Jei turėtumėte pristatyti siuntinį iš Kauno į Vilnių – ar vežtumėte jį per Klaipėdą? Turbūt ne. Tačiau panašiu būdu veikia uostamiesčio kompanija „Girera“. Tik geografinis neatitikimas čia matuojamas ne šimtais, o tūkstančiais kilometrų.
„Girera“ neigia „Sienos“ turimą informaciją ir ją vadina „absoliučiai klaidinga“. Tačiau mūsų turimų duomenų tikslumą patvirtina „Lietuvos geležinkeliai“.
Į rytus – per vakarus
„Sieną“ dar prieš porą savaičių pasiekė duomenys, rodantys uostamiestyje registruotos „Gireros“ dalyvavimą į Lietuvą įvežant daugeliui jau puikiai žinomą prekę – baltarusišką karbamidą, kurį Baltarusijoje gamina vienintelė įmonė: valstybinė kompanija „Grodno Azot“, kuriai taikomos ES sankcijos.
Mūsų turimais duomenimis, „Girera“ baltarusiškas trąšas neva perka iš bendrovės „TechnospectradingeExport“. Tai praėjusią savaitę publikuotame tyrime „Naša Trąša“ minėtos bendrovės „Technospectrading“ dukterinė įmonė, įregistruota tik pernai rugsėjį. Taigi modelis labai panašus – trąšos į Lietuvą patenka jas perkant iš Baltarusijos bendrovės, kuri formaliai neturi ryšio su „Grodno Azot“. Tik, skirtingai nei ankstesnėje istorijoje, šįsyk kroviniai nekeliauja nei į Klaipėdą, nei į Dubajų.
„Sienos“ gauti duomenys rodo, kad „Gireros“ įvežamos trąšos neva gabenamos Kirgizijoje registruotos įmonės užsakymu. Kodėl už kelių tūkstančių kilometrų į rytus esančioje Kirgizijoje registruotas verslas importuoja trąšas per visiškai priešinga kryptimi esančią Lietuvą – paklausėme „Gireros“ vadovės Agnės Maročkaitės.
Vis dėlto verslininkė kategoriškai neigė „Sienos“ informaciją.
„Kažkas jus labai prastai informuoja“, – sakė A.Maročkaitė.
Paprašyta paaiškinti „Sienos“ turimų dokumentų turinį, pašnekovė pareiškė pasirinkusi kitą kelią. „Mes spręsim teismų keliu“, – teigė ji, pridurdama, neva informacija apie karbamido gabenimą yra „absoliučiai klaidinga“.
Vežė 12 vagonų
A.Maročkaitės žodžius paneigė „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG). Bendrovė patvirtino, kad „Girera“ tikrai bandė gabenti baltarusišką karbamidą, o Kirgizijos kompanija tikrai buvo nurodyta kaip krovinio pirkėja.
„LTG Cargo“ duomenimis, bendrovė „TechnospectradingExport“ 2023 m. sausio-vasario mėn. buvo 12 vagonų su karbamido trąšomis siuntėja, bendrovė „Girera“ apmokėjo šių krovinių gabenimą. (...) „LTG Cargo“ duomenimis, minima Kirgizijos įmonė yra šių prekių pirkėja“,–- „Sienai“ teigė LTG ryšių su visuomene vadovė Laura Gabrilavičiūtė.
LTG patvirtina, kad baltarusiško karbamido krovinių gabenimas sustabdytas dar vasario pradžioje – maždaug tuo metu, kai „Siena“ kreipėsi į LTG su informacija apie trąšų kelionę per Lietuvą.
„Gireros“ vadovė A.Maročkaitė, paprašyta pakomentuoti LTG pateiktą informaciją, laikėsi tos pat pozicijos, neva duomenys yra neteisingi.
„Garantuoju, kad šita informacija šimtu procentų yra neteisinga“, – sakė verslininkė. Paprašyta pateikti, anot jos, teisingą informaciją apie krovinius, pašnekovė buvo lakoniška: „Aš nematau prasmės tame“.
Ji kartu pažymėjo, esą LTG elgiasi nekorektiškai ir „negerbia savo klientų, nesaugo jų komercinių paslapčių“. Paklausta, ar tai reiškia, kad baltarusiško karbamido gabenimą per Lietuvą ji laiko komercine paslaptimi, verslininkė patikino turinti LTG duomenis paneigiančius dokumentus. Paprašyta juos pateikti, verslininkė tai padaryti atsisakė.
„Aš palauksiu, galbūt jūs suklysite tą informaciją paleisdamas viešai. Ir tada jau mes kitu kampu pakalbėsim“, – pridūrė A.Maročkaitė. Paklausta, ar tai grasinimas teismu, pašnekovė tepasakė „aš ne jūsų stiliaus“.
O detaliau pasidomėjus paslaptingu krovinio pirkėju iš Kirgizijos, paaiškėjo, kad jis ne tiek kirgiziškas, kiek lietuviškas.
Kirgiziškai lietuviškas pirkėjas
Mūsų turimais duomenimis, „Gireros“ įvežamos trąšos turėjo būti pristatomos ne į Klaipėdą, o į Gaižiūnų geležinkelio stotį, esančią prie Jonavos. Krovinio pirkėju nurodoma Kirgizijoje registruota kompanija „Misir.Ko“ netikėtai atvedė atgal į Lietuvą.
„Misir.Ko“ įvardijama kaip langus gaminančios bendrovės „Doleta“ atstovė Kirgizijoje, tačiau tai ne vienintelis šios bendrovės ryšys su mūsų šalimi.
Vienas „Misir.Ko“ akcininkų – lietuvis Saulius Kocys, jau kurį laiką gyvenantis Biškeke. Lietuvis savo „Facebook“ profilyje palaiko Ukrainą ir smerkia Rusijos agresiją.
Paprašytas pakomentuoti, kodėl jo įmonė per Lietuvą importuoja baltarusišką karbamidą, S.Kocys tvirtino nieko apie tai nežinantis.
„Negaliu atsakyti, pasidomėsiu“, – sakė S.Kocys, pridurdamas, kad nieko negirdėjo nei apie karbamidą, nei apie „Girerą“.
Verslininkas pažadėjo pasidomėti šia istorija ir pateikti daugiau informacijos. Tačiau vėlesni „Sienos“ bandymai susisiekti su S.Kociu buvo nesėkmingi – „Misir.Ko“ akcininkas į skambučius nebeatsiliepė.
Primename, kad teisėsauga praėjusią savaitė pranešė atliekanti didelės apimties ikiteisminį tyrimą dėl baltarusiškų trąšų kontrabandos ir sankcijų pažeidimo. Tyrimo eigoje sulaikyta 3 tūkst. tonų karbamido – tai krovinys, kurį „Siena“ ir „Atvira Klaipėda“ vasario pradžioje užfiksavo Klaipėdos įmonės „Birių krovinių terminalas“ (BKT) teritorijoje. Anot Muitinės departamento ir Generalinės prokuratūros, ikiteisminis tyrimas pradėtas dar šių metų sausį.
Muitinės kriminalinė tarnyba patvirtino, kad kratos atliktos tiek BKT, tiek kitose „Sienos“ tyrime „Naša Trąša“ figūravusiose įmonėse. Sulaikyto krovinio vertė – daugiau nei 2 mln. eurų. Mažesnį, apie 327 tūkst. eurų vertės karbamido krovinį vasarį sulaikė ir „Lietuvos geležinkeliai“. Šis krovinys taip pat tapo ikiteisminio tyrimo dalimi.
Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijos į „Sienos“ tyrimą reaguoja konstatuodamos, kad ES sankcijose Baltarusijai žioji skylė. Užsienio reikalų ministerija patvirtino sieksianti, kad sankcijos būtų pritaikytos ne tik „Grodno Azot“, bet ir baltarusiškam karbamidui.