Viena žinomiausių lengvosios pramonės įmonių šalyje „Audimas“ į užsienio rinkas veršis su kitais prekės ženklais, plės elektroninę prekybą.
Jau rašyta, kad viena seniausių Lietuvos lengvosios pramonės įmonių „Audimas“ pralaimėjo teisinį ginčą dėl prekės ženklo registravimo. Ginčas kilo prieš penkerius metus, kai buvo gautas Vokietijos koncerno „Audi AG“ protestas dėl „Audimo“ registravimo.
Galės parduoti po kitais prekės ženklais
Tai reiškia, kad „Audimas“ negalės į daugumą Europos rinkų eksportuoti produkcijos su savo prekiniu ženklu.
Sportinės aprangos gamintojas „Audimas“ yra vienas žinomiausių lietuviškų prekės ženklų.
ES bendrasis teismas patvirtino ES intelektinės nuosavybės tarnybos sprendimą, jog „Audimo“ prašomas įregistruoti prekės ženklas gali būti painiojamas su „Audi AG“ prekės ženklu. Anot teismo, „Audi“ yra pagrindinis elementas ženkle „Audimas“, ir tai gali suklaidinti vartotojus, pavyzdžiui, ispanakalbius, nes pirkėjai tokį pavadinimą galėtų suprasti kaip „Audi plius“.
Tiesa, prekės ženklo „Audimas“ vykdančioji direktorė Vesta Krungolcienė 15min aiškino, kad „Audimas“ nevykdo jokio produktų su atnaujintu „Audimo“ prekės ženklu pardavimo ir pridūrė, kad lietuviška produkcija eksportuojama su užsakovų prekiniais ženklais.
„Taigi, teismo sprendimas šioje byloje įmonei nesukuria realios rizikos ir nuostolių“, – tikino V.Krungolcienė.
Tačiau prekinių ženklų ekspertas Linas Šimonis sako, kad tai didelis smūgis verslui, vienam žinomiausių lietuviškų prekinių ženklų ir gera, bet skaudi pamoka pačiam „Audimui“.
„Tai gera pamoka verslui, kuris turėtų žinoti, kad prekinį ženklą patentuoti reikia ne tik Lietuvoje, bet ir visoje ES. Šiuo atveju buvo gerokai uždelsta“, – pastebėjo L.Šimonis.
Siūlo, kad valstybė kompensuotų
Tiesa, „Audimo“ prekės ženklo vykdančioji direktorė sako, kad su atnaujintu „Audimo“ logotipu paženklinta produkcija prekiaujama daugiausiai Lietuvos ir kaimyninėse rinkose, kuriose šis ženklas yra registruotas nuo 2014 metų ir nėra nuginčytas. Tačiau tai rodo, kad „Audimo“ prekinis ženklas galės būti tik ribotai matomas rinkose.
Beje, „Audimas“ šiais metais likvidavo savo įmonę Latvijoje. „Po kelių bandymų vykdyti prekybą Latvijos rinkoje fizinėse parduotuvėse nusprendėme pasitraukti, nes plėtros galimybės ir perspektyvos šioje šalyje buvo gana ribotos. Šiuo metu Latvijos klientus sėkmingai aptarnaujame veikiančioje „Audimo“ el. parduotuvėje“, – paaiškino bendrovės atstovė
Pasak L.Šimonio, valstybė turėtų prisidėti prie lietuviškų prekinių ženklų patentavimo, dalinai kompensuoti. „Tai nepigi ir sudėtinga procedūra, tačiau valstybė daug išleidžia nereikšmingiems projektams, o čia būtų pagalba lietuviškam verslui, siekiančiam rinkų užsienyje“, – sako L.Šimonis.
Kita vertus, skausmingoje „Audimo“ istorijoje atsakomybę turėtų prisiimti ir dizaineriai, atnaujinę prekinį ženklą. „Pomėgis kaitalioti logotipą kartais baigiasi taip, kad pasimaunama ant kabliuko“, – pastebėjo jis.
Beje, „Audimas“ prekinį ženklą atnaujino dar 2015 m. ir į tai investavo 1,2 mln. eurų.
Užsimena apie naujus ženklus
„Audimo“ prekės ženklo vykdančioji direktorė V.Krungolcienė sako, kad bendrovė plėtrai į kitas eksporto rinkas turi išeitį.
„Audimas“ turi įregistravęs kitus šiuo metu galiojančius prekės ženklus, kuriuos ir gali naudoti eksportui į šalis, ir kurie turi prioritetą lyginant su su automobilių gamintoju „Audi“ prekės ženklais, skirtais aprangai.
Taip pat turime ir daugiau alternatyvų: esamo prekės ženklo plėtra į pavienes rinkas ar naujų prekės ženklų registracija. Šie nauji prekės ženklai neturėtų jokių asociacijų su dabartiniu ir jiems būtų taikoma kitokia kainodara ir produkto strategija“, – vardino ji.
Primename, kad ginčas kilo dėl to, jog „Audimas“ turėjo strategiją prekinį ženklą naudoti ant tokių produktų kaip lagaminai, skėčiai, krepšiai, kuprinės ir, žinoma, drabužių. Kai kurias panašias prekes rinkai tiekia ir Vokietijos koncernas „Audi AG“.
Kaip elgsis Lietuvos įmonė ateityje? „Audimas“ žada eksportuoti produkciją per elektroninę prekybą, taigi ne per fizines parduotuves. Šis komercijos kanalas bus valdomas iš Lietuvos. Tačiau L.Šimonis sako, kad atpažįstamas brendas kuria tikrąją vertę ir pelną, ir be jo „Audimui“ svečiose šalyse bus sunku išlaikyti pelningumą. „Ši istorija gali atsiliepti pelningumui“, – mano jis.