Ekonomikos ir inovacijų ministrė A.Armonaitė penktadienį feisbuke pasidalijo įrašu, kuriame teigė, kad Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas vykdo tyrimą, ar Lietuvos prekybos centruose parduodamos degtinės, pavadintos garsiuoju ukrainiečių pasipriešinimo Rusijai šūkiu, taip pat alaus „We stand with Ukraine“ bei „Heroes“ gamintojai nepažeidžia alkoholio kontrolės įstatymo.
„Buvo riešutų sviestas, po to Daktaras desertas. Dabar atėjo Ukrainą remiančio alkoholio eilė.
Gaila valstybės tarnautojų, kad jie yra priversti ravėti šieną ir vykdyti tokius tyrimus. Gaila ir gamintojų, kurie dėl savo pilietinės pozicijos ir tokiu būdu išreikštos paramos Ukrainai gali būti nubausti“, – rašė A.Armonaitė.
Pasak jos, tyrime aiškinamasi, ar taip pavadinus gėrimus, taip pat juos pardavus aukojant Ukrainos kariuomenei bei nuo karo nukentėjusiems žmonėms, neskatinamas alkoholio vartojimas, ar pateikta informacija yra objektyvi, žadina „atitinkamas visuomenės nuotaikas“.
„Prieš kelis mėnesius Seime siekėme pakeisti valstiečių laikais sugriežtintą įstatymą, taip pat peržiūrint ir draudžiamos reklamos reguliavimą, kad tokių beprasmių suvaržymų nebūtų. Deja, bet daugumai Seimo labiau patiko draudimo politika, todėl visos įstatymo švelninimo iniciatyvos Seime buvo atmestos. Mūsų ministerijos nuomone, tai neproporcingas ir neadekvatus reguliavimas. Sveikas protas vis tik turi nugalėti“, – rašė ministrė.
Inicijuotas tyrimas, prašoma ministerijų nuomonės
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atstovė spaudai Renata Butkevič 15min tvirtino, kad departamentas pastaruoju metu gavo kelis pranešimus apie galimą alkoholio reklamos draudimą pažeidžiančius alkoholinių gėrimų platinimus: parduodamą alų „We Stand With Ukraine“ , alų „Heroes“, degtinę „Island of true heroes”.
„Pranešėjų nuomone, teikiama informacija, kad šių alkoholinių gėrimų ženklinimas socialiniuose tinkluose, interneto svetainėse skatina alkoholinių gėrimų vartojimą, yra neobjektyvi. Gavęs tokius pranešimus, Departamentas inicijavo tyrimą. Šiuo metu yra renkama informacija apie platinamus produktus“, – teigė R.Butkevič.
Pasak jos, sprendimas išimti produkciją iš prekybos, kol vyksta tyrimas, nėra priimtas, o kadangi situacija neeilinė ir dėl suprantamų priežasčių nėra susiformavusi praktika nagrinėjant tokius pranešimus, departamentas paprašė Ekonomikos ir inovacijų ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos, kaip alkoholio kontrolės politiką formuojančių institucijų, pateikti nuomonę dėl skleidžiamos informacijos atitikimo Alkoholio kontrolės įstatymo nuostatoms.
„Kai bus gauta prašoma informacija iš įmonių, gaminančių šią produkciją, bei ministerijų, bus priimtas atitinkamas sprendimas. Tiksliai atsakyti, kada bus parengtas sprendimas, Departamentas šiuo metu negali“, – paaiškino atstovė.
Jei tyrimo išvados bus nepalankios, etikečių gamybą nutrauks
O gamintojai teigė, kad šia iniciatyva norėję išreikšti palaikymą Ukrainai.
Vilniaus degtinės generalinis direktorius Rokas Mituzas 15min patvirtino gavęs raštą iš NTAKD, tačiau aiškino nesupratęs, kuo įmonės veikla užkliuvo.
„Būtų gerai, kad jie patys paaiškintų. Paprastai jie nesugeba paaiškinti taip, kad mes suprastume“, – teigė R.Mituzas.
Jis pasakojo, kad į prekybą tokias pakuotes paleido prieš savaitę, o idėja gimė spontaniškai, galvojant, kuo galėtų prisidėti – visą pelną už šio produkto pardavimą įmonė skiria Ukrainai paremti. Pradėtą tyrimą „Vilniaus degtinės“ vadovas įvertino trumpai: „Gaila“.
„Norėjome padaryti kažką gero, o taip išėjo. Lauksim, kol ištirs, ir nutrauksime šią gamybą“, – paklaustas, kokių veiksmų imsis, atsakė R.Mituzas.
Visą pajamas skirs Ukrainai
Ministrės pasidalintame įraše įdėtas ir „Genys Brewing Co“ gaminamas alus su Ukrainos simbolika. Šios alaus daryklos generalinis direktorius Laurynas Lisauskas 15min pasakojo, kad apie pradėtą tyrimą sužinojęs iš ministrės įrašo socialiniame tinkle, o rašto iš NTAKD dar nėra gavęs.
Alaus „Heroes“ su Ukrainos simbolika, pasak vadovo, prieš tris savaites buvo išleistas limituotas kiekis – 6000 vnt., kurie jau išparduoti.
Jis pabrėžė, kad ne pelnas, o visos pajamos, gautos už šį alų, atskaičiavus mokesčius, bus skirtos labdarai. Toks sprendimas priimtas pasitarus su partneriais, nes vieni prisidėjo salyklu, kiti etiketėmis. Pasak L.Lisausko, tokia iniciatyva plinta visame pasaulyje.
„Mes labai stengėmės sureaguoti į įvykius Ukrainoje. Negalime kabintis sau medalio, kad patys sugalvojome – tai Lenkijoje prasidėjusi pasaulinė iniciatyva, pavadinta „Brew for Ukraine“, kurioje dalyvauja maži kraftinio alaus bravorai. Jie kviečiami išreikšti paramą Ukrainai ir bent kažkokią pajamų dalį skirti Ukrainos organizacijoms, kurios remia tiek Ukrainos kovotojus, tiek ir teikia humanitarinę pagalbą“, – pasakojo L.Lisauskas.
Šį alų buvo galima įsigyti įmonės internetinėje parduotuvėje ir keliose mažesnėse parduotuvėse. Įmonė skaičiuoja, kad jau kitą ar dar kitą savaitę galės pervesti Ukrainą remiančioms organizacijoms apie 8 tūkst. eurų už parduotą alų.
„Tai antras mūsų rėmimas, pirmas įvyko bare Kaune, kurį valdo dukterinė kompanija, Kaune – buvo skirta visa vieno vakaro apyvarta, apie 3700 eurus. Tikimės, kad dabar apie 8 tūkst. eurų surinksime. Sudėjus šias dvi paramas, gal tai neatrodo labai daug, bet tai yra mūsų praėjusių metų pelnas“, – teigė L.Lisauskas.
„Tai reiškia, kad jokio komercinio intereso nėra, tik vienintelis interesas paremti Ukrainą ir išsakyti mūsų pilietinę poziciją.
Mes nesame gavę jokios informacijos, iš tikrųjų truputį absurdiška, nes neturime jokio noro pasipelnyti – techniškai neįmanoma pagal schemą, kurią paaiškinau. Bet žinome, kad NTKAD yra organizacija, kuri turi dirbti, nes toks įstatymas. Būtų įdomu, kad pakomentotų tie, kurie atsakingi už tokias situacijas, pavyzdžiui, ponas Veryga, kurio tai buvo įstatymas, be to, kuris yra kraupus mažų gamintojų atžvilgiu“, – pridūrė jis.