Ar pavyks mums tapti tikra Šiaurės regiono šalimi?

Dažnam Lietuviui socialinio verslo sąvoka vis dar sunkiai suvokiama. Visuomenė menkai pasitiki privačiomis iniciatyvomis. Galbūt dėl viešų diskusijų trūkumo. Kaimyninėje Švedijoje socialinio verslo istorija taip pat labai jauna, tačiau inovacijų konceptas seniai įleidęs šaknis.
„Reach for change“
„Reach for change“ / Organizatorių nuotr.

Švedai yra inovatoriai išauginę daug kiekvienam gerai žinomų verslų tokių kaip IKEA, Spotify, Skype, Soundcloud ir kt. Siekiant įtvirtinti socialinių inovacijų eros pradžią – valdžios vaidmuo buvo pagrindinis. Per ganėtinai trumpą laiko tarpą jiems pavyko pakeisti sistemą bei bendruomenės suvokimą. Iki to laiko, švedai nejautė socialinių inovacijų ir verslo vertės bei poreikio keistis ar įgyvendinti pokyčius. Tačiau Švedijos valdžios sėkmė parodant savo gyventojams pokyčių vertę užtikrino šiai šaliai sektino pavyzdžio vardą. Sparčiai išaugęs socialinių verslininkų skaičius, vis tobulėjančios paramos struktūros yra tai, vardan ko verta šią šalį stebėti ir iš jos mokytis.

Galime pasidžiaugti, kad po truputį šios kultūros įtaką jaučiame ir mes. Lygiai prieš savaitę Lietuvoje svečiavosi „Reach for Change“ iniciatyvos, įvairiose pasaulio šalyse vykdančios projektą „Talentas keisti“, direktoriaus pavaduotojas, rinkodaros vadybininkas iš Švedijos – Jon Goland. Į diskusiją apie socialines inovacijas bei verslą aktyviai įsitraukė Lietuvos Vyriausybės kanclerė Milda Dargužaitė, ūkio viceministrė Rugilė Adziukevičiūtė–Buzė, TV3 vadovė Laura Blaževičiūtė ir Tele2 komunikacijos vadovas Andrius Baranauskas.

Diskusijos metu J. Goland pabrėžė, kad socialinio verslo plėtrai labai svarbi visuomenės branda, jos socialinė atsakomybė ir pilietiškumas. „Daugelis mano, kad Švedija yra labai palanki socialiniam verslui ir inovacijoms, tačiau mes šiandien susiduriame su naujais išškūkiais, kalbame apie didelę segregaciją (aut. pastaba tam tikrų rasinių ar etinių grupių fizinis atskyrimas viešajame gyvenime) visuomenėje, todėl Vyriausybė atsigrežia į socialinį verslą kaip į vieną efektyviausių būdų socialinėms problemoms spręsti.„

Diskusijos metu buvo aptartos šiuo metu Lietuvoje aktyviai inicijuojamos socialinio verslo skatinimo priemonės (viešojo ir NVO sektoriaus partnerystės skatinimas, paslaugų perdavimas bei socialinio verslo įstatymo priėmimas). Vyriausybės kanclerė M. Dargužaitė akcentavo, jog socialinis verslas svarbus tuo, kad skatina pačius žmonės imtis atsakomybės už savo aplinką. Ji kvietė socialinius verslininkus bendradarbiauti su verslo įmonėmis ir taip plėsti savo daromą poveikį.

Tuo tarpu „Reach for change“ atstovė Lietuvoje Jurgita Ribinskaitė–Glatzer pasidžiaugė Lietuvoje vykstančio tarptautinio konkurso „Talentas keisti“ įtaka. „Nors apdovanojami tik keli žmonės, konkursas skleidžia žinią apie socialinio verslo idėją ir skatina imtis spręsti problemas nelaukiant paramos. Mums buvo malonu išgirsti, kad daugelį kandidatų motyvavo ne tik iš ties nemenkas piniginis prizas (aut. pastaba 15 tūkst. Eurų), tačiau ir ekspertų parama, dalyvavimas tinklo veikloje.“

„Talentas keisti“ konkurso procesas ženkliai prisidėjo prie socialinio verslo suvokimo Lietuvoje, suburiant daug skirtingų sektorių atstovų. Taip laimi visi – socialiniai lyderiai pradeda geriau suprasti verslo principus, o verslo ir valdžios institucijų atstovams naudinga suvokti kokioje realybėje gyvena Lietuva, kaip socialinis verslas gali padėti spręsti senas problemas.

Trijų dienų mokymuose kandidatai galėjo tobulinti pristatymo įgūdžius, mokytis tirti vartotojo elgseną, matuoti socialinį pokytį, kurti verslo modelį. „Dalyvaudami „Reach for Change“ iniciatyvoje, pamatėme kiek daug potencialo socialinio verslo ir socialinių inovacijų srityse egzistuoja Lietuvoje. Nustebino ne tik paraiškų skaičius, bet svarbiausia – išskirtinė motyvacija keisti. Transformuoti kiekvieną dieną išgyvenamas problemas. Neįmanoma nesižavėti žmonėmis, kurie siekia sudėtingų situacijų sprendimą paversti savo kasdieniu darbu“, – pabrėžė mokymų partneris Dominykas Karpovič, „Homo eminens“ organizacijos atstovas.

Idėjas vertinęs “Start Up Highway” Vilnius Tech Park vystytojas Darius Žakaitis teigė, kad nemato didelio skirtumo tarp socialinio ir kitų verslų, visur reikia išspręsti problemą, padaryti tai gerai ir sugebėti iš to išgyventi. „Gaila, kad kartais socialiniai verslininkai kalba apie dalykus, kurie nėra esminiai, nesistengia daryti visko rimtai ir kokybiškai, nesamdo gerų specialistų.“

Tuo tarpu rinkodaros konsultantė Lina Giedrė akcentavo jog „Socialiniai startuoliai taip pat sėkmingai gali ir turi bendradarbiauti su dideliais ir sėkmingais verslais, padėdami jiems kurti ir būti socialiai atsakingesniems. Įprasta, kuomet į verslus kreipiamasi paramos. Kur kas rečiau atsiranda projektai, siūlantys sprendimus verslui, kaip tuos pačius ar panašius produktus, kuriuos verslas kuria, pagerinti taip, kad jie kurtų didesnę socialinę vertę.“

Kas toliau laukia „Talentas keisti“ nugalėtojų ir dalyvių?

Pirmos vietos laimėtoja Giedrė Šopaitė–Šilinskienė jau turi 15.000 eurų paramą, internetinės parduotuvės ir konsultacijų paslaugų platformos ankstukus auginančioms šeimoms, įgyvendinimui. Kitos dvi komandos, t.y. Ritos Juškaitės–Žiogelės siekiančios vesti zumbos pamokas vaikams su proto negalia ir Rūtos Vitkevičienės kuriančios programėlę mokytis gestų kalbos atrinktos dalyvauti inkubatoriuje.

Taip pat buvo atrinktos dvi labai pažengusios ir inovatyvios komandos tai Aurelijos Makselytės (programinė įranga, skirta vaikų programavimo ugdymui nuo pat mažens) bei Irminos Žemelytės (virtualios realybės programa padedanti vaikams suvokti saugaus eismo prasmę skirtingose situacijose), kurioms Europos socialinio verslumo ir inovatyvių studijų institutas padovanojo kvietimus į birželio mėnesį organizuojamą Socialinių inovacijų ir verslo stovyklą „ChangeMakers‘ON Camp“, kurioje dirbs su gausiu būriu ekspertų įvedant sukurtus produktus į rinką.

Visi kiti dalyviai, tikimasi, bendraus tarpusavyje, pasinaudos jau sukurtais kontaktais ir sieks savo pristatytų idėjų įgyvendinimo.

Parengė Kotryna Kabašinskaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis