Turistai parduotuvėse tik smalsauja
Suvenyrų parduotuvę Klaipėdos senamiestyje turinti verslininkė Viktorija Kekė sako, kad atplaukus kruiziniam laivui uostamiesčio gatvės atgyja.
„Kai uoste prisišvartavęs kruizinis laivas, parduotuvė lankytojų sulaukia gerokai daugiau. Bėda ta, kad jie tik teiraujasi visko, apžiūrinėja suvenyrus, domisi, tačiau pirkti nieko nenori. Jei suvenyras kainuoja 5 eurus, iš karto padeda į vietą. Geriausiu atveju jie perka magnetukus, kurių kaina neperkopia 3 eurų. Turistai žvalgosi tik smulkmenų, kurios telpa į delną. Apie rimtesnį papuošalą ar suvenyrą nėra nė kalbos“, - pasakojo V. Kekė.
Daugiausiai kruizinių laivų keleiviai išleidžia ekskursijoms. Kiek mažiau suvenyrams ir juvelyrikai, o maistui – mažiau nei tris eurus.
Pašnekovei antrina ir Klaipėdos verslininkų senamiesčio sąjungos vadovė Reda Rimšaitė-Kovalenko.
„Atrodo, sujuda visas miestas, kai po jo gatves pabyra turistai. Tačiau išlaidauti jie tikrai nėra linkę. Gal kavinių savininkai labiau pajunta, kai atvykėliai užsuka paragauti lietuviško alaus. Tačiau pavalgyti jiems nereikia. Iš laivo jie jau išlipa sotūs, o per kelias valandas išalkti nespėja. Senamiesčio krautuvėles jie iš tiesų mielai lanko, domisi, kas jose parduodama, tačiau apsisuka ir išeina nieko nenusipirkę“, - įspūdžiais po kruizinių laivų viešnagių dalinosi verslininkė.
Kad Lietuvoje kruizinių laivų keleiviai išleidžia mažiau, nei kitose šalyje, byloja ir Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centro duomenys.
Pasirodo, kituose Europos uostuose kruizinio laivo keleivis per dieną vidutiniškai išleidžia po 53 eurus, o Lietuvoje – 48. Didžiąją dalį išlaidų sudaro ekskursijos. Suvenyrams ir juvelyrikos dirbiniams atseikėjama kiek daugiau nei 15 eurų. O štai maistui neišleidžiama nė trijų eurų.
Pinigines labiau atveria jaunesni turistai
Priežastis, kodėl turistai Lietuvoje nelinkę plačiau atverti piniginių, dėsto Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centro vadovė Romena Savickienė :
Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centro vadovė Romena Savickienė įsitikusi, kad turistas neturi ieškoti pramogų, pramogos pačios turi jį prisivilioti. O tokio požiūrio Klaipėdos verslininkams labai trūksta.
„Žmonės atvyksta su pinigais, ir tik nuo verslininkų sumanumo priklauso, bus čia išleisti tie pinigai, ar ne. Žmonės atostogauja, o atostogaujantis žmogus yra pasiruošęs išleisti savo pinigus. Tik reikia nukreipti, kur ir kam juos išleisti. Turistas neturi ieškoti pramogų, pramogos pačios turi jį prisivilioti. O tokio požiūrio Klaipėdos verslininkams labai trūksta.“
Turistų išlaidos tiesiogiai priklauso ir nuo jų amžiaus. Jaunesni yra labiau išlaidūs, vyresni linkę pataupyti. O kaip tik tokie į Klaipėdą atplaukia dažniausiai.
Prieš porą metų atlikta apklausa parodė, kad vidutinis kruiziniais laineriais atplaukiančių turistų amžiaus yra 61-eri.
Nedidelė nauda iš kruizinių lainerių ir Klaipėdos uostui. Kiekvienas Klaipėdoje prisišvartavęs kruizinis laivas vidutiniškai sumoka apie 64 tūkst. litų uosto rinkliavų. Iš viso šiemet, kai sezonas rekordinis, bus maždaug 2 mln. litų. Tačiau tai nesudaro nė procento visų uosto rinkliavų.