostika kainavo 50 Lt, dabar servisai už tai prašo 15 eurų. Tepalų keitimas dažname autoservise kainavo apie 20 Lt, o dabar – 6 ar 7 eurus.
Visi apvalina kainas taip, kad nebūtų euro centų.
Kai turėjome litus, servisų kainoraščiuose taip pat nebūdavo kainų su centais, tik apvalios sumos litais. Tokiu atveju nereikėtų stebėtis, kad dabar, turėdami eurą, kainoraščiai pasikeitė – viskas nurodoma apvaliomis sumomis. Natūralu, kad kai kurios paslaugos pabrangs, tačiau drastiškų kainų pokyčių nėra“, – portalui LRT.lt kalbėjo automobilių žinovas.
Tuo metu radijo stoties „Laisvoji banga“ automobilių žurnalistas Artūras Pakėnas pažymi, jog drastiško kainų kilimo bijoti neverta: „Visi bijos prarasti klientus. Patys supraskite: metų metais jie kaupė klientus, su įmonėmis sudaro ilgalaikes sutartis, kai kuriuos privačius klientus gerai pažįsta asmeniškai, o dabar ateina ir jiems pasako, kad už paslaugas jie turės mokėti ne 100 Lt, o 100 eurų. Poryt tokie servisai nebeturės klientų ir galės užsidaryti.“
Kaip teigia A. Pakėnas, paslaugų kainos gali brangti dėl nebūtinai su euru tiesiogiai susijusių priežasčių: „Pavyzdžiui, paslaugų kainos gali pakilti, jei pabrangs serviso nuoma ar dalys; sukils šaltkalviai ir pradės prašyti didesnių atlyginimų. [...] Sutinku, kad kažkiek [paslaugų kainas] gali suapvalinti, tačiau ar nevažiuosime į servisą, jei tos paslaugos kainuos ne 18, o 20 eurų?“
Paslaugų kainos gali pakilti, jei pabrangs serviso nuoma ar dalys; sukils šaltkalviai ir pradės prašyti didesnių atlyginimų.
„Paskaičiuoti kainas – beveik neįmanoma“
Automobilių ekspertas A. Pakėnas tvirtina, kad tiksliai paskaičiuoti paslaugų kainas autoservisuose – beveik neįmanoma.
„Pats esu dirbęs servise ir matęs ne vieno serviso kainoraštį, juose įvedami koeficientai „Nuo...iki“. Tarkime, dažnas autoservisas turi valandinius įkainius, tačiau kiekvienas gali įsivesti koeficientą senam automobiliui, nes jo taisymas yra brangesnis. [...] Pagal įstatymus, kiekvienas servisas turi turėti kainoraščius, bet atsižvelgiama į daugelį dalykų, net ir į tai, kaip sunku atsukti varžtus ar kiek jie yra surūdiję“, – vaizdžiai aiškina A. Pakėnas.
Po žiemos sezono autoservisuose vairuotojai vidutiniškai išleidžia apie 100-150 eurų. Meistrai teigia, kad dažniausiai pavasarį remontuoja automobilių važiuoklę, keičia padangas bei stabdžių trinkeles, taip pat suplyšusias gumas ir kitas nusidėvėjusias dalis.
Be to, kovo – gegužės mėnesiais Lietuvoje aktyviausiai perkami automobiliai, todėl naujieji šeimininkai nutaria susitvarkyti savo transporto priemones, parengti jas techninei apžiūrai.
Nežinantiems, kiek kainuoja kokia nors paslauga, automobilių žurnalistas V. Kudarauskas prieš tai siūlo pasiskambinti į kelis servisus ir sužinoti darbų kainas.
„Autorizuoti servisai prašo daugiau, paprasti – mažiau. Vilniuje servisų paslaugos yra brangiausios, mažesniuose miestuose panašios kokybės darbai gali kainuoti ir dvigubai pigiau. Vienos padangos keitimas gali kainuoti nuo 5 iki 7 eurų, tačiau gali būti ir brangiau, jei turite nestandartinių išmatavimų ratus. Tepalo pakeitimas daugelyje servisų kainuoja apie 7 eurus, autorizuotame už tą patį darbą gali paprašyti ir 10 eurų. Jei keisdami filtrus nenorite išsigąsti, pamatę sąskaitą, prieš tai pasidomėkite, kur jūsų automobilyje jie yra. Kartais, norint pakeisti salono oro filtrą, reikia nuardyti pusę prietaisų skydelio. Taigi kainos gali priklausyti ne nuo darbo pobūdžio, o nuo laiko jam atlikti“, – LRT.lt kalbėjo V. Kudarauskas.