Australija priėmė įstatymą, įpareigojantį IT milžines mokėti už žiniasklaidos turinį

Australijos parlamentas ketvirtadienį priėmė istorinį įstatymą, kuriuo numatyta, kad skaitmeninių technologijų milžinės turės mokėti už dalijimąsi vietos žiniasklaidos turiniu.
„Facebook“, „Google“ programėlės
„Facebook“, „Google“ programėlės / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Teisės aktas buvo priimtas lengvai, paskutinę minutę pasiekus susitarimą šiek tiek sušvelninti privalomas taisykles, kurioms įnirtingai priešinosi bendrovės „Facebook“ ir „Google“, mainais į jų sutikimą mokėti Australijos žiniasklaidos įmonėms.

Naujasis įstatymas numato, kad „Google“ ir „Facebook“ turės investuoti dešimtis milijonų dolerių į sutartis dėl dalijimosi vietos žiniasklaidos turiniu. Įstatymas gali tapti pavyzdžiu, kaip galėtų būti sprendžiami šių bendrovių nesutarimai su priežiūros institucijomis kitose šalyse.

„Google“ turės mokėti už naujienų turinį, skelbiamą per „Showcase“, o „Facebook“ turėtų mokėti kūrėjams už naujienas, skelbiamas „News“ portale, kurį Australijoje planuoja paleisti šiais metais.

Priežiūros institucijos kaltino bendroves dominuojančiomis reklamomis internetinėje rinkoje, nes jos atima pajamas iš tradicinių žiniasklaidos priemonių ir nemokamai naudoja jų turinį.

Technologijų milžinės iš pat pradžių priešinosi šiam įstatymui, baimindamosi, kad naujosios taisyklės gali sukelti grėsmę jų verslo modeliui.

Bendrovės ypač prieštaravo taisyklėms, kurios numato privalomas derybas su žiniasklaidos įmonėmis ir suteikia teisę nepriklausomam arbitrui Australijoje nustatyti piniginį sprendimą.

Šis reikalavimas paskutinę minutę buvo sušvelnintas vyriausybės pateiktomis pataisomis.

„Svarbu, kad teisės aktas skatina šalis rengti komercines derybas ne vien įstatymu numatytais atvejais. Vyriausybei malonu matyti pažangą, pasiektą tiek „Google“, tiek „Facebook“, stengiantis sudaryti komercinius susitarimus su Australijos žiniasklaidos verslu“, – sako iždo ministras Joshas Frydenbergas.

„Google“ taip pat stengėsi išvengti precedento, dėl kurio platformos turėtų mokėti visiems, skelbiantiems nuorodas į naujienų turinį. Baimintasi, kad dėl tokios schemos gali sutrikti bendrovės internetinė paieškos sistema, kuri yra populiariausia pasaulyje.

Socialinis tinklas „Facebook“, daug mažiau priklausomas nuo naujienų turinio, iš pradžių pareiškė, kad reikalavimas mokėti už naujienas yra nuostolingas, todėl visiems vartotojams Australijoje išjungė prieigą prie žiniasklaidos.

„Žurnalistika, orientuota į visuomenę“

Vyriausybė nurodė, kad Žiniasklaidos ir skaitmeninių platformų privalomųjų derybų įstatymas (angl. News Media and Digital Platforms Mandatory Bargaining Code) užtikrins, kad žiniasklaidos įmonėms bus „sąžiningai atlyginama už jų kuriamą turinį – tai padėtų palaikyti Australijos žurnalistiką, orientuotą į visuomenę“.

„Facebook“ ir „Google“ dabar turės du mėnesius, per kuriuos reikės sudaryti tolesnius susitarimus, kad išvengtų privalomo arbitražo.

„Google“ jau sudarė milijoninių sandorių su Australijos žiniasklaidos bendrovėmis, įskaitant dvi didžiausias iš jų – „News Corp“ ir „Nine Entertainment“, priklausančias Rupertui Murdochui.

„Facebook“ savo ruožtu antradienį atšaukė naujienų blokavimą Australijoje, taikytą protestuojant prieš naująjį įstatymą, ir paskelbė pateikusi pirmąjį pasiūlymą šios šalies žiniasklaidos bendrovei „Seven West“.

Tiek „Facebook“, tiek „Google“ sakė planuojančios per ateinančius metus į žiniasklaidą visame pasaulyje investuoti maždaug po 1 mlrd. JAV dolerių (822 mln. eurų).

Šio įstatymo kritikai sako, kad baudžiamos inovatyvios bendrovės ir kad šiuo teisės aktu sudaromos sąlygos pelnytis sunkius laikus išgyvenančioms, bet svarbių politinių ryšių turinčioms tradicinės žiniasklaidos įmonėms.

Technologijų sektoriaus šaltiniai sakė, kad labiausiai šį įstatymą įvesti stengėsi R.Murdocho bendrovė „News Corp“, dominuojanti Australijos žiniasklaidos rinkoje ir palaikanti glaudžius ryšius su konservatyvia šalies vyriausybe.

Ketvirtadienį „Facebook“ pasaulinių reikalų vadovas Nickas Cleggas teigė, kad pirminės redakcijos įstatymas būtų privertęs bendrovę mokėti „galimai neribotas pinigų sumas tarptautiniams žiniasklaidos konglomeratams pagal arbitražo sistemą, sąmoningai klaidingai apibūdinančią ryšį tarp leidėjų ir „Facebook“.

Vis dėlto vien Australijos žurnalistikos sektoriuje per pastaruosius dešimtmečius buvo prarasta tūkstančiai darbo vietų, taip pat, kai pajamos iš reklamų atiteko skaitmeninėms rinkos milžinėms, užsidarė daug žiniasklaidos bendrovių.

Mūsų dienomis iš kiekvieno 100 dolerių, išleistų Australijos reklamos užsakovų, 49 doleriai atitenka „Google“, o dar 24 – „Facebook“, rodo šalies konkurencijos priežiūros tarnybos duomenys.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis