Nuo šeštadienio Lietuvoje gatvės ir miestų centrai ir vėl ištuštės – visoje šalyje įsigalios antrasis karantinas. Tiesa, šį kartą sustos ne visi į vidaus vartojimą nukreipti verslai.
Toliau lieka dirbti prekybos centrai, buitinių ir elektronikos prekių parduotuvės, turgavietės, odontologijos kabinetai, viešbučiai ir kitos apgyvendinimo vietos.
15min apžvelgia, kaip įmonės ruošiasi būsimam karantinui ir kaip jau nuo šeštadienio atrodys apsipirkinėjimas prekybos tinkluose ir elektrotechnikos parduotuvėse, siuntų pristatymas ar klientų aptarnavimas Sodroje bei bankuose.
Parduotuvės reguliuos klientų srautus
Skirtingai nei pavasarį, kai per pirmąjį karantiną veiklą turėjo stabdyti visi prekybininkai, išskyrus maisto parduotuves, šį kartą prekybos vietos nuo šeštadienio nebus uždaromos.
Tačiau parduotuvėms, turgavietėms ir kitoms prekybos vietoms išlieka reikalavimas vienam lankytojui užtikrinti ne mažesnį kaip 10 kvadratinių metrų plotą.
Dėl šios priežasties dauguma kalbintų 15min prekybininkų žada griežčiau reguliuoti klientų srautus, tačiau prognozuoja, kad klientų sumažės.
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas Darius Ryliškis 15min sakė, kad šią savaitę įvesta nauja taisyklė, kad apsipirkinėti be pirkinių vežimėlio ar krepšelio draudžiama. Tad įmonė klientų srautą nuo antradienio reguliuoja prie įėjimo padėdama ribotą pirkinių vežimėlių ir krepšelių skaičių.
„Jei karantinas iki Kalėdų prasitęstų, kuomet vyksta didieji pirkimai, tuomet reikėtų papildomų priemonių, kaip riboti klientų skaičių. Tokiu atveju apsaugos darbuotojai ribotų įeinančių į parduotuvę klientų skaičių. Dabar įprastomis dienomis problemų dėl pirkėjų antplūdžio nekyla, dėl to visiškai užtenka šios priemonės, kurią pasirinkome dabar“, – aiškino D.Ryliškis.
Jei karantinas iki Kalėdų prasitęstų, kuomet vyksta didieji pirkimai, tuomet reikėtų papildomų priemonių, kaip riboti klientų skaičių, – mano D.Ryliškis.
Pirkėjų srautus kontroliuoja ir kiti prekybininkai. Prekybos tinklo „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė 15min tvirtino, kad nuo spalio pabaigos šalyje įvedus vietinį karantiną dalyje parduotuvių, o nuo šio šeštadienio – visoje Lietuvoje bus prižiūrimi pirkėjų srautai.
„Tuose prekybos centruose, kuriuose, remiantis pirkėjų srautų statistika, yra tikimybė, jog gali būti sunku laikytis šio apribojimo, prie įėjimo įrengiama įeinančius ir išeinančius skaičiuojanti įranga ir, kai pamatoma, kad leidžiamas pirkėjų skaičius gali būti viršytas, jis pradedamas reguliuoti, paprašant naujų pirkėjų luktelėti prieš įeinant, kol jau apsipirkusieji išeis“, – aiškino R.Keršienė.
Be to, didžiuosiuose „Rimi“ nuo šios savaitės pradžios nebeveikia juose įrengtos kavinės, tačiau pirkėjai įsigytą šviežią, vartojimui jau paruoštą maistą gali pasiimti su savimi.
Elektroninių ir buities prekių tinko „Topo centras“ generalinis direktorius Remigijus Štaras 15min informavo, kad net nelaukiant karantino, jau 3 savaites, visiems į „Topo centro“ parduotuves įeinantiems klientams matuojama temperatūra ir sekama, kad klientų skaičius neviršytų numatytų reikalavimų.
Visos parduotuvės turi klientų srautų matavimo sistemas, todėl net ir didžiausiose, per kelis aukštus išsidėsčiusiose parduotuvėse matoma, kiek tuo metu yra klientų.
„Galime patvirtinti, kad šiuo metu piko valandomis klientams tenka daugiau nei 20 kv. m, o tai – dvigubai daugiau nei numatyta Vyriausybės reikalavimuose“, – teigė R.Štaras.
Galime patvirtinti, kad šiuo metu piko valandomis klientams tenka daugiau nei 20 kv. m, o tai – dvigubai daugiau nei numatyta Vyriausybės reikalavimuose, – teigė R.Štaras.
Automatinę pirkėjų skaičiavimo sistemą įsidiegęs ir statybinių, apdailos, šildymo, sodo daržo prekių, namų apyvokos gaminių tinklas „Moki-veži“.
Prekybos tinklo marketingo vadovė Eglė Berteškaitė-Gružauskienė tvirtino, kad įmonės darbuotojai griežčiau stebės, kiek vienu metu parduotuvėje yra klientų, o matydami, kad skaičius artėja prie nustatytos ribos, reguliuos srautą vietoje.
„Parduotuvių pirkėjams niekas nesikeis, nes jau kuris laikas vadovaujamės 10 kv. m vienam pirkėjui rekomendacija. Kas pasikeis – tikėtina, kad sumažės srautas parduotuvėse bei išaugs mokivezi.lt užsakymų dalis“, – prognozuoja E.Berteškaitė-Gružauskienė.
Tikėtina, kad sumažės srautas parduotuvėse bei išaugs mokivezi.lt užsakymų dalis, – prognozuoja E.Berteškaitė-Gružauskienė.
Kurjeriai nebepriims grynųjų
Kad per karantiną išaugs siuntinių kiekis, prognozuoja ir kurjeriai, kurie taip pat ruošiasi karantinui. Prastėjant šalyje epidemiologinei situacijai Lietuvos paštas ir privačios siuntų pristatymo bendrovės imasi papildomų saugumo priemonių.
Pagrindiniai pokyčiai – nebebus galimybės atsiskaityti grynaisiais, neįteiktos siuntos bus saugomos trumpiau, o sunkių siuntų kurjeriai į butą ar namą nebeįneš – jos bus įteikiamos lauke.
Siuntų pervežimo bendrovės „DPD Lietuva“ komunikacijos vadovas Tomas Vaišvila 15min informavo, kad nuo šeštadienio įmonė visoje Lietuvoje įveda apribojimus siuntų pristatymams. Iki šiol tokie ribojimai galiojo tik į raudonas COVID-19 zonas patekusiose savivaldybėse.
Svarbiausi pokyčiai, anot T.Vaišvilos, bekontaktis pristatymas siuntą paliekant prie kliento buto durų ir naikinama galimybė atsiskaityti grynaisiais. Klientas atokiau stovinčiam kurjeriui turi padiktuoti PIN kodą, kurį gauna telefonu.
Svarbiausi pokyčiai, anot T.Vaišvilos, bekontaktis pristatymas siuntą paliekant prie kliento durų poros metrų atstumu ir naikinama galimybė atsiskaityti grynaisiais.
„Grįžtam į pavasarį, nes patys esame labai suinteresuoti, kad nė vienas darbuotojas nesusirgtų, nes gali užkrėsti ne tik kolegas kurjerius, bet ir siuntų gavėjus, taip pat darbuotojus, kurie rūšiuoja siuntas. Galime patys „iškristi“ iš darbo. Tad saugumas yra labai svarbu, prioritetas numeris vienas“, – aiškino T.Vaišvila.
Dideles siuntas perduos lauke
Dar vienas pokytis – „DPD Lietuva“ laikinai visoje Lietuvoje naikina itin didelių siuntų, sveriančių daugiau nei 80 kg, pristatymą.
Be to, siuntas, taip pat ir sunkias, kurjeriai į namus nebeįneš – jas paliks prie buto ar namo durų. Klientai taip pat nebeturės galimybės atvykti siuntų pasiimti ir į įmonės siuntų skirstymo terminalus, išimtis taikoma tik Vilniuje, Kaune ir Panevėžyje, kur įmonė turi atskiras patalpas/punktus siuntinių išdavimams.
„Kartais nežinome, ar žmonės saviizoliacijoje, ar serga, nors ir skatiname pranešti, nes darbuotojai rizikuoja, eina į žmonių namus. O gal patys kurjeriai serga ir to nežino“, – kodėl naikina sunkių siuntų užnešimo į namus paslaugą aiškino T.Vaišvila.
Panašius apribojimus nuo penktadienio įveda ir Lietuvos paštas, keičiantis LP EXPRESS kurjerių darbo tvarką.
Viena svarbiausių naujovių – nuo penktadienio siuntos, sveriančios daugiau nei 30 kg, bus įteikiamos lauke ir gavėjas pats turės susiorganizuoti siuntos užsinešimą.
Jeigu siuntos gavėjas yra saviizoliacijoje, siunta bus palikta prie gavėjo durų slenksčio. Apie paliktą siuntą kurjeris gavėją informuos skambučiu, kurio metu, kaip patvirtinimo, paprašys padiktuoti gavėjo tapatybę patvirtinančio dokumento 4 paskutinius skaičius.
Jeigu toks pristatymo būdas gavėjui nebus tinkamas, su kurjeriu bus galima susitarti dėl siuntos pristatymo į artimiausią LP EXPRESS siuntų savitarnos terminalą ar dėl pakartotinio pristatymo pasibaigus saviizoliacijai. Tuo metu saviizoliacijoje esantiems gavėjams siuntos su išperkamuoju mokesčiu (angl. COD – cash on delivery), taip pat sveriančios daugiau nei 30 kg, nepristatomos.
Išperkamoji siunta – tai siunta, už kurią siuntėjo nurodytą sumą sumoka siuntos gavėjas. Tokiose siuntose siuntų gavėjams dažniausiai atkeliauja internetu nupirktos prekės, o gavėjui sumokėjus siuntėjo nurodytą sumą, ji pervedama tiesiai į siuntėjo nurodytą banko sąskaitą.
Siuntinius saugos trumpiau
Siuntos su išperkamuoju mokesčiu (COD) galės būti apmokamos tik banko kortele – kurjeriai grynųjų pinigų nepriims. Rekomenduojama naudotis mokėjimo kortele, kuri turi bekontakčio mokėjimo galimybę.
Trumpės ir siuntos saugojimo Lietuvos pašto logistikos centre laikas – siunta bus saugoma 7 dienas.
Apie siuntų pristatymo paslaugų visoje Lietuvoje pokyčius šią savaitę pranešė ir didžiausią paštomatų tinklą šalyje valdanti bendrovė „Omniva LT“. Nuo antradienio, lapkričio 3 d., įmonė laikinai sustabdė kurjerinių siuntų paėmimo ir pristatymo paslaugą privatiems klientams.
„Siekiant maksimaliai sumažinti kontaktą ir koronaviruso plėtros galimybes, visos iki šiol užsakytos kurjerinės siuntos bus nukreiptos į paštomatus be išankstinio gavėjo perspėjimo. Nuo šiol norėdami išsiųsti siuntą, privatūs klientai galės tai padaryti tik paštomatu“, – pažymi įmonė.
Be to, visos paštomatinės siuntos bus pristatomos tik į paštomatus. O jei siuntos gavėjas yra saviizoliacijoje, didelės rizikos grupėje ar dėl karantino sąlygų negali atsiimti siuntos iš paštomato, įmonė siūlo paprašyti kaimynų ar artimųjų pagalbos.
Verslo klientams kurjerinių siuntų paėmimas iš nurodyto adreso ir pristatymas į verslo adresus vyks bekontakčiu būdu.
Į bankus – iš anksto užsirašius
Daugelis įmonių ir įstaigų, jei tik įmanoma, perkelia paslaugų teikimą nuotoliniu būdu.
Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir „Sodra“ pranešė, kad visos paslaugos klientams nuo pirmadienio bus teikiamos nuotoliniu būdu – internetu arba telefonu.
Prisijungus prie asmeninės paskyros „Sodroje“ ar VMI galima gauti daugelį paslaugų, tačiau praplečiama galimybė jas gauti ir telefonu.
Pavyzdžiui, gyventojui pildant pajamų deklaraciją VMI ir prireikus pateikti susijusių dokumentų duomenis, fiziškai dokumentų atnešti į VMI padalinį nereikės – užteks prašomus duomenis pateikti konsultantui telefonu.
Lygiai taip pat „Sodra“ nuo šiol daugelį prašymų dėl ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros, nedarbo išmokų, pensijos skyrimo ir kitų priima tiesiog telefonu 1883.
Lietuvoje veikiantys komerciniai bankai taip pat rekomenduoja kasdienius finansų reikalus tvarkyti nuotoliniu būdu, tačiau prireikus atvykti patariama pirmiausia susipažinti su informacija dėl paslaugų teikimo konkretaus banko interneto svetainėje bei užsiregistruoti vizitui iš anksto.
Lietuvos banko asociacijos (LBA) atlikta visuomenės apklausa parodė, kad per pastaruosius 12-a mėnesių 48 proc. šalies gyventojų nė karto nesilankė banko skyriuje, kai prieš metus tokių buvo tik trečdalis. Tuo metu banko išmaniąją programėlę klientai vidutiniškai atsiverčia kartą per dieną, o į interneto banką per naršyklę užsuka kas antrą.
Apklausoje dalyvavę klientai nurodė dažniausiai bankuose lankęsi norėdami pasiimti pagamintą mokėjimo kortelę (28 proc.), nors LBA primena, kad klientai gali mokėjimo korteles užsisakyti internetu ir gauti jas paštu. Apsilankyti skyriuje gali prireikti norint atnaujinti prisijungimo priemones – pavyzdžiui, gauti naują PIN kodų generatorių.
Restoranai ir barai uždaromi
Karantinas prasidės lapkričio 7 d. 00:00 val. ir tęsis iki lapkričio 29 d. 24:00 val.
Nuo šeštadienio, įsigaliojus karantinui, kai kurie verslai laikinai turės stabdyti veiklą. Uždraudžiama sveikatinimo paslaugų centrų, teikiančių poilsio paslaugas, veikla.
Taip pat draudžiama kultūros, laisvalaikio, pramogų, sporto įstaigų lankymas ir fizinis lankytojų aptarnavimas.
Draudžiama viešojo maitinimo įstaigų, restoranų, kavinių, barų, naktinių klubų ir kitų pasilinksminimo vietų, lošimo namų (kazino) ir lošimo automatų, bingo salonų, lažybų ir totalizatorių punktų veikla.
Maisto gaminimo įmonės gali siūlyti maistą išsinešti.
Draudžiami visi atvirose ir uždarose erdvėse viešose vietose organizuojami komerciniai ir nekomerciniai kultūros, pramogų, sporto renginiai, šventės, mugės, festivaliai ar kiti tam tikrą laiką trunkantys organizuoti žmonių susibūrimai viešojoje vietoje iš anksto nustatytu laiku.
Išimtys taikomos aukšto meistriškumo sporto varžyboms be žiūrovų, laidotuvėms, kai jose dalyvauja ne daugiau nei 10 asmenų.
Neformalusis vaikų ir suaugusių švietimas – įvairūs kursai ir būreliai – bus vykdomas nuotoliniu būdu arba stabdomas, išskyrus programas, kurias vykdant valdomi srautai, laikomasi atstumų, naudojamos apsaugos priemonės.