Kaip BNS sakė NSGK pirmininkas konservatorius Laurynas Kasčiūnas, pirmiausia bus aptarta „trąšų geopolitika“.
„Reikia grįžti prie fundamentalių dalykų: jeigu mes taikome sankcijos, kalbu bendrai – amerikietiškos, Europos Sąjungos sankcijos – kokioms sąlygoms, kokiems kriterijams esant jos pasiekia savo poveikį“, – sakė parlamentaras.
„Šiuokart tai (poveikio efektas – BNS) yra labai svarbus, kai viena valstybė arba jos įmonė sustabdo trąšų tranzitą, o kitos įmonės toje pačioje šalyje, nekalbant jau apie kitas šalis, gali ir toliau plėtoti tą tranzitą ir vežti. Tai kas iš tokių sankcijų? Duoda kokios naudos tokie plyšiai ar ne? Ar nėra taip, kad kažkas tuo pasinaudoja, nes sankcijas apeina, o kažkas dar ir pasipelno? Tai ir žiūrėsime, kaip atrodo geopolitiškai – per vidaus geopolitiką ir per regioninę“, – pridūrė jis.
Taip pat planuojama aptarti Susisiekimo ministerijos, „Lietuvos geležinkelių“, vyriausybinės komisijos, atliekančios investicijų ir sandorių patikras, veiksmus ir sprendimus dėl trąšų tranzito.
„Čia mums turėtų atsiverti horizontai – kas ką informavo, kodėl neinformavo. Ar nebuvo taip, kad įmonė veikė realiai priklausoma nuo „Belaruskalij“, ar informavo politinę vadovybę – ministeriją?“, – sakė L.Kasčiūnas.
Pasak jo, po savaitės, kitame komitetų posėdyje, dėmesio centre bus ekonominiai dalykai – Lietuvos ir Lietuvos geležinkelių netęsybų, praradimų mastas, jeigu tranzitas būtų sustabdytas.
Seimas prieš Kalėdas du kartus atmetė opozicijos siūlymus sukurti specialią laikinąją „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą tyrimo komisiją. Taip pat nepritarta idėjai pavesti tyrimą atlikti Užsienio reikalų komitetui jam suteikus tokios komisijos įgaliojimus.
Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija gruodžio 21 dieną paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis, taip pat 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų.
Jei Vyriausybė galutinai pripažins, kad ji kelia grėsmę šalies saugumui, tai taps pagrindu nutraukti „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartį.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.