Dirba su užblokuota sąskaita
Nedidelė Klaipėdos įmonė „NK Spedition“ yra mažiausia visame Nyderlandų holdinge. Lietuvos įmonė priklauso danų bendrovei, kuri neseniai susijungė su olandų holdingu.
Lietuviai aptarnauja į Klaipėdos uostą keltu atgabenamas puspriekabes. „Įmonė buvo įkurta tam, kad aptarnautų daniškas puspriekabes – šaldytuvus, atsiunčiamus DFDS keltais į Klaipėdos uostą iš Danijos. Puspriekabės pakrautos šviežia skerdiena, kurią pristatome į Lietuvos ir Latvijos mėsos perdirbimo įmones, jos turi labai griežtus pristatymo terminus“, – 15min pasakojo bendrovės atstovė Lietuvoje Nijolė Balakauskienė.
Tačiau pastaruosius du mėnesius įmonės sąskaita užblokuota. Dar 2019 m. spalio mėn. pagal programą „Pažink savo klientą“ bankas „Swedbank“ Klaipėdos įmonei atsiuntė prašymą pateikti valdymo struktūros schemą iki galutinių naudos gavėjų.
Klaipėdos įmonės akcijų paketą 100 proc. valdo Danijos transporto įmonė. Tačiau 2018 metais danų transporto įmonė susiliejo su Nyderlandų transporto įmone ir galutiniu akcininku tapo holdingas Nyderlanduose.
Kaip pasakojo N.Balakauskienė, „Swedbank“ paprašė informacijos apie „visus įmonės akcininkų struktūroje esančius asmenis“. Kompanija tuoj pat pradėjo vykdyti reikalavimą.
Pareikalavo duomenų apie kiekvieną akcininką
Bankas pareikalavo kiekvieno akcininko valdomos akcijų dalies, asmens kodų, gimimo datų, pilietybių. „Tiek mes, tiek akcininkai supranta, kad tai yra banko reikalavimas ir mes dėl to nesiginčijame“, – pasakojo N.Balakauskienė.
Akcininkai atsiuntė visus dokumentus, išverstus į lietuvių kalbą. Bet to, pasirodo, buvo per maža. „Olandai nežinojo, kad viskas turi būti patvirtinta notaro. Bet ir tai ėmė tvarkyti“, – pasakojo įmonės atstovė. Olandų holdingas yra milžiniškos struktūros, tad surinkti reikiamus dokumentus kiek užtruko.
Sausio 29 dieną bankas nutarė daugiau nelaukti ir užblokavo Lietuvos įmonės sąskaitą.
Pagaliau per tiesioginius akcininkus – Danijos įmonę – olandai atsiuntė reikalaujamą informaciją apie galutinį akcininką. Bankui pateikta medžiaga – 46 puslapiai su notaro apostilėmis ir net fizinių akcininkų pasų kopijomis. Bet ir to, pasirodo, nepakako.
Reikalaujamo dokumento neturi
„Bankui dar prireikė holdingo steigimo pažymėjimo, bet tokio fizinio dokumento Nyderlanduose apskritai nėra, nes registruojama internetu. Tokio daikto nėra, nes įmonių steigimo tvarka Nyderlanduose ir Lietuvoje skiriasi. Olandų holdingo teisininkai gūžčioja pečiais ir sako, kad visus egzistuojančius dokumentus jie atsiuntė, akcininkai Danijoje tvirtina tą patį.
Kadangi aš neturiu tiesioginių kontaktų su galutiniu akcininku Nyderlanduose ir tikrai neišmanau jų įstatymų, paprašiau „Swedbank“ susisiekti su mano akcininkų atstovu Danijoje“, – teigė kompanijos atstovė Lietuvoje.
Tačiau bankas atsakė – neturi teisės teikti informacijos akcininkui. „Man skamba tarsi pasityčiojimas – bankas negali teikti informacijos akcininkams apie dokumentą, kuriame informacija yra apie tą patį akcininką“, – stebėjosi N.Balakauskienė.
Nutarė iškelti verslą į Lenkiją
Kantrybės netekę akcininkai sako daugiau nieko nesiųsią, o puspriekabių aptarnavimo verslą perkels į kitą savo įmonę Lenkijoje.
„Transporto kompanija tokių kaip Klaipėdos aptarnaujančių įmonių turi ir kitose šalyse – Lenkijoje, Švedijoje, Norvegijoje, Danijoje, Ispanijoje, Portugalijoje. Visos jos dirba su vietiniais bankais, jiems pateikti dokumentai tiko, išskyrus Lietuvos „Swedbank“, – piktinosi pašnekovė.
Ji prognozuoja, kad įmonė bus likviduota taip ir neradus bendros kalbos su banku. „Kreipėmės ir į kitus bankus, bet ten reikalavimai irgi panašūs. Labai gaila, bet akcininkas perkels verslą į Lenkiją dėl, kaip jie teigia, nesuprantamų ir neįvykdomų Lietuvos įstatymų“, – sakė „NK Spedition“ atstovė Lietuvoje.
Ji apgailestavo, kad įmonės veikla yra paralyžiuota. „Įmonė kabo tarp dangaus ir žemės, esu visiškai bejėgė kaip nors paveikti situaciją. Darbo netenku ne tik aš, bet mano samdomi vežėjai, kurie nutempdavo puspriekabes į paskirties vietą. Čia dirba vyresnio amžiaus vairuotojai, kuriems jau per sunku vykti į tolimus reisus, bet jie nepriekaištingai dirba trumpesniais atstumais“, – teigė pašnekovė.
Nori geriau pažinti klientą
Banko atstovai 15min teigė nekomentuojantys konkrečių klientų atvejų. Pagal „Pažink savo klientą“ principą bankas skelbia turintis žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla bei kas yra kliento naudos gavėjas.
„Tokie veiksmai taip pat yra vienas iš būdų apsaugoti pačius klientus ir visuomenę nuo tokių grėsmių kaip asmens tapatybės vagystė bei užkirsti kelią galimam finansiniam sukčiavimui, pinigų plovimo ir teroristų finansavimui“, – teigia bankas.