Naujasis autobusas mieste reguliariu maršrutu važinės visą savaitę, tad kauniečiai turės galimybę jį įvertinti: autobusas ne tik ekologiškai švarus, bet ir važiuoja tyliai, beveik be garso, yra erdvus, puikiai vėdinamas ir šildomas.
Kaune važinėsiantis „Solaris“ – tai jau ketvirtosios kartos „Solaris Urbino Electric 12“.
„Elektriniai autobusai vežėjams nėra karšta naujiena, tačiau mes vertiname tai, kad vis daugiau kalbama apie ekologiškai švarias transporto priemones su nuline emisija, tad jų perspektyvos artimiausioje ateityje tikrai yra neblogos. O kadangi gamintojai šias technologijas vis tobulina, tai, manyčiau, tik laiko klausimas, kada „žaliųjų“ technologijų srityje įvyks reikšmingas proveržis“, – sako UAB „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.
Kaune važinėsiantis „Solaris“ – tai jau ketvirtosios kartos „Solaris Urbino Electric 12“. Jis žemagrindis, erdvesnis nei pirmtakai, patogiau išdėstytos sėdynės. Iš viso transporto priemone gali važiuoti 75 keleiviai, salone yra 30 sėdimų vietų.
Jame sumontuota vėdinimo bei kondicionavimo sistema tiek keleiviams, tiek vairuotojui. Vidaus ir išorės apšvietimui naudojama LED technologija. Salonas puikiai apšildomas. Autobuso durys – dviejų tipų: atsidarančios į autobuso vidų ir į išorę. Vežėjai ir keleiviai galės pasirinkti, kuris variantas patogesnis.
Autobusas įkraunamas nuo stacionaraus energijos šaltinio. Jame sumontuotos ličio-geležies-fosfatų (LFP) baterijos, kurių talpa – 200 kWh (5 x 40 kWh). Baterijų įkrovimo tipas – lėtas, įkrovimo būdai – įvairūs. Autobuso konstrukcija parengta ir pantografo montavimui. Du varantieji 120 kW elektros varikliai sumontuoti galinės ašies stebulėse.
Autobusas tik ką nuvažiavęs nuo gamyklos konvejerių, skirtas įvertinti Lietuvos, Latvijos ir Estijos miestų gyventojams bei vežėjams savo sąlygomis. Elektriniai autobusai „Solaris“ jau sėkmingai eksploatuojami Suomijoje, Švedijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Ispanijoje ir kitose šalyse. Lietuvoje jį jau spėjo išbandyti vilniečiai.
„Nors elektrinis autobusas kainuoja brangiau nei dyzelinis, tačiau išlaidos jį eksploatuojant yra beveik trigubai mažesnės. Būtent šio autobuso kaina siekia 400–420 tūkst. eurų. Šiaip elektriniai autobusai kainuoja nuo 300 tūkst. iki milijono eurų. Priklauso nuo komplektacijos, įmontuotos įrangos. Didžiąją dalį kainos sudaro baterija. Aptarnavimas ir priežiūra elektrinių autobusų yra daug paprastesnė. Reikalauja mažiau laiko, dėmesio ir išlaidų“, – teigia „Solaris Bus and Coach Latvia“ Lietuvos regiono vadovas Donatas Mačiulis.
Anot jo, 100 kilometrų nuvažiuoti dyzelinis autobusas sunaudoja 38 litrus degalų, vieno litro kaina šiuo metu – 1,165 Eur (Kaune nesiekia 0,90 Eur. – red. past.). Šimtui kilometrų nuvažiuoti su dyzelinu kainuoja 44,27 Eur. Elektra varomas autobusas tam pačiam atstumui nuvažiuoti sunaudoja 130 kWh elektros. 1 kWh kaina – 0,124 Eur. Taigi tokiam pat atstumui nuvažiuoti reikia vos 16,12 Eur.
„Kaunui būtų priimtiniausias greito įkrovimo stotelių modelis, kai stotelės išdėliojamos mieste, autobuso maršrute esančiose tam tikrose vietose. Vienos tokios įkrovimo stotelės, kurios užtektų dešimčiai autobusų, įrengimo kaštai gali siekti apie 80 tūkst. eurų“, – teigė „Solario“, įmonės, kuri pirmoji 2011 metais ėmėsi serijinės elektrinių autobusų gamybos, atstovas.
Visiškai įkrautas, važiuodamas miesto sąlygomis su keleiviais, toks autobusas gali „įveikti“ daugiau nei 150 km. Įkrovimas trunka apie porą valandų.
„Šiandien Lietuvos vežėjai neturi jokių rimtų planų dėl tokio autobuso įsigijimo. Vyksta tiesiog visuomenės supažindinimas, vežėjai realiai išbando tokią transporto priemonę. Procesas, kai elektriniai autobusai ims keisti dyzelinius, vyks etapais, iš lėto. Manau, po trejų ar ketverių metų Lietuvoje prasidės rimti planavimai ir skaičiavimai“, – patikino D.Mačiulis.
Šimtui kilometrų nuvažiuoti su dyzelinu kainuoja 44,27 Eur. Elektra varomas autobusas tą patį atstumą įveiktų vos už 16,12 Eur.
Pasak jo, pagrindinis elektrinių autobusų minusas – nemaža pradinė įsigijimo kaina. Naujas dyzelinis autobusas kainuoja perpus mažiau. Tačiau atsipirkti toks autobusas turėtų per 5–7-erius metus.
Autobusas keleivius savaitę veš ilgiausiuoju, 3-iuoju, maršrutu Kauno klinikinė ligoninė–Onkologijos ligoninė. Maršruto gatvės: Baltijos g., Žiemgalių g., Baltų pr., Žemaičių pl., Kuršių g., Jotvingių g., Rasytės g., Baltų pr., Neries krantinė, Nuokalnės g., Tvirtovės al., Eivenių g., Sukilėlių pr., Šiaurės pr., S. Žukausko g., P. Lukšio g., Kovo 11-osios g., V. Krėvės pr., A. Baranausko g., Vydūno al., K. Petrausko g., Vytauto pr., Kaunakiemio g., A. Juozapavičiaus pr., Vaidoto g., A. Smetonos al., Birutės g., Kurtinių g., Volungių g.
Vėliau šis autobusas keliaus į Tauragę, trumpam išvyks į parodą Rygoje.
„Pagaliau ir į mūsų darbą atėjo XXI amžius“, – džiaugėsi vairuotojas, kuriam patikėta savaitę valdyti šį elektrinį autobusą, išvystantį iki 70 km/val. greitį.
Pasak jo, elektrinio autobuso valdymas – greitai perprantamas. Vairuotojo sėdynės patogios, o pati valdymo sistema – išmani, sudaryta iš liečiamų ekranų.