Sekmadienį iš Atėnų į Vilnių skridusiam „Ryanair“ lėktuvui Baltarusijos tarnybos nurodė dėl esą potencialios grėsmės lėktuvo salone leistis Minske. Tačiau netrukus paaiškėjo, kad lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas, siekiant suimti Baltarusijos žurnalistą, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėją Romaną Protasevičių.
Dėl šio įvykio viešojoje erdvėje pasigirdo ne vienas raginimas Tarptautinei civilinės aviacijos organizacijai (ICAO) pradėti tyrimą dėl įvykio ir imtis priemonių – iki Baltarusijos pašalinimo iš ICAO.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis paklaustas, ar Lietuva kreipsis į ICAO, 15min sakė, kad bus imamasi visų būtinų priemonių.
„Incidentas tikrai rimtas ir tikrai bus imtasi visų būtinų veiksmų išsiaiškinus visas detales, tai svarbu“, – 15min sakė ministras.
„Incidentas tikrai rimtas ir tikrai bus imtasi visų būtinų veiksmų išsiaiškinus visas detales, tai svarbu“, – 15min sakė ministras.
M.Skuodis pridūrė rimtai vertinantis šį incidentą.
„Tikrai rimtai, mūsų visi ekspertai nelabai tokių atvejų atsimena“, – pabrėžė ministras.
Visgi nuo platesnių komentarų M.Skuodis susilaikė, tvirtindamas, kad dabar svarbiausias dalykas – kad visi keleiviai saugiai grįžtų.
„Svarbiausia, kad visi keleiviai, kurie pakeliui į Lietuvą, saugiai grįžtų ir visos susijusios institucijos dirba, kad tai įvyktų, o dėl tolesnių žingsnių norėčiau šią akimirką susilaikyti nuo komentarų. Svarbiausia sulaukime, kol visi grįš“, – kalbėjo ministras.
„Tai man svarbiausia. Žinote, skrido ir buvo pasienyje su Lietuva ir pirmuoju atveju, tai svarbiausia, kad visi saugiai atvyktų“, – pridūrė ministras.
Pilotas pasirinkimo neturėjo?
15min kalbinti aviacijos ekspertai sutiko, kad sekmadienį įvykęs incidentas – sukrečiantis.
„Šitas atvejis yra netikėtas ir tikrai sukrečiantis. Aš kažko panašaus neprisimenu, kad valstybė pasinaudotų tuo, jog orlaivis, kuris neskrenda nei į jų šalį nei iš jų šalies, o tik naudojasi oro erdve, pasinaudotų tokia priemone – nutupdymu orlaiviu savo klausimo sprendimui“, – 15min sakė aviacijos ekspertas Simonas Bartkus.
Jam pritarė ir aviacijos specialistas Vidas Kaupelis 15min teigęs, kad nors iš principo orlaivio perėmimas nėra negirdėtas dalykas, tokių atvejų pasitaiko, jeigu orlaivis nesilaiko skrydžio plano. Tačiau, šiuo atveju, panašu, kad orlaivis iš Atėnų į Vilnių skrido suplanuotu maršrutu, pagal galiojantį skrydžio planą, todėl formalių priežasčių jo perimti nebuvo ir tai tebuvo siekis vieną iš keleivių susigrąžinti į šalį, pažymėjo ekspertas.
Anot V.Kaupelio, įgulos kapitonas, gavęs nurodymus leistis Minsko oro uoste, nelabai turėjo pasirinkimo.
„Protokolas maždaug toks: priskrenda naikintuvas, yra protokolas, iš kairės pusės, prie kapitono pusės, pamojuoja sparnais, tai reiškia, kad tada reikia užmegzti ryšį avariniu dažniu ir realiai kapitonas neturi jokių pasirinkimų, jis turi vykdyti to naikintuvo, lėktuvo, kuris perima, nurodymus“, – paaiškino jis.
Ekspertas pateikė pavyzdį situacijai iliustruoti. „Reikia įsivaizduoti, kad einat gatve, prie jūsų prieina kareivis su ginklu, įremia jums į smilkinį ginklą ir sako, malonus pone, einame kartu į nuovadą ir pasirinkimo tu ten neturi jokio. Šiuo atveju ta situacija gana panaši, kovinė amunicija, ginkluotas naikintuvas, realiai pasakė, prašom sekti paskui mane, galbūt davė kažkokių instrukcijų, į kurį oro uostą leistis, palydėjo ir viskas“, – sakė pašnekovas.
Aviacijos ekspertas pažymėjo, kad iki šiol nežinome, ar kapitonui buvo grasinama, tačiau, bet kuriuo atveju, nenorėdamas rizikuoti keleivių gyvybe, kapitonas esą privalėjo leistis.
V.Kaupeliui pritarė ir S.Bartkus, pabrėžęs, kad bendra taisyklė, jog lėktuvai skrenda ir paklūsta oro dispečerių nurodymams.
„Oro sistema neveiktų, jeigu būtų kitaip. Tai bet kokiu atveju, jei gavo iš oro erdvės dispečerių nurodymą, kad pakeisti skrydžio maršrutą ir leistis Minsko oro uoste, jie negalėjo pasielgti šioje vietoje kitaip“, – teigė S.Bartkus.
Labiausiai tikėtini scenarijai
Ekspertai tvirtina, kad kol kas sudėtinga vertinti, kam ir kokios sankcijos, susijusios su aviacija, galėtų grėsti dėl šio incidento.
Pasak V.Kaupelio, nors mums atrodo akivaizdu, kad „potencialios grėsmės“, kaip bendrovei „Ryanair“, jos atstovų teigimu, nurodė Baltarusijos tarnybos, iškilę nebuvo, pastarosios gali aiškinti kitaip.
„Jie dabar Baltarusijoje gali sakyti, kad jie turėjo informacijos, kurios galbūt negali atskleisti, kad ten buvo bomba orlaivyje, jie buvo priversti dėl saugumo tą orlaivį nuleisti, gali būti tampymasis ilgas“, – aiškino jis.
Pašnekovas pabrėžė, kad teoriškai taikomos sankcijos galėtų būti, tačiau aiškus algoritmas, kam jos būtų taikomos tokiu atveju ir kokios, – neegzistuoja. Jis atkreipė dėmesį, kad situacija savo prigimtimi yra mažai susijusi su aviacija.
„Tai toks terorizmas valstybiniu lygiu“, – sakė ekspertas.
S.Bartkus priminė atvejį, kai buvo virš Ukrainos buvo numuštas „Malaysia airlines“ lėktuvas. Minėtu atveju kuriam laikui virš tos Ukrainos dalies buvo išleistas nurodymas neskraidyti.
Paklaustas, ar Lietuva gali pareikalauti vežėjų neskristi virš Baltarusijos, S.Bartkus svarstė, kad tai viena labiausiai nuspėjamų priemonių, kurios gali būti priimtos.
„Kad Europos Sąjungos ar europinė institucija nuspręstų ir įvestų nurodymą, kad Europos vežėjų lėktuvai neskristų virš Baltarusijos teritorijos, yra viena labiausiai nuspėjamų priemonių, tuo labiau, kad tai nėra taip stipriai kenksminga, turbūt kaštų klausimas, kad kai kuriais maršrutais skrendant reikės apskridinėti teritoriją, o tai kainuoja papildomai“, – sakė jis.
Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda sekmadienio vakarą paskelbė siūlysiantis, kad Europos Sąjunga įvestų griežtas sankcijas Baltarusijai ir svarstytų apriboti skrydžius jos oro erdvėje.
Plačiau skaitykite: G.Nausėda: Lietuva siūlys „labai rimtas“ sankcijas Baltarusijai, skrydžių ribojimą.
Tuo tarpu tai, kad Baltarusija bus pašalinta iš ICAO, S.Bartkaus nuomone, sunkiai įsivaizduojama.
„Sunkiai realu, nes šios organizacijos nariais turbūt iš principo visos pasaulio šalys, įskaitant ir įvairiai vertinamas ir įvairias santvarkas turinčias. Tai sunkiai įsivaizduoju. Net nelabai pamenu tokio atvejo, kad šalis būtų pašalinama iš organizacijos“, – teigė pašnekovas.
Nutupdė dėl aktyvaus žurnalisto
Apie tai, kad „Ryanair“ lėktuvas, pakilęs Atėnuose ir turėjęs apie 13 val. nusileisti Vilniuje, buvo priverstinai nutupdytas Minske, pranešta sekmadienį po pietų.
Kaip informavo Baltarusijos opozicijos lyderės Sviatlanos Cichanouskajos štabas, lėktuvas buvo nutupdytas Aliaksandro Lukašenkos režimo iniciatyva tam, kad galėtų suimti juo skridusį Baltarusijos žurnalistą, informacinio kanalo „Nexta“ įkūrėją ir vyriausią redaktorių Romaną Protasevičių.
Taip pat skaitykite: Baltarusijos opozicija: režimas nutupdė į Vilnių skridusį lėktuvą, kad suimtų žurnalistą
Prezidento Gitano Nausėdos vyriausioji patarėja Asta Skaisgirytė tai vadina „beprecedenčiu atveju“ ir teigia, kad lėktuvo perėmimas panašus į KBG operaciją.
Prezidentas kreipėsi į NATO ir ES sąjungininkus „kviesdamas nedelsiant duoti atkirtį Baltarusijos režimui“.