Australija siekia priversti JAV technologijų milžines mokėti vietos žiniasklaidos organizacijoms už pastarųjų parengto naujienų turinio talpinimą, arba grasina skirti milijonines baudas, jei nebus vykdomas šis reikalavimas.
Ši nuostata būtų taikoma „Facebook“ „Naujienų srautui“ ir „Google“ paieškoms. Skaitmeninės milžinės į tai atsakė grasinimu apriboti australams siūlomas paslaugas.
Pateikdamas Australijos senatui užklausą dėl teisės akto projekto, JAV prekybos atstovo biuras pavadino jį „padėtį apsunkinančiu“ planu, kuris „bus nukreiptas tik „prieš dvi amerikiečių įmones“, net neatsižvelgiant į tai, jog nebuvo nustatyta galiojančių Australijos įstatymų ar rinkos taisyklių pažeidimų.
„JAV vyriausybė yra susirūpinusi, kad mėginimai teisės aktais reguliuoti konkrečių žaidėjų konkurencinę padėtį sparčiai besivystančioje skaitmeninėje rinkoje, aiškiai kenkiant dviem JAV įmonėms, gali sukelti žalingų rezultatų“, – sakoma pranešime.
„Gali būti ir ilgalaikių neigiamų pasekmių JAV ir Australijos įmonėms, taip pat Australijos vartotojams“, – priduriama pareiškime.
Sausio 15 dieną pateiktame pareiškime teigiama, kad planuojamas privalomas arbitražo procesas siekiant nustatyti kompensacijų naujienų bendrovėms dydį yra „iš esmės nesubalansuotas“ jų naudai, nes reikia atsižvelgti į naujienų kūrimo išlaidas, o ne į skaitmeninių platformų patirtas išlaidas.
Taip pat sakoma, kad jei Australija pirmoji pasaulyje įves tokias taisykles, tai „gali sukelti susirūpinimą dėl Australijos tarptautinės prekybos įsipareigojimų“, nes užsienio žiniasklaida būtų pašalinta iš tokios kompensavimo sistemos.
Pareiškime JAV ragina Australiją sustabdyti įstatymų leidėjų pastangas priimti taisykles jau šiais metais, kad būtų galima atlikti daugiau tyrimų ir, jei reikia, vietoj to patvirtinti savanorišką elgesio kodeksą.
„Australija turėtų dar kartą apsvarstyti galimybę skatinti savanorišką elgesio kodeksą, paremtą, jei reikia, tikslinėmis taisyklėmis, parengtomis atviro ir skaidraus proceso metu“, – pasiūlė JAV.
Kanberos iniciatyva yra atidžiai stebima visame pasaulyje, nes naujienų žiniasklaidos priemonės smarkiai kenčia nuo vis labiau skaitmeninės ekonomikos, kur pajamos iš reklamos didžiąja dalimi yra surenkamos didelių technologijų įmonių.