Pasirodžius putės skonio traškučiams, internetinėje erdvėje kilo arši diskusija. Vieni gėdija kūrėjus, vadina antikristais, degradacijos viršūne, teigia, kad tai pigus triukas prisitraukti jaunimo auditoriją, labai kvailas rinkodaros specialistų ėjimas, kiti sveikina už drąsą ir vardija garsių prekės ženklų panašias reklamines kampanijas.
Žaibiškai išpopuliarėjusius „nešvankiuosius“ N-18 traškučius gaminančios „Chazz“ bendraįkūrėjas Žilvinas Kulvinskis 15min vis dėlto patikino, kad į partnerių sandėlį jau teko pristatyti putės traškučių papildymą – tai, kas buvo nuvežta mėnesiui, išparduota. Tiesa, konkrečių pardavimų rodiklių neatskleidė, tik įvardijo, kad parduotas „ne vienas šimtas“ pakuočių.
Putės skonio traškučiai, anot Ž.Kulvinskio – tai bajeris, pokštas, skirtas įteikti kaip šmaikščią dovaną. Negana to, ši prekė esą buvo kurta ne Lietuvos, o užsienio rinkai.
Siūlo nutraukti reklamą
Vis dėlto ne visi suprato tą vadinamą pokštą – valstybės institucijos sulaukė skundų.
Kaip 15min informavo Milda Deimantė, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja, šiuo metu oficialių skundų tarnyba nėra gavusi, tačiau yra gauti 4 paklausimai dėl traškučių „Chazz“ reklamos.
Vartotojai paklausimuose nurodė, kad reklama yra nepadori, galimai pažeidžia moterų ir vaikų teises.
Tarnyba pabrėžia, kad reklamos įstatymas numato, kad draudžiama reklama, jeigu joje pažeidžiamos visuomenės moralės principai.
„Neigiamo viešosios informacijos poveikio nepilnamečiams vertinimas yra reglamentuojamas Visuomenės informavimo įstatymu ir Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymu, kurių priežiūra yra priskirta Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba prižiūri, kaip laikomasi Lygių galimybių įstatymo, Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo, todėl dėl galimos diskriminacijos ar galimai moteris žeminančio produkto vertinimą atlieka Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba“, – nukreipė VVTAT atstovė.
VVTAT kreipėsi į bendrovę ir paprašė pateikti paaiškinimus dėl skleidžiamos reklamos, taip pat pasiūlė nedelsiant nutraukti minėtos reklamos skleidimą.
Gavusi traškučių gamintojų paaiškinimus, tarnyba spręs dėl tolesnių veiksmų.
Tirs, ar nežemina moterų
Kaip 15min teigė Aušrinė Smilgytė, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Diskriminacijos prevencijos ir komunikacijos grupės visuomenės informavimo specialistė, per kiek daugiau nei pastarąją savaitę dėl „Chazz“ traškučių gauti 3 skundai: 2 – iš fizinių asmenų, 1 – iš juridinio asmens.
Vartotojai paklausimuose nurodė, kad reklama yra nepadori.
„Asmenys skundžiasi dėl to paties dalyko – „putės skonio“ traškučių, prekės apibūdinimo bei reklamos „Chazz“ internetinėje svetainėje. Asmenys prašo atlikti tyrimus dėl galimai diskriminacinio reklamos turinio, moteris žeminančių vaizdinių ir žodinių žinučių“, – patikino A.Smilgytė.
Tyrimai, anot jos, bus atliekami per įstatymų nustatytą terminą – skundas turi būti ištirtas ir pareiškėjui atsakyta per 3 mėnesius nuo jo gavimo dienos.
Prireikus, skundo tyrimo terminas gali būti pratęsiamas vienam mėnesiui.
Anksčiau pažeidimų neaptiko
Rugsėjo 7 dieną pranešimo dėl „Chazz“ traškučių sulaukė ir Valstybinė maisto bei veterinarijos tarnyba (VMVT). Teisės aktai tarnybai neva neleidžia atskleisti daugiau informacijos apie pranešėjus.
Pagal šiuos pranešimus pradėtas tyrimas: vertinamas pranešimų pobūdis, aiškinamasi dėl galimų neatitikčių maistą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimams, renkama informacija bei vertinamos aplinkybės.
„Nustačius pažeidimų, ūkio subjektui gali būti taikomos sankcijos – nuo įspėjimų iki piniginių baudų. Jūsų nurodyto produkto gamintojas yra VMVT registruotas maisto tvarkymo subjektas ir yra tikrinamas planine tvarka. Pastarojo patikrinimo metu pernai balandį jokių pažeidimų nenustatyta“, – 15min informavo VMVT Viešųjų ryšių skyrius.
Gali susilaukti baudos
Skundų dėl galimų Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pažeidimų skleidžiant minėtą bulvių traškučių reklamą sulaukė ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba (ŽEIT). Du fizinių asmenų skundus (pranešimus) dėl šios reklamos įvertinimo tarnybai pagal kompetenciją persiuntė VVTAT, o vienas fizinis asmuo į ŽEIT su skundu kreipėsi tiesiogiai. Visi trys skundus dėl minėtos reklamos pateikę asmenys prisistatė.
Nustačius pažeidimą, bauda gali siekti nuo 300 iki 850 eurų.
„Skunduose keliami klausimai dėl minėtos reklamos turinio atitikimo teisės aktuose įtvirtintiems reklamai keliamiems reikalavimams, t. y., ar tokia informacija yra padori, teisinga, ar neklaidina vartotojo, ar ją galima skleisti nepilnamečiams. Šiuo metu tarnyba organizuoja skundų tyrimą“, – 15min informavo Jūratė Kučinskaitė, ŽEIT patarėja.
Žurnalistų etikos inspektorius gautą skundą išnagrinėja per tris mėnesius nuo skundo gavimo dienos. Nustatęs neigiamą poveikį nepilnamečių vystymuisi darančios viešosios informacijos žymėjimo ir (ar) skleidimo reikalavimų pažeidimą, žurnalistų etikos inspektorius gali įspėti viešosios informacijos rengėjus (skleidėjus) ir reikalauti laikytis teisės aktų nuostatų.
Pati griežčiausia galima sankcija tokiu atveju – administracinė nuobauda – lauktų bauda nuo 300 iki 850 eurų.
Iki šiol tarnyba nėra vertinusi šios įmonės skleidžiamos viešosios informacijos.
Mano, kad skundžia konkurentai
Pats „Chazz“ bendraįkūrėjas Ž.Kulvinskis visą tai vertina kaip konkurentų žaidimus.
„Spaudžia iš visų pusių mus didieji konkurentai. Užsiundė maisto veterinariją ant mūsų, lygias teises – viską iš eilės visi ant mūsų dabar siundo. Greičiausiai tai bus konkurentų skundai. Kaip Dovydas prieš Galijotą jaučiamės – iš visų pusių spaudžia. Energetika, konkurentai – visi. Padarėm kažką truputį drąsiau ir iškart puola“, – nuomonę 15min išsakė Ž.Kulvinskis.
Anot jo, ankstesni valstybinių institucijų vizitai baigėsi niekuo – tikrintojai neturėjo jokių pastabų, net buvo nustebę, nes, Ž.Kulvinskio teigimu, tikėjosi „vos ne garažą rasti, o rado aukšto lygio gamyklą“.
Apie 90 proc., pasak „Chazz“ bendraįkūrėjo, į šią rinkodaros akciją reaguoja pozityviai.
Padarėm kažką truputį drąsiau ir iškart puola.
„Faina, kad Lietuvos visuomenė yra tokia faina ir atvira. Supranta, kad čia yra bajeris, kad nėra nieko tokio baisaus. Kai kurios moterys palaikė tai pažeminimu. Tai yra, priešingai, moters išaukštinimas, nes oralinis seksas yra aukščiausia meilės forma. Įrodymas, kad tikrai žmogus myli. Keista, kad moterys taip neigiamai reaguoja. Kol kas negavome išaiškinimo, kodėl taip yra. Čia vyrai galėtų sakyti: „Išleiskit ir mūsų skonio““, – nuomonę išsakė pašnekovas.
Paklaustas, ar bus sukurti ir vyriško organo skonio traškučiai, jis atsakė, kad įmonė negalvoja dabar apie tai.
Vaikai negali nusipirkti
Papildyta rugsėjo 14 dieną. Paskelbus šią publikaciją ir susipažinęs su institucijų komentarais, Ž.Kulvinskis panoro patikslinti tam tikras detales.
Pasak jo, putės skonio traškučių įmonė niekur nereklamavo, todėl neturi galimybės nutraukti to, ko nebuvo ir nėra.
Iš vartotojų skundų nesame gavę.
„Produktas buvo tiesiog įkeltas į el. parduotuvę ir visa tai, ką matote viešojoje erdvėje, yra natūralūs žmonių pasidalinimai, reakcijos už kurias verslas negali būti atsakingas.
Iš vartotojų skundų nesame gavę. Priešingai, gauname daugybę pozityvių atsiliepimų, absoliuti dauguma dėkoja už stereotipų laužymą, moterų išaukštinimą, nešablonišką rinkodarą ir prašo kitų, su šia tema susijusių skonių“, – patikino „Chazz“ atstovas.
Jis pabrėžė, kad šis produktas yra skirtas suaugusiems ir tai yra aiškiai pažymėta ant pakuotės, nurodant „Adults only, 18+“.
Putės skonio traškučių negali nusipirkti jaunesni nei 18 metų asmenys, nes užėjus ant prekės kortelės, būtina patvirtinti amžių. Prekiaujama jais tik el. parduotuvėje, taigi būtina apmokėti el. bankininkyste ar kortele, o tai prieinama tik pilnamečiams.