„Boeing“ sutiko su bausme, siekdama, kad būtų panaikinti kaltinimai dėl JAV saugos įstatymų pažeidimo per aplaidumą, sakoma JAV vertybinių popierių ir biržos komisijos (SEC) pranešime, kuriame teigiama, kad bendrovei ir jos vadovui „pelnas buvo svarbesnis nei žmonės“.
Buvęs „Boeing“ generalinis direktorius Dennisas Muilenburgas taip pat sutiko sumokėti 1 mln. JAV dolerių, kad būtų panaikinti tokie pat kaltinimai civilinėje byloje.
Modelio „Boeing 737 MAX“ orlaivius buvo uždrausta eksploatuoti nuo 2019 metų kovo 13 dienos, po „Ethiopian Airlines“ lėktuvo katastrofos, per kurią žuvo 157 žmonės. Ši katastrofa įvyko praėjus vos keliems mėnesiams po oro linijų bendrovės „Lion Air“ lėktuvo avarijos, kurioje žuvo 189 žmonės.
Leidimai eksploatuoti orlaivius buvo atnaujinti po beveik dvejų metų pertraukos, „Boeing“ įgyvendinus reikalaujamus pakeitimus.
Pasak SEC, praėjus mėnesiui po pirmosios katastrofos, D.Muilenburgo patvirtintame „Boeing“ pranešime spaudai „buvo pasirinktinai pabrėžti tam tikri faktai“, sudarant nuomonę, kad prie katastrofos prisidėjo piloto klaida ir prasta orlaivio priežiūra.
Pranešime spaudai taip pat buvo pakartoti teiginiai apie orlaivio saugumą, neatskleidžiant, jog „Boeing“ žinojo, kad skrydžio valdymo sistema, žinoma kaip manevravimo korekcijos sistema (MCAS), kėlė saugos problemų ir buvo pertvarkyta.
Po antrosios katastrofos „Boeing“ ir D.Muilenburgas patikino visuomenę, kad federaliniame orlaiviui MAX išduotame sertifikate „nebuvo jokių netikėtumų ar spragų“, nors žinojo priešingą informaciją, nurodė SEC.
„Boeing“ neįvykdė savo prievolių
„Krizės ir tragedijos metu ypač svarbu, kad bendrovės ir jų vadovai rinkoms pateiktų visą, sąžiningą ir teisingą informaciją“, – pranešime spaudai teigė SEC pirmininkas Gary Gensleris.
„Bendrovė „Boeing“ ir jos buvęs generalinis direktorius Dennisas Muilenburgas neįvykdė šio elementariausio įsipareigojimo. Jie suklaidino investuotojus, užtikrindami „737 MAX“ saugą, nors žinojo apie rimtas saugumo problemas“, – pridūrė G.Gensleris.
SEC teigimu, tiek „Boeing“, tiek D.Muilenburgas, sutikdami sumokėti baudas, nepripažino, tačiau ir nepaneigė agentūros išvadų.
„Boeing“ teigė, kad susitarimas „visiškai išsprendžia“ SEC užklausą ir yra dalis bendrovės „platesnių pastangų atsakingai išspręsti neišspręstus teisinius klausimus, susijusius su „737 MAX“ avarijomis, tokiu būdu, kuris geriausiai atitiktų mūsų akcininkų, darbuotojų ir kitų suinteresuotųjų šalių interesus“, – pareiškė bendrovės atstovas.
„Niekada nepamiršime tų, kurie buvo prarasti skrisdami „Lion Air Flight 610“ ir „Ethiopian Airlines Flight 302“, ir reaguodami į šias avarijas padarėme didelius ir gilius pakeitimus visoje įmonėje“, – pridūrė jis.
Advokatas Robertas Cliffordas, atstovaujantis „Ethiopian Airlines“ skrydžio aukų šeimoms, paragino kruopščiai ištirti D.Muilenburgo ar bet kurio kito asmens, kuris įtikino vyriausybę leisti eksploatuoti „Boeing MAX 737“, veiksmus, kurie „gali būti nusikalstamo pobūdžio“.
JAV skrydžių saugos tarnybos leido atnaujinti „Boeing 737 MAX“ eksploatavimą 2020 metų lapkritį po 20 mėnesių pertraukos.
Nustatyta, kad pagrindinė dviejų avarijų priežastis buvo būtent sistema MCAS, kuri turėjo padėti lėktuvams išlaikyti stabilumą kylant, tačiau vietoj to nukreipė lėktuvų priekius žemyn.
Federalinė aviacijos administracija pareikalavo, kad „Boeing“ atnaujintų šią sistemą ir pašalintų trūkumus.
2021 metų sausio mėnesį „Boeing“ sutiko sumokėti 2,5 mlrd. JAV dolerių baudžiamojoje byloje dėl kaltinimų, kad bendrovė apgavo „737 MAX“ sertifikavimą prižiūrėjusias reguliavimo institucijas.