Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Daugiau nei 1200 užsienio kompanijų vykdo aktyvią veiklą Rusijoje, yra ir lietuvių

Kijevo ekonomikos mokyklos (KSE) projektas „Leave Russia“ (liet. „Palik Rusiją“), kurio metu sekami 3,141 užsienio kompanijų veiksmai, atskleidžia, kad bent 1200 kompanijų nerodo jokių ženklų, kad trauksis iš Rusijos rinkos.
Vladimiras Putinas
Vladimiras Putinas / ZUMAPRESS / Scanpix nuotr.
Temos: 2 Ukraina Rusija

Projekto duomenimis, apie 1200 didesnių užsienio kompanijų vis dar tiesiogiai vykdo veiklą Rusijoje.

Štai sąrašo lyderis, pagal Rusijoje gaunamas pajamas, prancūzų prekybos tinklas „Auchan“ (3,8 mlrd. JAV dolerių pajamų).

Tinklas iki šiol veiklą vykdo Rusijoje ir aiškina, kad palikti šalies nebūtų įmanoma, žiūrint iš „žmogiško požiūrio taško“. Bendrovė Rusijoje turi 232 parduotuves.

AFP/„Scanpix“ nuotr./„Auchan“ prekybos tinklas Rusijoje
AFP/„Scanpix“ nuotr./„Auchan“ prekybos tinklas Rusijoje

Toliau sąraše rikiuojasi Pietų Korėjos automobilių gamintojai „KIA Corporation“ (3,7 mlrd. JAV dolerių pajamų), vokiečių prekybos tinklas „Metro“ (3,1 mlrd. JAV dolerių), maisto produktų gamintojas „Nestle“ (2,9 mlrd. JAV dolerių), plataus vartojimo prekių gamintoja „Procter&Gamble“ (2,4 mlrd. JAV dolerių), pramoninių mašinų gamintojas „Komatsu“ (1,6 mlrd. JAV dolerių).

Tarp iš Rusijos nesitraukiančių įmonių yra ir daugiau Lietuvoje gerai žinomų prekės ženklų: prancūzų kosmetikos kompanija „L'Oreal“, japonai „Mitsubishi Corporation“, Izraelio farmacininkai „Teva“, japonų statybinių įrankių gamintojai „Makita“, maisto prekių „Bonduelle“ iš Prancūzijos, turkų buitinės technikos gamintojas „Beko“, vokiečių „Karcher“, geriausiai žinoma dėl savo aukšto slėgio valiklių, slovėnų buitinės technikos gamintoja „Gorenje“, japonai „Yamaha“ ir kiti.

Įsitraukimas į veiklą Rusijoje skiriasi

Tiesa, projektas, tiriantis daugiau nei 3100 bendrovių veiklą, jas skirsto į kelias grupes.

Šalia „nepasitraukusių“, apie 170 bendrovių yra laikomos sustabdžiusiomis investicijas, tačiau tebeturinčiomis pakankamai reikšmingus verslo santykius.

Tarp jų tokie prekės ženklai kaip automobilių gamintojai „BMW Group“, maisto kompanijos „Mars“ ir „Modelez“, „Mistsubishi“ (automobilių padalinys), farmacininkai „Bayer“ ir „Johnson&Johnson“, statybinių medžiagų gamintoja „Knauf“ ir kitos.

Daugiau nei 330 kompanijų Rusijoje laikomos „mažinačiomis aktyvumą“ – kai kuriuos verslo Rusijoje aspektus tokios kompanijos mažina, tačiau veiklą viena ar kita forma vis dar vykdo.

Tarp jų – tokie prekės ženklai kaip tabako gamintojai „Philip Morris“, elektronikos gamintoja „Samsung“, bankas „Credit Suisse“, gėrimų gamintojai „Pepsi“, „Carlsberg“ ir „Coca-Cola“ bei „Google“ pagrindinė kompanija „Alphabet“, taip pat pati „Google“.

Pavyzdžiui, nors „Coca-Cola“ nutraukė savo pagrindinių gaminių gamybą ir platinimą Rusijoje, tačiau pernai pradėjo gaminti gėrimą „Dobry Cola“ taip pat sulčių gėrimus „Rich“ ir „Moya Semya“.

„AP“/„Scanpix“/Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas
„AP“/„Scanpix“/Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas

Šioje kategorijoje randame ir lietuviškų įmonių: Matijošaičių šeimai priklausančią maisto produktų gamybos įmonę „Vičiūnai“, vis dar nesėkmingai pardavinėjančią gamyklą Kaliningrade, taip pat „etaksi“, kuri nebepriims užsakymų iš +7 kodo (Rusijos šalies kodas) bei hostingo paslaugų įmonę „Hostinger“, kuri nuo 2022 m. vasario nustojo priimti mokėjimus iš Rusijos ir Baltarusijos, įskaitant naujus pirkimus ir pratęsimus.

Projekto metodologija yra paremta viešai platinamais pranešimais ir santykinai ribotais pačių kūrėjų naudojamais faktų tikrinimo metodais.

Dėl to, nemažai įmonių gali likti ir nepaminėtos – pavyzdžiui, „Leave Russia“ platformoje tarp „išeinančių“ paminėtas ir lietuviškas prekybos tinklas „Maxima“, kuris karo pradžioje išėmė iš parduotuvių lentynų rusiškas prekes.

Šis lietuviškas prekybos tinklas parduotuvių Rusijoje neturėjo, be to, sąraše nėra kitų Lietuvos prekybos platformų, kurios įvykdė analogiškus žingsnius.

Taip pat tarp minėtų daugiau nei 3000 stebimų juridinių vienetų galima rasti ir, pavyzdžiui, Vilniaus kino festivalį, kuris į „teigiamą“ sąrašą pateko dėl to, kad 2022 m. savo programoje nerodė suplanuotų rusiškų filmų.

Antra pagal dydį grupė (daugiau nei 720) tarp visų įmonių – „Sustabdžiusios operacijas“. Tarp tokių – elektronikos gamintojai „Apple“, „LG electronics“,„Sony“, automobilių gamintojai „Toyota“, rūbų ir avalynės kompanija „Adidas“, gėrimų bendrovė „Heineken“, ir kitos. Nurodoma, kad į šią grupę įmonės įskaičiuotos todėl, kad neatmeta galimybės veiklą Rusijos rinkoje atnaujinti ateityje.

Dar apie 450 įmonių šiuo metu atlieka pasitraukimo iš Rusijos veiksmus. Tarp tokių bendrovių – autogamintojai „Huyundai“, „Wolkswagen“, „Daimler“, „Mazda“, „Volvo“, „Ford“, badų gamintojas „Ikea“ ir drabužių parduotuvių tinklas „H&M“.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Stačiatikių cerkvė Bohorodyčnės kaime virto griuvėsiais dėl apšaudymo Rusijai puolant Ukrainą
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Stačiatikių cerkvė Bohorodyčnės kaime virto griuvėsiais dėl apšaudymo Rusijai puolant Ukrainą

Antra pagal mažumą, tačiau pozityviausia grupė – verslai, išėję iš Rusijos. Tarp tokių – automobilių gamintojai „Renault“, restoranų tinklas „McDonalds“, elektronikos gamintojai „Siemens“, naftos įmonė „Shell“, automobilių gamintojai „Scania“, „Nissan“ ir kitos.

Į šią grupę įtrauktos ir dvi Lietuvos kompanijos – „Linas Agro Group“ ir „GameInsight“. 2022 m. rugpjūtį „Linas Agro Group“ paskelbė, kad nusprendė parduoti „Vitomek“ Rusijoje ir „Belfidagro“ Baltarusijoje. Antimonopolinė tarnyba leido sudaryti sandorį.

Tuo tarpu mobiliųjų žaidimų kūrėja ir leidėja „Game Insight“ 2023 m. vasarį paskelbė, kad palieka Rusiją ir atleidžia kūrėjus.

Bankrutavusi Rusijos dukterinė įmonė „Game Insight“ pateikė 2 mln. JAV dolerių ieškinį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos