Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Ignitis“ biržinio plano niuansai: nesutikti su pokyčiais galima, bet kaina vis viena kils

Nuo kitų metų įsigaliosiantys nauji „Ignitis“ įkainiai ir toliau kelia šurmulį – bendrovei atsitraukus dėl „lankstaus“ plano naikinimo, bruzda su birža susieto plano „Išmanus“ klientai. Bendrovė nuo sausio 2 ct/kWh kelia šio plano klientų tarifo tiekėjo dedamąją, tačiau klientai teiraujasi, ar taip daryti bendrovė gali pagal sutartį? Atsakymas savotiškai paradoksalus: bendrovė turi teisę naujas sąlygas pasiūlyti, o klientas – jų atsisakyti, tačiau įkainį įmonė vis vien žada didinti.
„Ignitis grupė"
„Ignitis grupė" / Arno Strumilos / 15min nuotr.

Nuo kitų metų įsigaliosianti didžiausios Lietuvos energetikos bendrovės „Ignitis“ kainodara sukėlė pasipiktinimą – gruodžio pradžioje jos atstovai netgi ėjo į Seimą aiškintis dėl pokyčių.

Tokį politikų susirūpinimą sukėlė žinia, kad bendrovė ketina atsisakyti savo „lankstaus plano“. Oficialiai tai reiškia, kad apie 40 tūkst. planus „Minimalus“ ir „Optimalus“ pasirinkusių klientų, nefiksavusių nuolatinės kainos, būtų netekę tokios galimybės.

Galiausiai po kilusio spaudimo „Ignitis“ atsiprašė šio plano klientų „dėl kilusios sumaišties ir neaiškios komunikacijos“, atsisakė ketinimų tokį planą naikinti, o kainos perskaičiavimą nukėlė mėnesiu, iki vasario 1 d.

„Ignitis“ 15min taip pat nurodė, kad klientams šią savaitę buvo išsiųsti patikslinantys pranešimai, kuriuose jie informuoti apie tai, kad ir toliau gali likti šiame plane.

Tačiau, kaip jau rašėme, tai nebuvo vienintelis gruodžio pradžioje pristatytas kainodaros pokytis – naujos kainos laukia ir tų „Ignitis“ klientų, kurie pasirinko planą „Išmanusis“.

Nors tokio tipo planai, kaip „Išmanus“, kartais buitiškai irgi pavadinami „lanksčiais“, tačiau tai – kitokio pobūdžio atsiskaitymo už elektrą modelis nei aukščiau minėti atvejai, dėl kurių gruodžio pradžioje kilo tiek daug triukšmo.

Tokie planai viešojoje erdvėje dažniau vadinami „su birža susietais“, kadangi pasirinkus šį planą, vartotojas kas mėnesį moka ne fiksuotą, o tokią kainą, kokia sutartyje numatytu laikotarpiu susidaro „Nord Pool“ biržoje.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Elektros linija
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Elektros linija

Prie didmeninės įsigijimo elektros kainos biržoje dar pridedama tiekėjo dedamoji, tuomet skirstymo, perdavimo bei viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (VIAP) dedamoji, pritaikomas pridėtinės vertės mokestis (PVM). Visa tai sudaro galutinį vartotojo tarifą.

Minėti skirstymo ir perdavimo mokesčiai yra reguliuojami Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) ir yra vienodi visiems tiekėjams. O jau minėtą tiekimo dedamąją nustato pats tiekėjas.

Pagal naująją kainodarą vienos laiko zonos „Ignitis“ klientams tokia dedamoji nuo sausio 1 d. pabrangs nuo maždaug 0,8 iki 2,8 ct/kWh, taigi, pavyzdžiui, 150 kWh per mėnesį sunaudojantis namų ūkis per metus papildomai sumokės 36 eurus.

Taip pat įgyvendinami ir kiti pokyčiai, kurie, tikisi bendrovė, klientams įtvirtina „daugiau aiškumo ir pastovumo“.

„Ignitis“ atstovų klientams platintame laiške nurodoma, kad naujomis sąlygomis įtvirtinti septyni didesni pokyčiai ir keletas techninių. Pavyzdžiui, keičiasi tai, kad tiekimo paslaugos dedamoji bus fiksuojama metams, nors iki šiol, bendrovės teigimu, ji galėjo būti keičiama neribotai. Įsigaliojus naujai tvarkai, kainos dalis nustatoma kalendoriniams metams, taip pat, esant galimybei, „bus mažinama metų laikotarpiu“.

Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Išmaniojo elektros skaitiklio diegimas
Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Išmaniojo elektros skaitiklio diegimas

Jie taip pat argumentavo, kad ši dedamoji buvo mažiausia tarp visų tiekėjų, taip pat pigiausias variantas objektams, suvartojantiems daugiau nei 100 kWh per mėnesį.

Vis dėlto, kol neatėjo sausio 1 d., ši istorija turi bent vieną intrigą – ar maždaug 28 tūkst. „Ignitis“ klientų, pasirinkusių su birža susietą planą, gali atsisakyti mokėti didesnę kainą?

Verslininkė: sutartyje to nenurodyta

Su 15min susisiekusi verslininkė Diana Dominienė piktinosi, kad plano „Išmanusis“ įkainis nuo sausio 1 d. didinamas ne pagal jos sutartyje nurodytas sąlygas.

Moteris su bendrove pasirašiusi sutartį dėl buitinio elektros tiekimo, susidedančią iš Bendrosios ir Specialiosios dalies.

Specialiojoje dalyje surašytos ir elektros kainos objektui:

Skaitytojos nuotrauka/Specialioji sutartis
Skaitytojos nuotrauka/Specialioji sutartis

Moters vasarą pasirašytos sutarties specialiojoje dalyje taip pat nurodyta, jog „sutarties Specialioji dalis gali būti pakeista, papildyta atskiru šalių susitarimu“. Sutarties Bendros dalies 78 punkte taip pat numatyta, kad „SD [sutarties specialioji dalis] gali būti pakeista, papildyta atskiru Šalių susitarimu.“

Tačiau tose pačiose sąlygose 30 punktu nurodyta, kad tiekėjas turi teisę keisti Tiekimo paslaugos kainas, apie tai likus ne mažiau kaip prieš 30 kalendorinių dienų iki ataskaitinio laikotarpio pradžios, nuo kurio bus taikomos naujos Tiekimo paslaugos kainos, pranešęs <...>, išskyrus atvejus, kai Šalys Sutarties SD yra sutarusios dėl fiksuotos Tiekimo paslaugos kainos taikymo Tiekimo paslaugos kainos fiksavimo terminui, nurodytam Sutarties SD.

Šios bendrosios nuostatos galiojo iki lapkričio 30 d.

Nauja gerokai labiau detalizuota fiksuotos Tiekimo paslaugos kainos ir fiksuotos Tiekimo dedamosios kainos keitimo tvarka nurodyta naujose Bendrosiose sąlygose, įsigaliosioje nuo gruodžio 1 d. – joms plano „Išmanusis“ klientai šiuo metu turi pritarti arba nepritarti. Nepritarus liktų galioti senosios sąlygos.

D.Dominienė tvirtina, kad jokio naujo šalių susitarimo dėl naujų specialiųjų sąlygų ir įkainių nebuvo, todėl, remiantis šiomis nuostatomis, „Ignitis“ negali keisti įkainių, nurodytų sutartyje. Ji taip pabrėžė suprantanti, kad kaina, kaip ir nurodyta dokumente, gali kisti nebent dėl Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) įkainių.

Juos VERT įprastai perskaičiuoja ir patvirtina du kartus per metus, šie įkainiai galioja absoliučiai visiems elektros vartotojams nepriklausomai nuo tiekėjo.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Diana Dominienė
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Diana Dominienė

Tačiau D.Dominienė, gavusi „Ignitis“ laišką dėl nuo sausio didėsiančios tiekėjo dedamosios, įsitikinusi, kad šie įkainiai negalėtų vienašališkai būti keliami be jos sutikimo.

„Nepriklausomai, kas yra parašyta Bendrose sąlygose, sutarties šalims, tai yra man, kaip, manau, ir visiems kitiems „Išmaniojo“ plano klientams, taip pat „Igničiui“ galioja specialiųjų sąlygų nuostatos: „Ignitis“ negali didinti savo kainos dedamosios, jei aš, o jei to pageidaus ir kiti, pasirinkę „Išmanųjį“ planą, nesutiksiu, kad „Igničio“ dedamoji kainoje būtų padidinta“, – aiškino ji.

Pašnekovė mano, kad informacijos pateikimas apie teisę atsisakyti naujo įkainio nėra sąžiningas vartotojo atžvilgiu. „Aš nesutikau su „Igničio“ dedamosios kainoje padidinimu 3,5 karto, nes manau, kad tai neetiška ir nesąžininga iš „Igničio“ pusės: bendrovė neprisiima jokios rizikos dėl didėjančių kainų, nes kai rinkoje elektros energijos pirkimo kaina didėja, pasirinkę šį planą, sumoka už elektros energiją pagal rinkos kainas. Kodėl turėtume 3,5 karto didinti „Igničio“ pelną taip ir liko neaišku“, – sakė ji.

Ji taip pat tvirtina, kad toks pasiūlymas nėra teisingas iš esmės, nes tokia praktika paliktų bendrovei laisvę kelti įkainį ateityje.

„Jei pasirašyčiau sutikimą, „Ignitis“ iš manęs kitais metais uždirbtų papildomai tik apie 100 eurų, tačiau būtų atidaryta Pandoros skrynia – nebegalėčiau daryti įtakos kitų kainų didinimui, tad gal 2023 metais jie sumanytų savo dedamąją padidinti 10 kartų – kodėl gi ne?“ – komentavo moteris.

Kitas 15min tuo pačiu klausimu parašęs skaitytojas Daumantas taip pat sakė nesuprantantis, kodėl didinami įkainiai.

„Susidaro vaizdas, kad kainos pakėlimas tiesiog skirtas įmonės pelningumui, kartu akcininkų dividendams, didinti. Ar po metų vėl tikėtis analogiško mokesčio pakėlimo?“ – rašė jis.

Dėl nesutikimo per pusę mėnesio nesikreipė niekas?

D.Dominienė taip pat skundėsi, kad pateikti nepritarimą dėl keičiamų sąlygų nepasirodė labai paprasta. Ji teigė, kad dėl šio klausimo bandžiusi diskutuoti telefonu su bendrovės atstovais.

„Kai sulaukiau skambučio iš „Igničio“, man buvo pareikšta, kad nepriklausomai, ar aš sutiksiu, ar nesutiksiu pasirašyti sutarties pakeitimo, man vis tiek bus taikoma didesnė kaina, tai yra „Igničio“ dedamoji bus padidinta. Bandžiau diskutuoti su „Igničio“ atstove, tačiau nesėkmingai, tad paprašiau, kad man būtų atsakyta raštu“, – kalbėjo moteris.

Nors elektroniniu paštu dar gruodžio 5 d. verslininkė bendrovę informavo, kad įkainio pakėlimo nori atsisakyti, atsakymo sulaukė tik gruodžio 19 d.

123RF.com nuotr./Elektros kaina
123RF.com nuotr./Elektros kaina

„Jūsų pranešimą dėl nesutikimo su atnaujintomis Elektros energijos pirkimo–pardavimo ir paslaugų teikimo sutarties bendrosiomis sąlygomis gavome. Dėl bendrųjų sutarties sąlygų taikymo informuosime jus papildomai“, – rašoma laiške.

Tačiau net ir tuomet D.Dominienė teigė taip galutinai ir nesupratusi, ar toks trumpas bendrovės atsakymas reiškia, kad jos nepritarimas tarifams yra užfiksuotas ir tiekėjo dedamoji nuo sausio 1 d. jai nedidės.

„Iš šio atsakymo galima suprasti, kad „Ignitis“ „tikrinasi dirvą“, ar „Išmaniojo“ plano klientai nuolankiai sutiks pasirašyti sutikimus ir padidinti „Igničio“ pelną 3,5 karto, ar visgi nebus avių banda, kurią galima manipuliuoti bet kaip ir bet kada“, – komentavo D.Dominienė.

Gruodžio 16 d. „Ignitis“ atstovė Laura Beganskienė 15min informavo, kad nesutikimo su naujųjų sąlygų įsigaliojimu nebuvo pareiškęs nei vienas „Ignitis“ plano „Išmanusis“ vartotojas.

„Ignitis“: reikšmingai keitėsi tiekėjo patiriami kaštai

Paklausta apie situaciją „Ignitis“ atstovė Laura Beganskienė patvirtino, kad su „Nord Pool“ biržos kaina susieto plano „Išmanus“ klientai, pranešimais buvo informuoti apie sutarties bendrųjų sąlygų keitimą bei šiems klientams nuo sausio 1 d. keičiamą tiekimo paslaugos kainą.

„Planą „Išmanus“ pasirinkę klientai per pranešimuose jiems nurodytą terminą turi teisę nepritarti Bendrovėms siūlomiems sutarties bendrųjų sąlygų pakeitimams. Visiems klientams, kurie išreikš tokį nepritarimą, sutarties bendrosios sąlygos nebus keičiamos ir jiems ir toliau galios senos sutarčių bendrosios sąlygos“, – pabrėžė L.Beganskienė.

Tačiau, anot atstovės, tai nereiškia, kad galios ir sena kaina.

„Pažymime, kad šios kainos keitimas nėra laikytinas sutarties sąlygų keitimu, nes tokia tiekėjo teisė yra numatyta tiekėjo su šiais vartotojais sudarytose sutarčių bendrosiose sąlygose. Todėl jeigu šio plano (plano „Išmanus“) klientai su keičiama tiekimo paslaugos kaina nesutinka, jie turi teisę nutraukti sutartį joje nustatyta tvarka“, – komentavo atstovė.

Bendrovė argumentuoja, kad remiasi sutarties bendrąja dalimi, kuri numato, kad tiekimo paslaugos kaina klientui gali būti keičiama įspėjus jį prieš 30 kalendorinių dienų.

Taip pat „Ignitis“ atstovai tikina, kad tiekimo paslaugos kainos keitimas plano „Išmanus“ klientams nėra laikytinas sutarties sąlygų keitimu.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./„Ignitis“
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./„Ignitis“

„Todėl jeigu šio plano klientai su keičiama tiekimo paslaugos kaina nesutinka, jie turi teisę nutraukti sutartį joje nustatyta tvarka. Tiekėjui sutartyje nustatyta tvarka informavus klientą apie keičiamą tiekimo paslaugos kainą ir klientui neišreiškus nepritarimo – nauja tiekimo paslaugos kaina bus įtvirtinama sutarties specialiojoje dalyje“, – sakė L.Beganskienė.

Tiekimo paslaugos kaina keičiama, nes „reikšmingai keitėsi tiekėjo patiriami kaštai, susiję su tiekimo paslauga“, teigė bendrovės atstovai.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Nord Pool
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Nord Pool

„Ignitis“ taiko gryną „Nord Pool“ elektros energijos biržos vidurkį, neperskaičiuodamas kainos pagal visos Lietuvos suvartojimą, kaip tai daro kai kurie kiti tiekėjai.

„Tai beveik visada lemia mažesnę pačios biržos kainą konkrečiam mėnesiui. Gryno biržos vidurkio ir Lietuvos suvartojimo neatitikimus, kas yra tiesioginiai kaštai mums, mes įtraukiame į maržą. Kai kainos biržoje buvo žemos (pavyzdžiui, 50 eurų už megavatvalandę prieš porą metų), neatitikimus padengti galėjome su sąlyginai žema tiekimo marža. Kainoms biržoje padidėjus tris, keturis ar net dešimt kartų, šie neatitikimai kainuoja gerokai brangiau. Suprognozavę minimus kaštus 2023 metams, užfiksavome maržos dydį šiems metams“, – komentavo L.Beganskienė.

VERT: klientai turi teisę nesutikti su sąlygų keitimu

Kaip 15min informavo Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT), pagal Civilinio kodekso 6.185 straipsnio 1 dalį, standartinėmis laikomos sąlygos, kurias bendram nevienkartiniam naudojimui iš anksto parengia viena šalis, nederindama jų su kita šalimi ir kurios be derybų su kita šalimi taikomos sudaromose sutartyse.

Standartinės sąlygos gali būti parengtos kaip atskiras dokumentas ir laikomos sutarties priedu, gali būti įtrauktos į sutartį kaip jos sudedamoji dalis ir kita.

Atitinkamai sutartis yra vientisas dokumentas, kurį sudaro bendrosios sutarčių sąlygos ir specialiosios.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./VERT pirmininko Renato Pociaus komentaras žiniasklaidai
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./VERT pirmininko Renato Pociaus komentaras žiniasklaidai

„Tarybos nuomone, teisės aktai nesuteikia teisės tiekėjui be vartotojo pritarimo vienašališkai keisti sutarties sąlygas“, – rašoma 15min gautame atsakyme.

Apie ketinimą keisti sutarties sąlygas tiekėjas vartotojui privalo pranešti prieš 30 kalendorinių dienų. Tokiu atveju vartotojas kartu informuojamas ir apie teisę per 30 kalendorinių dienų nuo informacijos apie ketinimą pakeisti sutarties sąlygas gavimo dienos nepritarti sutarties sąlygų pakeitimui ir (ar) nutraukti sutartį.

Tokios sąlygos nurodytos ir „Ignitis“ klientams siųstame laiške.

Tai reiškia, kad vartotojas turės teisę ne tik nutraukti sutartį bet ir nepritarti siūlomiems pakeitimams. Vartotojui nepritarus, sutartis bus vykdoma pagal senas sąlygas, be tiekėjo pasiūlytų pakeitimų“, – aiškinama VERT atsakyme.

VERT atstovai taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad, vadovaujantis Civilinio kodekso 1.64 str. 3 d., tylėjimas laikomas asmens valios išraiška tik įstatymų ar sandorio šalių susitarimo numatytais atvejais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos