„Komisija (...) priėmė sprendimą, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sudaryta sutartis dėl krovinių vežimo geležinkeliais organizavimo, taip pat 2021 metų spalio mėnesio sutarties pakeitimas neatitinka nacionalinio saugumo interesų“, – pranešė Vyriausybė.
Komisija antradienį posėdžiavo ketvirtą kartą – pradžioje ji paprašė daugiau informacijos iš „Lietuvos geležinkelių“ ir ją analizavo, vėliau paprašė daugiau laiko susipažinti su institucijų pateikta informacija.
Premjerė Ingrida Šimonytė praėjusią savaitę teigė, jog sprendimą dėl šios sutarties komisija turėtų priimti dar šiemet.
Į komisiją gruodžio 8 dieną kreipėsi susisiekimo ministras Marius Skuodis, prašydamas įvertinti, ar „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis atitinka nacionalinio saugumo interesus.
Jei Vyriausybė pripažins, kad ji kelia grėsmę šalies saugumui, tai galėtų tapti pagrindu nutraukti trąšų tranzitą su mažiausiais nuostoliais.
„Lietuvos geležinkeliai“ sutartį su „Belaruskalij“ pasirašė 2018 metų pavasarį, ji galioja iki 2023 metų pabaigos. Pagal ją per Lietuvą ir Klaipėdos uostą gabenama apie 11 mln. tonų baltarusiškų trąšų.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.
Vyriausybė jau įsigaliojus sankcijoms paskelbė siekianti nutraukti „Lietuvos geležinkelių“ sutartį su „Belaruskalij“, nors teigia, kad JAV sankcijos trąšų tranzitui Lietuvoje tiesiogiai nėra taikomos.
„Lietuvos geležinkeliai“ nuo platesnių komentarų kol kas susilaiko. „Laukiame Vyriausybės galutinio sprendimo, kurį nedelsiant vykdysime“, – 15min pranešė „Lietuvos geležinkeliai“ komunikacijos direktorius Mantas Dubauskas.