– Jūsų pareigos Lietuvoje skamba gana naujoviškai. Papasakokite, koks yra jūsų darbas?
– Įmonės socialinė atsakomybė Lietuvoje dar daug kam negirdėtas, nors tikrai nebe naujas terminas. Socialinė atsakomybė yra kiekvienos įmonės savanoriškai vykdomos socialinės, su aplinkos tausojimu susijusios ir kitos panašios iniciatyvos, kurios tai įmonei yra svarbiausios ir labiausiai artimos, atsižvelgiant į įmonės veiklą ir vertybes. „Lidl“ socialinė atsakomybė apima labai platų veiklos spektrą ir įtraukia daug padalinių. Kaip keletą pavyzdžių būtų galima paminėti pastatų energetinį efektyvumą ir tvarios energijos naudojimą, taip pat paramą nepasiturintiems asmenims ir vaikų dienos centrams bei įvairias iniciatyvas „Lidl“ darbuotojams ir jų šeimoms.
Pirkimų departamente ši veikla, be abejo, yra susijusi su mūsų prekėmis ir asortimentu. Vykdome tiek nacionalines iniciatyvas, tiek ir visam „Lidl“ tinklui iškeltus strateginius tikslus, tad tenka nuolatos bendrauti su kolegomis iš Vokietijos bei kitų šalių, dalinantis patirtimi ir idėjomis. Lietuvoje koordinuoju veiklas, siekiant socialinės atsakomybės tikslų ir padedu kolegoms iš Pirkimų departamento įgyvendinti numatytas priemones.
– Koks yra „Lidl“ kaip socialiai atsakingos įmonės tikslas? Papasakokite apie „Lidl“ socialinės atsakomybės idėjas.
– Didelė dalis mūsų tikslų yra kompleksiški ir plataus masto – tiek pagal siekiamus rezultatus, tiek geografiškai, nes dažnu atveju yra orientuoti į tolimų besivystančių šalių tiekėjus – nuo tekstilės gamintojų iki smulkių ūkių ir didelių plantacijų, kur yra auginami mūsų importuojami vaisiai, kava, kakava, arbata ir t.t. Reikalaudami sertifikuotų žaliavų (pavyzdžiui, pagal „Fairtrade“, „UTZ“, „Rainforest Alliance“, „RSPO“ programas) siekiame, kad tiekėjų ūkiuose ir fabrikuose nebūtų pažeidžiamos žmogaus teisės: nebūtų priverstinio darbo ir diskriminacijos, kad būtų mokami sąžiningi atlyginimai, kad plantacijoms įkurti nebūtų kertami atogrąžų miškai, kad vaisių auginimui ir derliaus nuėmimui būtų taikomos gerosios aplinkos apsaugos ir išteklius tausojančios praktikos ir daug kitų teigiamų aspektų. Kadangi mūsų prekės ir žaliavos yra tiekiamos iš viso pasaulio, jaučiame pareigą prisidėti ieškant sisteminių sprendimų kompleksinėms problemoms spręsti, net jei tiesiogiai rezultatų nepajusime nei mes patys, nei mūsų klientai.
– Rasa, apie kokią svarbią, bet akivaizdžiai nematomą socialinės atsakomybės dalį, pirkėjai galbūt nesusimąsto? Kokių nematomų socialinės atsakomybės sprendimų turi „Lidl“?
– Aukšti aplinkos apsaugos, socialiniai ir kokybės reikalavimai yra keliami visoms mūsų prekėms – nuo maisto produktų iki gėlių, tekstilės ir kitų ne maisto prekių. „Lidl“ turi aiškias pozicijas įvairiomis temomis – pradedant gyvūnų gerove, baigiant plastiko mažinimo klausimais.
Taip pat dar vienas itin didelis viso „Lidl“ tinklo projektas yra susijęs su žiedinės ekonomikos tema: iki 2025 metų pabaigos įsipareigojome sumažinti plastikinių pakuočių kiekį 20% bei užtikrinti, kad visos plastikinės pakuotės būtų perdirbamos, šie tikslai yra taikomi mūsų privačių prekės ženklų produktams. Galbūt ne visi žino, kad net ir tinkamai išrūšiavus pakuotes, toli gražu ne visos yra perdirbamos dėl įvairių priežasčių, o plastiko atveju ypatingai dėl to, kad daug plastikų tiesiog yra techniškai neperdirbami. Siekdami kovoti su šiomis problemomis, įsipareigojome imtis veiksmų ir užsibrėžėme griežtesnį nei Europos Sąjungos tikslą.
– Praėjusių metų pabaigoje „Lidl“ paskelbė apie reikšmingą žingsnį – vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių atsisakymą. Nuo šios savaitės jų neliko nei vienoje „Lidl“ parduotuvėje. Papasakokite plačiau apie šį sprendimą.
– Šis sprendimas – „Lidl“ plastiko mažinimo strategijos dalis. Ir nors plastikinių pirkinių maišelių išėmimas iš prekybos – vienas iš daugelio mūsų vykdomų strategijos žingsnių, esame paskaičiavę, kad tokiu būdu kasmet sumažinsime plastiko kiekį apie 100 tonų. Mums rūpi mūsų pirkėjai ir aplinka, kurioje gyvename. Tikime, kad aplinka rūpi ir jiems, tad kviečiame rinktis aplinkai draugiškesnes alternatyvas, ypatingai daugkartinius pirkinių maišelius.
– O kaip darbuotojai įtraukiami į socialinės atsakomybės veiklą?
– Į socialinės atsakomybės iniciatyvas stengiamės įtraukti ir „Lidl“ darbuotojus. Kalbant apie plastiko mažinimą, skatiname kolegas naudotis daugkartinėmis vandens gertuvėmis, daugkartiniais pirkinių maišeliais. Kalėdiniu laikotarpiu, be abejo, kviečiame kolegas pirkti dovanų vaikams ir kartu jas įteikti vaikų namuose. Lapkričio mėnesį švenčiame „Pyragų dieną“, kurios metu surinktos lėšos taip pat aukojamos vaikams, taip pat remiame gyvūnų globos namus ir organizuojame išvykas į prieglaudas kartu su darbuotojais. Be to, dalyvaujame kraujo donorystės akcijose ir įvairiose kitose iniciatyvose. Svarbu į įmonės iniciatyvas įtraukti ir pačius darbuotojus, kad jie iš tikrųjų jaustųsi viso to dalimi.
– Kaip manote, kodėl darbuotojui svarbu dirbti socialiai atsakingoje įmonėje?
– Daugeliui darbuotojų, ypatingai jaunesnės kartos, svarbu, kad darbdavys būtų socialiai atsakingas. Be to, dažnai darbuotojai patys skatinami prisidėti ir tiesiogiai dalyvauti įvairiose socialinėse iniciatyvose. Darbuotojams lengviau tapatintis su įmone, didžiuotis nuveiktais darbais ir jaustis komandos dalimi. Tada matai ir didesnę prasmę veikloje, kuria užsiimi.
– Kaip pirkėjai prisideda prie socialinės atsakomybės idėjų?
– Turbūt patys akivaizdžiausi pavyzdžiai yra galimybė grąžinant depozitines pakuotes paaukoti užstato sumą vaikų dienos centrams, taip pat padėti nepasiturintiesiems „Maisto banko“ organizuojamose akcijose „Lidl“ parduotuvėse. Tačiau pirkėjai taip pat neabejotinai prisideda ir pirkdami įvairius tvariau užaugintus, pagamintus sertifikuotus produktus, pirkdami laisvai laikomų vištų kiaušinius, taip pat naudodami daugkartinius maišelius ir t.t. Be to, klientus skatiname nepamiršti rūšiuoti depozitines pakuotes – grąžinę jas mūsų taromatuose pirkėjai gali laimėti „Lidl“ dovanų kortelių.
– Ką jums asmeniškai reiškia įmonės socialinė atsakomybė?
– Aš manau, kad šiais laikais socialinė atsakomybė, ypatingai didesnių įmonių atveju, yra neatsiejama bendros įmonės strategijos dalis. Visuomenės lūkesčiai kasdien auga: tikimasi ne tik kokybiškų, prieinamų prekių ir paslaugų, bet ir papildomų gerų darbų, atnešančių naudos aplinkai ir visuomenei. Be to, tokios iniciatyvos yra puikus būdas kalbėti tiek apie ydingas verslo praktikas, tiek apie pozityvius aspektus, edukuoti visuomenę, didinti sąmoningumą, rodyti teigiamą pavyzdį ir, be abejo, semtis naujų idėjų patiems.