„Istorinė Baltarusijos vėliava šiuo metu yra populiariausias mūsų produktas, – 15min sakė vėliavas gaminančios Kauno įmonės „Dauksta“, valdančios internetinę parduotuvę Flagmanas.lt, direktorius Stasys Daukšys. – Gyventojai perka ir po vieną, ir po keliasdešimt.“
Istorinė Baltarusijos vėliava šiuo metu yra populiariausias mūsų produktas, – sakė Flagmanas.lt vadovas.
Istorinė Baltarusijos vėliava plevėsuoja prieš neskaidrius prezidento rinkimus sukilusių ir į gatves išėjusių baltarusių protesto mitinguose. Ją mitinguose naudoja ir kitų šalių visuomenininkai, palaikydami baltarusių siekį išsilaisvinti iš 26 metus trunkančio režimo gniaužtų.
Suspėjo vos kelios įmonės
Istorinę kaimyninės šalies vėliavą gaminančioms Lietuvos įmonėms ši savaitė – pats darbymetis, nes šį produktą užsako tiek pavieniai asmenys, tiek įvairios nevyriausybinės, jaunimo organizacijos.
Tiesa, laiku spėjusių sureaguoti įmonių nėra daug – internete pavyko surasti tik keturias įmones, šiuo metu gaminančias istorines Baltarusijos vėliavas: Vilniaus „AKA Baltic“ ir Kauno „Flagmanas.lt“, „Koala print“ bei „Brandus“.
„Šias vėliavas pradėjome pardavinėti nuo įvykių Baltarusijoje pradžios. Labai didelis susidomėjimas. Žmonės nuolat lankosi mūsų elektroninėje parduotuvėje, žiūri, atvažiuoja, užsakinėja“, – pastebi S.Daukšys.
Šias vėliavas pradėjome pardavinėti nuo įvykių Baltarusijoje pradžios. Labai didelis susidomėjimas, – pastebi S.Daukšys.
Gyventojai šluoja visas vėliavas – ir mažytes, skirtas pritvirtinti prie automobilio ar motociklo, ir dideles, naudojamas užsigobti ant pečių ar su kotu.
Automobilinė vėliavėlė kainuoja apie 4,5 euro, nedidelė medžiaginė su koteliu – 1,9 euro, didelė – nuo 10,5 iki 51 euro.
Dirba dieną vakarą
Užsakymų antplūdžio sulaukė ir įmonė „AKA Baltic“. Jos vadovas Aivaras Andruškevičius 15min pasakojo, kad darbuotojai stengiasi kiek įmanydami patenkinti paklausą.
„Dirbame dieną vakarą“, – sakė A.Andruškevičius, pridūręs, kad darbuotojams tenka ir anksčiau pradėti darbą, ir vėliau pabaigti.
Balta-raudona-balta vėliava yra istorinė, tačiau neoficiali Baltarusijos vėliava, todėl nuolatiniame įmonės asortimente jos nebuvo.
„Tai istorinė vėliavėlė, todėl mes niekur jos neafišuodavome – kaip gali afišuoti kitos valstybės vėliavą, kurios nėra. Jei nori vėliavos, kurios nėra asortimente, tai kreipiesi, kad pagamintų. Atspausdinti galime bet ką, tik svastikos ir SSRS simbolių nespausdiname. Žmonės kreipėsi dėl šios istorinės vėliavos, o mes pamatę, kad yra paklausa, įdėjome į interneto parduotuvę“, – pasakojo A.Andruškevičius.
Jis svarstė, kad Vilniuje didelis susidomėjimas baltarusių istorinėmis vėliavomis kilo dėl to, kad Vilniaus kraštą su Baltarusija sieja istoriniai ryšiai, gyventojai kaimyninėje šalyje turi giminaičių.
Sieja su Laisvės keliu
Didžiausią istorinių Baltarusijos vėliavų paklausą įmonė „AKA Baltic“ pajuto šios savaitės pradžioje, kai buvo paskelbta apie Laisvės kelią – žmonių grandinę, kuri palaikydama baltarusių demokratijos siekį nusidrieks nuo Vilniaus iki Baltarusijos sienos.
„Išaugo susidomėjimas – anksčiau buvo nulis, o dabar skambina kiekvieną dieną, rašo iš visų pusių, yra visokių iniciatyvų“, – teigė A.Andruškevičius. Pasak jo, tarp klientų daugiausia yra fizinių asmenų, kurie nori apsirūpinti vėliavomis prieš Laisvės kelią.
„Populiaresnės mažesnės, kad žmonės galėtų mosikuoti“, – pridūrė „AKA Baltic“ vadovas.
S.Daukšys išaugusią paklausą taip pat sieja su Laisvės keliu, tačiau tvirtina, kad pirkėjai vėliavėles naudoja ir kitose šventėse, koncertuose.
Į sandėlį negamina
Visgi staiga kilusią Baltarusijos istorinių vėliavų paklausą verslininkai vertina atsargiai. A.Andruškevičius prognozuoja, kad istorinių Baltarusijos vėliavų pardavimai nuslūgs jau po Laisvės kelio, tad atsargų įmonė nekaupia.
„Lietuviškos vėliavos dabar neparduosi, tai parduosi vėliau, o baltarusiškų prigaminsi ir į sandėlį. Negali prisigaminti per daug – baigsis, ir ką? Viso gero, išmesk. Čia tiesiog dabar „ant bangos“, toks trumpalaikis trendas“, – svarstė „AKA Baltic“ vadovas.
Lygina su Lietuvos šimtmečio minėjimu
Šiuo metu kilusį ažiotažą vėliavų gamintojai lygina su 2018 metais, kai prieš Lietuvos 100-mečio minėjimą gyventojai skubėjo apsirūpinti trispalvėmis. Tiesa, tąkart pardavimai buvo kur kas didesni, nes sujudo visa Lietuva ir pirkėjai trispalves graibstė apie mėnesį.
„Tokio masto sujudimų kaip per Lietuvos šimtmetį ir vadinamąją Baltarusijos revoliuciją daugiau nebuvę. Bet koks renginys – krepšinio rungtynių pusfinaliai ar finalai – duoda postūmį, tačiau nepalyginsi su judesiu, kuris jaučiamas dabar“, – mano S.Daukšys.
Tokio masto sujudimų kaip per Lietuvos šimtmetį ir vadinamąją Baltarusijos revoliuciją daugiau nebuvę, – mano S.Daukšys.
Ne vienus metus šioje srityje dirbantys verslininkai pastebi, kad gyventojai labai reaguoja į neeilinius įvykius – tiek gerus, tiek blogus.
A.Andruškevičius pamena, kad 2010 metais, kai aviakatastrofoje žuvo Lenkijos prezidentas Lechas Kaczynskis su žmona Marija, išaugo Lenkijos vėliavų pardavimai.
„Vėliavų pardavimai smarkiai padidėja, kai įvyksta nelaimė arba laimė. Pavyzdžiui, jei lietuviai laimėtų krepšinio čempionatą, vėl kiltų ažiotažas“, – mano pašnekovas.
Vėliavų pardavimai smarkiai padidėja, kai įvyksta nelaimė arba laimė. Pavyzdžiui, jei lietuviai laimėtų krepšinio čempionatą, vėl kiltų ažiotažas, – mano A.Andruškevičius.
Tiesa, nors atrodytų, kad krepšinio šalimi vadinamoje Lietuvoje prieš svarbias rungtynes turėtų išaugti lietuviškų vėliavų ir vėliavėlių pardavimai, pastaraisiais metais verslininkai to nebejaučia.
„Pastaruoju metu lietuvių pasirodymai prasti – kada ką nors laimėjo? Kai nesiseka, tai nėra ir ažiotažo. Jei kažką laimėtų, iš karto sureaguotų, nes grįžta sportininkai, minios pasitinka“, – įsitikinęs A.Andruškevičius.