L.Ramonienė: nesigėdykite iššūkių – savo istorija pasidalijęs smulkusis verslas išloš labiausiai

Šiuo metu neapibrėžtumą jaučia visi. Vieni jį priima kaip iššūkį ir juda į priekį dar didesniu greičiu. Kiti laukia, stebi aplinką ir ruošiasi sprendimus priimti ateityje – kuomet situacija taps aiškesnė. Statistiniai duomenys rodo, kad per 90 proc. Lietuvos verslo – smulkusis. Analizuojant dabartinę aplinką galima prognozuoti, kad būtent ši kategorija dėl esamų aplinkybių nukentės labiausiai. Tad kaip šiuo metu elgtis itin pažeidžiamam smulkiajam verslui?
Verslas
Verslas / 123RF.com nuotr.

Išlikite matomi

Užklupus negandoms noras užsidaryti ir atsiskirti nuo aplinkos – natūralus. Tačiau krizės metu reikia elgtis priešingai ir užuot užsidarius stengtis visais būdais stiprinti ryšį su klientais, tiekėjais ir bendruomene. Neeilinė situacija reikalauja pasitelkti stiprią komunikaciją, dalintis naujienomis, turiniu, bendruomenę priartinti prie savo kasdienybės.

Organizatorių nuotr./Doc. dr. Lineta Ramonienė, ISM mokymų programų verslui ir lyderiams Fastforward vadovė, ISM universiteto Tarptautinės rinkodaros ir vadybos magistrantūros programos direktorė.
Organizatorių nuotr./Doc. dr. Lineta Ramonienė, ISM mokymų programų verslui ir lyderiams Fastforward vadovė, ISM universiteto Tarptautinės rinkodaros ir vadybos magistrantūros programos direktorė.

Negandos anksčiau ar vėliau baigsis, žmonės sugrįš į įprastą gyvenimo ritmą, o smulkaus verslo matomumo palaikymas dabar – ateityje atsipirks su kaupu. Šiuo metu visi kelia vienodus klausimus. Tik tai daro tyliai. Tačiau neverta gėdytis dabartinių iššūkių, svarstymų, galimų sprendimų. Jais reikia dalintis ir apie juos kalbėti.

Krizei pasibaigus smulkaus verslo drąsa dalintis savo istorija atsipirks labiausiai.

Kuo reikėtų dalintis?

Pirma, nuoširdžia ir atvira realybe. Atviraukite, kaip laikosi jūsų verslas, kokiais būdais ketinate teikti paslaugas klientams, kokie pagrindiniai pokyčiai jūsų veikloje, koks planas, kaip jaučiasi jūsų darbuotojai, kaip jūs įsipareigojate savo klientams, partneriams, tiekėjams, darbuotojams ir t.t. Reikia nebijoti parodyti, kas vyksta už nematomos, smulkųjį verslą nuo išorinio pasaulio skiriančios sienos. Visi šiuo izoliacijos metu jaučiasi kiek vieniši, tad pastangos bendrauti ir jūsų rūpestis tikrai atsipirks.

Antra, aiškiu paramos poreikiu. Jeigu yra būdų, kuriais šiuo laikotarpiu klientai ar partneriai gali prisidėti prie smulkaus verslo stabilumo – tai reikia aiškiai pasakyti. Prielaida, kad visi ir taip supranta situaciją yra klaidinga. Galbūt turite dovanų kortelių, galbūt šiuo laikotarpiu itin aktualių produktų, galbūt pradėjote nuolaidų akciją vienai iš produktų kategorijų, galbūt svarstote apie kelis naujus produktus, bet nežinote, kurį pristatyti rinkai. Tarkitės su savo bendruomene ir aiškiai komunikuokite, kaip ji gali jums padėti ir kokiais veiksmais pagelbėti.

Trečia, patirties dalinimusi ir paskatinimu. Dalinimasis dabar didins visuomenės pasitikėjimą smulkiuoju verslu ateityje. Jis atrodys artimas, pažįstamas, savas. Tad kalbėkite, kaip jums pavyksta susidoroti su konkrečiomis vadybinėmis problemomis, ką išmokote per krizę, su kuo susidūrėte, kaip atrodo jūsų diena, įveikus vieną ar kliūtį atskleiskite, kas lėmė jūsų sėkmę.

Atsinaujinkite

Didelis krūvis smulkaus verslo savininkus ir jų darbuotojus neretai verčia dirbti ilgas sunkias valandas, kurių metu dėmesys sutelkiamas į produktą ar siūlomą paslaugą. Visiems kitiems dalykams trūksta ir laiko, ir rankų.

Dabartinė situacija yra puiki proga peržvelgti, kokia kitų kiek apleistų vadybinių veiklų padėtis.

Tad atsinaujinkite CRM sistemą, susitvarkykite tinklalapį, komunikaciją, atnaujinkite kontaktą su senais partneriais, sudėliokite savo kliento kelionę ir pagalvokite, kaip ją patobulinti ir t.t.

Investuokite laiko į darbo eigos valdymą

Kasdienė smulkaus verslo veikla dažniausiai yra neapibrėžta ir lemiama savieigos. Darbo procesus atnaujinti nusprendęs vadovas šios žinios savo komandai dažnai nekomunikuoja. Ji taip ir lieka jo galvoje. Prastai sutvarkyti procesai veikia galutinį kliento pasitenkinimą ir jo išlaikymą, todėl dabar yra tinkamas metas šią situaciją pakeisti, sukonkretinti darbo eigos procesus bei juos išgryninti. Skirkite laiko SOP (angl. Standard operating procedures), pardavimų proceso tobulinimui, ar elementariam Lean Board vizualizavimui. Elektroninėje erdvėje galima rasti daug priemonių įmonės procesų išgryninimui ir sudėliojimui. Svarbiausia šiam etapui neužsibrėžti per daug.

Patobulinkite bent vieną pagrindinį kasdienės veiklos procesą.

Sugrįžę klientai tikrai pajus teigiamą pokytį ir atsidėkos.

Junkitės į bendruomenes

Šiuo metu smulkusis verslas turi ieškoti pastiprinimo ir vengti saviizoliacijos. Reikia ieškoti saugių bendruomenių, su kuriomis būtų galima bendrauti, klausti, planuoti, dalintis. Tai gali būti smulkaus verslo asociacijos (užsienyje jos dabar labai aktyvios), jūsų verslo industrijos asociacijos, Facebook ir Linkedin grupės. Jeigu nerandate sau tinkamos bendruomenės, sukurkite naują – šioje kelionėje ieškokite tokių pačių iššūkių turinčių sąjungininkų. Su jais reguliariai susimatykite Slack ar Zoom erdvėse. Nesibaigianti diskusija smulkųjį verslą motyvuos judėti į priekį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis